Pendidikan matematik

pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan ilmiah matematik

Dalam pendidikan sezaman, pendidikan matematik ialah amalan pengajaran dan pembelajaran matematik, bersama dengan penyelidikan sarjana bersekutu.

Kuliah matematik di Pusat Pengajian Sains dan Teknologi Universiti Aalto

Penyelidik dalam pendidikan matematik diambil berat terutamanya dengan alat, kaedah dan pendekatan yang memudahkan amalan atau kajian amalan. Walau bagaimanapun, penyelidikan pendidikan matematik, dikenali di benua Eropah sebagai didaktik atau pedagogi matematik, telah dibangunkan ke dalam bidang kajian yang luas, dengan konsepnya, teori, kaedah, pertubuhan kebangsaan dan antarabangsa, persidangan dan kepustakaan. Rencana ini menghuraikan beberapa sejarah, pengaruh dan kontroversi terkini.

Pertubuhan sunting

Lihat juga sunting

Aspek pendidikan matematik
Isu Amerika Utara
Kesukaran matematik

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Anderson, John R.; Reder, Lynne M.; Simon, Herbert A.; Ericsson, K. Anders; Glaser, Robert (1998). "Radical Constructivism and Cognitive Psychology" (PDF). Brookings Papers on Education Policy (1): 227–278. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-06-26. Dicapai pada 2011-09-25.
  • Auslander, Maurice; dll. (2004). "Goals for School Mathematics: The Report of the Cambridge Conference on School Mathematics 1963" (PDF). Cambridge MA: Center for the Study of Mathematics Curriculum.
  • Sriraman, Bharath; English, Lyn (2010). Theories of Mathematics Education. Springer. ISBN 978-3-642-00774-3.
  • Strogatz, Steven Henry; Joffray, Don (2009). The Calculus of Friendship: What a Teacher and a Student Learned about Life While Corresponding about Math. Princeton University Press. ISBN 978-0-691-13493-2.

Pautan luar sunting