Protektorat Albania Itali (1939–1943)

(Dilencongkan dari Pendudukan Itali di Albania)

Protektorat Itali Albania, juga dikenali sebagai Kerajaan Albania atau Albania Raya,[1][2] merupakan sebuah negeri naungan Kerajaan Itali. Secara praktikalnya ia adalah kesatuan antara Itali dan Albania, diketuai oleh Raja Itali Victor Emmanuel III dan kerajaannya: Albania dipimpin oleh gabenor Itali, selepas dijajah secara ketenteraan oleh Itali, dari tahun 1939 sehingga 1943. Sepanjang waktu ini, Albania tidak lagi wujud sebagai negara merdeka dan menjadi sebuah wilayah berautonomi dalam Empayar Itali. Para pegawai berhasrat menjadikan Albania sebagai sebahagian dari Itali Raya dengan menjadikan rakyat Albania sebagai rakyat Itali dan mengkoloni Albania dengan peneroka-peneroka Itali dari Semenanjung Itali untuk mengubahnya menjadi sebuah negara Itali.[3]

Kerajaan Albania
Mbretënia e Shqipërisë (Albania)
Regno d'Albania (Itali)
1939–1943
Bendera Albania
Jata Diraja Albania
Bendera Jata Diraja
Cogan kata"FERT"
Lagu kebangsaan
Himni i Flamurit
Bertasbih kepada bendera
Lagu diraja
Marcia Reale d'Ordinanza
Royal March of Ordinance
Protektorat Albania pada tahun 1942
Protektorat Albania pada tahun 1942
StatusNegeri naungan dan koloni Itali
Ibu negaraTirana
Bahasa yang umum digunakanAlbania
Itali
Agama
Sunni Islam
Bektashism
Katolik Rom
Gereja Ortodoks
KerajaanFasis dan negara satu parti
di bawah raja berperlembagaan
Raja 
• 1939–1943
Victor Emmanuel III
Gabenor Jeneral 
• 1939–1943
Francesco Jacomoni
• 1943
Alberto Pariani
Perdana Menteri 
• 1939–1941
Shefqet Vërlaci
• 1941–1943
Mustafa Merlika-Kruja
• 1943
Eqrem Libohova
• 1943
Maliq Bushati
Badan perundanganParlimen
Era SejarahTempoh antara perang · Perang Dunia Kedua
• Penubuhan
12 April 1939
• Peluasan
10 Julai 1941
8 September 1943
Mata wangLek (1939–1941)
Lira Itali (1941–1943)
Kod ISO 3166AL
Didahului oleh
Diganti oleh
Kerajaan Albania
Kerajaan Yugoslavia
Pendudukan Jerman di Albania

Sejarah sunting

Sebelum serangan (1914-1939 sunting

Sebelum Itali mengarahkan campur tangan dalam Perang Dunia Pertama, Itali telah menduduki pelabuhan Vlore di Albania pada Disember 1914. Apabila memasuki perang Itali menduduki Epirus Utara pada 23 Ogos 1916 atas arahan Pihak Berikat. Selepas itu, Itali memaksa penganut politik bebas Tentera Yunani untuk menarik balik kuasa-kuasa pendudukan di sana. Pada Jun 1917, Itali mengisytiharkan tengah dan selatan Albania sebagai sebuah negeri naungan manakala Utara Albania telah diberikan kepada Serbia dan Montenegro. Pada 31 Oktober 1918, tentera Perancis dan Itali telah mengusir tentera Austria-Hungary dari Albania. Selepas Perang Dunia Pertama berakhir, Itali telah didesak untuk menarik balik tentera dari Albania pada 2 September 1920.

Rejim Fasis Itali telah menembusi dan menguasai ekonomi Albania semasa pemerintahan Zog I dan merancang untuk menakluk Albania. Albania menjadi negeri naungan de facto kepada Itali selepas menandatangani Perjanjian Tirana pada tahun 1926 dan 1927. Di bawah pemerintahan Zog, ekonomi Albania bergantung kepada pelbagai pinjaman kewangan yang diberikan dari Itali sejak 1931.

 
Tentera Itali di Vlore, Albania semasa Perang Dunia Pertama. Kelihatan Bendera Itali bersama bendera Albania dari balkoni ibu pejabat Itali.

Pada bulan Ogos 1933, Benito Mussolini meletakkan permintaan yang ketat kepada Zog sebagai pertukaran untuk sokongan berterusan Itali kepada Albania termasuk tuntutan bahawa semua pelantikan baru ke jawatan utama dalam kerajaan Albania. Itali juga menghantar pakar peperangan untuk melatik tentera Albania. Albania juga menandatangani konvensyen komersial yang akan membuat "negara yang paling digemari" oleh Itali dalam perdagangan. Pada tahun 1934, apabila Albania tidak menyampaikan satu pembayaran yang dijadualkan ke Itali, kapal perang Itali tiba di luar pantai Albania untuk menakut-nakutkan orang Albania untuk mengemukakan kepada matlamat Itali di Albania. Apabila berita ini sampai ke British, British mengutuk tindakan Itali dan memaksa Itali berundur dan mendakwa bahawa kejadian itu adalah sebagai "Lawatan mesra".

Penjajahan dan penubuhan rejim Fasis sunting

 
Victor Emmanuel III dari Itali, Raja Albania dari 1939 hingga 1943.
 
Shefqet Vërlaci, Perdana Menteri Albania dari 1939 hingga 1941.

Pada 7 April 1939, tentera Itali menyerang Albania dan lima bulan sebelum itu bermulanya Perang Dunia Kedua. Dalam masa yang singkat, Albania telah dijajah. Pada 9 April 1939, Raja Zog I melarikan diri ke Greece. Walaupun Albania menjadi de facto dan negeri naungan Itali sejak tahun 1927, pemimpin politik Itali, Benito Mussolini menginginkan Albania kerana banyak kepentingan yang dapat dikecapi oleh Itali jika ia menjajah Albania.

Albania dan Itali berkongsi raja yang sama iaitu Raja Victor Emmanuel III manakala hal luar negara Albania akan dikendalikan oleh Rom. Angkatan tentera Albania juga telah digolongkan dalam tentera Itali. Selain itu, penubuhan Parti Fasis Albania merupakan cawangan Parti Fasis Kebangsaan di Albania. Di samping itu, orang Itali mula berhijrah untuk menetap di Albania.

Pada 3 Disember 1941, Shefqet Vërlaci telah menjadi sebagai Perdana Menteri manakala Ketua kerajaan ialah Mustafa Merlika-Kruja. Sumber asli negara Albania berada di bawah kawalan Itali. Semua sumber petroleum di Albania telah diberikan kepada syarikat Agip iaitu sebuah syarikat petroleum negara Itali.

Albania ketika peperangan sunting

 
Tentera Itali memasuki bandar Durrës sambil berbasikal pada 7 April 1939.
Fail:Albania, April 1939, Italian soldiers disembarking from ships.jpg
Kelihatan tentera Itali tiba di sebuah pelabuhan
Fail:Ciano arriving in Albania on April 1939.jpg
Galeazzo Ciano tiba di Albania, April 1939

Pada Oktober 1940, ketika Perang Greece-Itali, tentera Albania dan Itali menyerang Greece. Diktator Itali, Mussolini merancang untuk menyerang Greece dan negara-negara lain seperti Yugoslavia di mana Itali akan menguasai Mediterranean.

Tidak lama selepas serangan Itali, tentera Greece menyerang balas(termasuk bandar-bandar di Gjirokastër dan Korçë). Pada bulan April 1941, Greece menyerah selepas serangan daripada Jerman. Kemudian, seluruh negara Albania kembali ke kawalan Itali dan telah diperluaskan kebanyakan Greece. Walau bagaimanapun, rancangan Itali untuk menjajah Chameria telah ditangguhkan berikutan tentangan kuat dan konflik etnik antara Albania dan Greek.

Selepas kejatuhan Yugoslavia dan Greece pada April 1941, kerajaan Itali mula berunding dengan Jerman, Bulgaria dan negeri pelanggan yang baru ditubuhkan, Negeri Bebas Croatia untuk mentakrifkan sempadan mereka. Pada bulan April, Mussolini telah dipanggil untuk sempadan Albania diperluaskan - termasuk merampas Montenegro ke dalam Albania yang mempunyai sebuah kerajaan autonomi di Albania sambil memperluaskan sempadan Albania ke arah timur walaupun tidak sejauh sungai Vardar.

Selepas Itali keluar dari Kuasa Paksi pada September 1943, Albania jatuh ke tangan Jerman dan diduduki Jerman sehingga berakhirnya Perang Dunia Kedua pada 1945.

Ekonomi sunting

Selepas pendudukan Albania dan penubuhan kerajaan baru, ekonomi Albania dan Itali telah disambungkan melalui kerjasama ekonomi yang mengakibatkan penghapusan sekatan perdagangan yang paling. Selain itu, kerajaan Itali menyediakan Albania sebanyak 15 juta lek Albania setiap tahun. Oleh itu, syarikat-syarikat Itali telah dibenarkan memonopoli dalam eksploitasi sumber asli Albania.

Pada tahun 1944, bilangan syarikat dan perusahaan industri mencapai 430, daripada hanya 244. Pada masa kini, ekonomi Albania mempunyai hubungan perdagangan dengan 21 buah negara, tetapi yang paling utama adalah Itali dan kemudian Yugoslavia, Perancis, Jerman, Greece dan lain-lain.

Rujukan sunting

  1. ^ Micheletta, Luca (2007), "Questioni storiche: Italy, Greater Albania and Kosovo 1939–1943", Nuova Rivista Storica, 2/2013, Universita degli studi di Roma La Sapienza: 521–542
  2. ^ Papa Pandelejmoni, Enriketa (2012), Doing politics in Albania doing World War II: The case of Mustafa Merlika Kruja fascist collaboration, Založba ZRC, ZRC SAZU, m/s. 67–83, ISBN 9789612544010
  3. ^ Lemkin, Raphael; Power, Samantha (2008), Axis Rule in Occupied Europe, The Lawbook Exchange, Ltd., m/s. 99–107, ISBN 978-1-58477-901-8