Penembakan Sharpeville

Peristiwa Penembakan Sharpeville berlaku pada 21 Mac 1960, di balai polis di Afrika Selatan perbandaran daripada Sharpeville dalam Transvaal (hari ini sebahagian daripada Gauteng).

Setelah seharian melakukan demonstrasi menentang meluluskan undang-undang, kira-kira 7,000 penunjuk perasaan pergi ke balai polis. Polis Afrika Selatan melepaskan tembakan ke arah orang ramai, membunuh 69 orang dan mencederakan 180 yang lain. Sumber tidak bersetuju dengan tingkah laku orang ramai; ada yang menyatakan bahawa orang ramai damai, sementara yang lain menyatakan bahawa orang ramai telah melemparkan batu ke arah polis, dan penembakan itu bermula ketika orang ramai mulai maju ke arah pagar di sekitar balai polis. Terdapat 249 korban, termasuk 29 kanak-kanak. Banyak yang ditembak di belakang ketika mereka melarikan diri.

Pembunuhan beramai-ramai itu difoto oleh jurugambar Ian Berry, yang pada awalnya percaya polis melepaskan tembakan kosong. Di Afrika Selatan sekarang, 21 Mac disambut sebagai cuti umum untuk menghormati hak asasi manusia dan memperingati pembantaian Sharpeville.

Rujukan sunting