Penerbangan parabola

Penerbangan parabola menghasilkan persekitaran hampir nirberat ringkas melalui penerbangan pesawat sayap kaku; sama ada untuk tujuan latihan angkasawan, penyelidikan mahupun untuk mengfilemkan persekitaran yang bebas graviti.

Gambarajah menunjukkan pengendalian pesawat "graviti sifar"

Prinsip sunting

Penghuni pesawat merasa tanpa berat melalui laluan penerbangan berbentuk parabola yang relatif ke pusat Bumi.[1] Ketika pesawat terbang mengikuti jalan ini, kesemua muatannya berada dalam keadaan jatuh bebas pada titik-titik tertentu dalam laluan tersebut. Pesawat ini digunakan untuk menunjukkan angkasawan bagaimana keadaan jasad angkasa mengorbit Bumi. Pada masa ini pesawat tidak mengenakan apa-apa tanah reaksi kekerasan pada kandungannya, menyebabkan sensasi yang tak bernilai.

Pesawat ini mula-mula mendaki pada sudut mendadak sebanyak 45 darjah menggunakan kawalan angkat serta tolakan enjin. Rasa kenirberatan ini pula dihasilkan dengan mengurangkan tujahan serta menurunkan muncung pesawat untuk mengekalan tetapan (atau konfigurasi) neutral yakni daya angkat sifar agar pesawat mengikuti suatu trajektori balistik di mana tujahan enjin menjadi pampasan kepada daya seretan yang wujud di sekeliling pesawat. Keadaan nirberat dalam pesawat bermula apabila pesawat menaik dan kemudiannya turun menganggul (pitch) bersudut 30 darjah. Pesawat yang menjunam dengan laju ini perlu menarik muncung atas kembali untuk mengulangi pengendalian tersebut di mana daya angkat diukur duakali ganda daripada daya graviti; kitaran ini berterusan sehingga pesawat berada pada setengah trajektori menaiknya lalu pesawat dikurangkan tujahannya sambil muncung pesawat diturunkan.[2]

Penerbangan ini dilakukan sebanyak 40 hingga 60 kali iaitu 25 saat keadaan nirberat dalam 65 saat sepanjang penerbangan pesawat. Sebanyak dua pertiga penumpang pesawat diperhatikan berasa mual akibat mabuk udara yang dialami[3][4] kerana rasa cemas dan panik dalam penerbangan tersebut.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Thomson, William Tyrrell (1986). Introduction to Space Dynamics. Dover. m/s. 91.
  2. ^ "C-9B Flight Trajectory". Jsc-aircraft-ops.jsc.nasa.gov. 17 Mac 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Disember 2009. Dicapai pada 14 September 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ a b Golightly, Glen (20 Oktober 1999). "Flying The Vomit Comet Has Its Ups And Downs". space.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-03-10.
  4. ^ "Reduced Gravity: Vomit Comet Blog". PhysicsCentral. 10 Mei 2005. Dicapai pada 7 November 2007.

Pautan luar sunting