Dalam komunikasi radio, penerima radio, juga dikenali sebagai penerima, wayarles, atau hanya radio, ialah peranti elektronik yang menerima gelombang radio dan menukar maklumat yang dibawa olehnya kepada bentuk yang boleh digunakan. Ia digunakan dengan antena. Antena memintas gelombang radio (gelombang elektromagnet frekuensi radio) dan menukarkannya kepada arus ulang-alik kecil yang digunakan pada penerima, dan penerima mengekstrak maklumat yang dikehendaki. Penerima menggunakan penapis elektronik untuk memisahkan isyarat frekuensi radio yang dikehendaki daripada semua isyarat lain yang diambil oleh antena, penguat elektronik untuk meningkatkan kuasa isyarat untuk pemprosesan selanjutnya, dan akhirnya mendapatkan semula maklumat yang dikehendaki melalui penyahmodulasian.

Penerima siaran AM/FM berkuasa bateri mudah alih, digunakan untuk mendengar siaran audio oleh stesen radio tempatan.
Penerima komunikasi moden, digunakan dalam stesen komunikasi radio dua hala untuk bercakap dengan lokasi terpencil melalui radio gelombang pendek.
Gadis mendengar radio konsol tiub vakum pada tahun 1940-an. Semasa zaman kegemilangan radio, 1925–1955, keluarga berkumpul untuk mendengar penerima radio rumah pada waktu petang

Penerima radio adalah komponen penting bagi semua sistem yang menggunakan radio. Maklumat yang dihasilkan oleh penerima mungkin dalam bentuk bunyi, video (televisyen), atau data digital.[1] Penerima radio mungkin merupakan peralatan elektronik yang berasingan, atau litar elektronik dalam peranti lain. Jenis penerima radio yang paling biasa bagi kebanyakan orang ialah penerima radio siaran, yang mengeluarkan semula bunyi yang dihantar oleh stesen penyiaran radio, secara historis aplikasi radio pasaran massa yang pertama. Penerima siaran biasanya dipanggil "radio". Walau bagaimanapun, penerima radio digunakan secara meluas dalam bidang teknologi moden yang lain, dalam televisyen, telefon bimbit, modem wayarles, jam radio dan komponen komunikasi lain, alat kawalan jauh dan sistem rangkaian wayarles.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting