Penerokaan hidrokarbon

Penerokaan hidrokarbon (atau penerokaan minyak dan gas) adalah pencarian oleh ahli geologi petroleum dan ahli geofizik untuk deposit hidrokarbon di bawah permukaan Bumi, seperti minyak dan gas asli. Penerokaan minyak dan gas dikelompokkan di bawah sains geologi petroleum.

Pelantar Penggerudi Lepas Pantai

Risiko penerokaan sunting

Penerokaan hidrokarbon adalah pelaburan risiko dan penilaian risiko yang tinggi adalah penting untuk pengurusan portfolio projek yang berjaya. Risiko penerokaan adalah konsep yang sukar dan biasanya ditakrifkan dengan memberikan keyakinan terhadap kehadiran faktor-faktor geologi yang penting, seperti yang dibahas di atas. Keyakinan ini berdasarkan data dan/atau model dan biasanya dipetakan pada Peta CRS. Keyakinan tinggi terhadap kehadiran faktor-faktor geologi yang penting biasanya berwarna merah dan keyakinan merah berwarna merah. Oleh itu, peta-peta ini juga dipanggil Maps Traffic Light, sementara prosedur penuh sering disebut sebagai Play Fairway Analysis[1] Itu, peta ini juga disebut Lampu lalu Lintas Peta, ketika penuh prosedur yang sering disebut sebagai Bermain Fairway Analisis.[2] Tujuan prosedur sedemikian adalah untuk memaksa ahli geologi untuk menilai secara objektif semua faktor geologi yang berbeza. Tambahan pula, ia menghasilkan peta ringkas yang boleh difahami oleh bukan ahli geologi dan pengurus untuk membuat keputusan penerokaan asas.

Simpanan dan sumber sunting

Sumber adalah hidrokarbon yang mungkin atau tidak boleh dihasilkan pada masa akan datang. Nombor sumber boleh ditugaskan kepada prospek yang tidak dikira atau penemuan yang tidak diaplikasikan. Penaksiran dengan menggerudi telaga penarik tambahan atau memperoleh data seismik tambahan akan mengesahkan saiz medan dan membawa kepada sanksi projek. Pada ketika ini badan kerajaan yang berkaitan memberikan syarikat minyak itu suatu lesen pengeluaran yang membolehkan bidang itu dibangunkan. Ini juga merupakan titik di mana rizab minyak dan rizab gas boleh ditempah secara rasmi.

Rujukan sunting

  1. ^ "Assigning exploration risks : Risk and Play Mapping - Exploration & Production Geology". www.epgeology.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "Coordinating Committee for Geoscience Programmes in East and Southeast Asia" (PDF). www.ccop.or.th. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-03-12. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting