Dalam pemindahan haba, 'pengaliran (atau 'pengaliran haba) adalah pemindahan tenaga haba dengan penyebaran mikroskopik dan perlanggaran zarah atau separa-zarah dalam jisim disebabkan oleh kecerunan suhu. Objek mikroskopik meresap dan objek berlanggar termasuk molekul, elektron, atom, dan fonon. Mereka memindahkan tenaga mikroskopik kinetik dan potensi tidak teratur, yang bersama-sama dikenali sebagai tenaga dalaman. Pengaliran hanya boleh berlaku di dalam sesuatu objek atau bahan, atau di antara dua objek yang berada dalam sentuhan secara langsung atau tidak langsung sesama satu sama lain. Pengaliran berlaku dalam semua bentuk perkara yang dapat diukur, seperti pepejal, cecair, gas dan plasma.

Sama ada melalui pengaliran atau dengan sinaran haba, haba mengalir secara spontan dari jisim pada suhu yang lebih tinggi kepada jisim yang suhu lebih rendah. Dalam ketiadaan pemandu luar, perbezaan suhu merosot dari masa ke masa, dan jisim mendekati keseimbangan terma.

Dalam pengaliran, haba mengalir di dalam dan melalui badan itu sendiri. Sebaliknya, dalam pemindahan haba oleh sinaran haba, pemindahan sering antara jisim. Juga mungkin adalah pemindahan haba melalui gabungan pengaliran dan sinaran haba. Dalam perolakan, tenaga dalaman dibawa antara jisim oleh pembawa material. Dalam pepejal, pengaliran dilengkapkan melalui gabungan getaran dan perlanggaran molekul, pembiakan dan perlanggaran fonon, dan penyebaran dan perlanggaran daripada elektron bebas. Dalam gas dan cecair, pengaliran adalah disebabkan oleh perlanggaran dan penyebaran molekul dalam gerakan rawak mereka. Foton dalam konteks ini tidak bertembung dengan satu sama lain, dan pengangkutan haba melalui sinaran elektromagnet adalah konsep yang berbeza dari pengaliran haba oleh penyebaran mikroskopik dan perlanggaran zarah bahan dan fonon. Dalam bahan padat, seperti pepejal atau cecair, perbezaan di antara pengaliran dan pemindahan sinaran haba adalah jelas dalam konsep fizikal, tetapi ia sering tidak jelas fenomenologi, kecuali bahan itu adalah separa telus. Dalam gas perbezaan kedua-dua konsep dan fenomenologi adalah jelas.

Dalam kejuruteraan sains, pemindahan haba termasuk proses sinaran haba, olakan, dan kadang-kadang pemindahan jisim. Biasanya lebih daripada satu proses ini berlaku dalam keadaan tertentu. Simbol konvensional bagi ciri-ciri bahan, keberaliran haba, adalah.

Rujukan sunting

  • Dehghani, F 2007, CHNG2801 – Conservation and Transport Processes: Course Notes, University of Sydney, Sydney
  • John H Lienhard IV and John H Lienhard V, 'A Heat Transfer Textbook', Third Edition, Phlogyston Press, Cambridge Massachusetts [1]

Pautan luar sunting