Pada dasarnya, pengaturcaraan adalah suatu kaedah memberi arahan atau perintah kepada komputer untuk menjalankan sesuatu tugas (atau mana-mana mesin elektronik) secara penyelesaian masalah dikandung dalam tugas tersebut.[1] Kaedah pemberian arahan atau perintah pada asasnya adalah dalam bentuk kod berangka duaan atau binari. Disebabkan kaedah pengaturcaraan telah mengalami evolusi yang sentiasa berkembang pesat, arahan atau perintah kepada komputer juga semakin rumit, maka ia ditulis dalam bentuk kod.

Seorang pengaturcara biasanya memerlukan kemahiran mengaturcara untuk menulis kod sumber berdasarkan suatu daya pemikiran logik, daya kreatif luar biasa, kesabaran tinggi, kebolehan memahami sesuatu perkara secara mendalam dan terperinci, dan kebolehan mentaakul aras tinggi untuk menyusun set perintah dengan teratur, tidak bercelaru, mudah difahami dan mudah dibuat penyelenggaraan kod.

Dalam kejuruteraan perisian, pengaturcaraan adalah suatu tahap terpenting dalam proses pembangunan perisian.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ G. S. Rao, A. K. Rao, Ng Chee Aun & Cheng Yok San (1991). "pengaturcaraan". Kamus Komputer Sekolah Menengah. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd. m/s. 55. ISBN 967-65-1306-7.CS1 maint: uses authors parameter (link)

Pautan luar sunting