Pengawalan (pengurusan)

Pengawalan ialah satu fungsi pengurusan yang membantu untuk menyemak ralat untuk mengambil tindakan pembetulan. Ini dilakukan untuk meminimumkan penyelewengan daripada piawaian diingini dan memastikan matlamat organisasi yang dinyatakan tercapai dengan cara yang dikehendaki.

Menurut konsep moden, pengawalan merupakan tindakan yang dijangkakan; konsep kawalan pada awalnya hanya digunakan apabila ralat dikesan. Kawalan dalam pengurusan termasuk menetapkan piawaian, mengukur prestasi sebenar dan mengambil tindakan pembetulan dalam membuat keputusan.

Unsur sunting

Empat unsur asas dalam sistem kawalan ialah:

  1. Ciri atau keadaan yang perlu dikawal
  2. Penderia kawalan
  3. Pembanding kawalan
  4. Pengaktif kawalan

Ia berlaku dalam urutan yang sama dan mengekalkan hubungan yang konsisten antara satu sama lain dalam setiap sistem.[1]

Elemen pertama ialah ciri atau keadaan sistem pengendalian yang hendak diukur. Ciri khusus dipilih kerana wujud hubung kait antara mereka dan prestasi sistem. Satu ciri boleh menjadi keluaran sistem semasa mana-mana peringkat pemprosesan (cth. tenaga haba yang dihasilkan oleh relau), atau ia mungkin keadaan yang terhasil daripada sistem (cth. suhu dalam bilik yang berubah oleh kerana haba terbitan relau). Dalam sistem sekolah rendah, waktu guru bekerja atau peningkatan pengetahuan yang ditunjukkan oleh pelajar pada peperiksaan kebangsaan adalah contoh ciri yang boleh dipilih bagi konteks pengukuran, atau kawalan.

Elemen kawalan kedua, penderia, adalah alat untuk mengukur ciri. Sebagai contoh, dalam sistem pemanasan rumah peranti, ini merupakan peranan bagi termostat, dan dalam sistem kawalan kualiti pengukuran ini mungkin dilakukan melalui pemeriksaan visual produk.

Elemen kawalan ketiga, pembanding, menentukan keperluan pembetulan dengan membandingkan apa yang berlaku dengan apa yang telah dirancang. Beberapa sisihan daripada pelan adalah biasa dan dijangka, tetapi apabila variasi melebihi apa yang boleh diterima, tindakan pembetulan adalah perlu. Ia melibatkan sejenis tindakan pencegahan yang menunjukkan bahawa kawalan yang baik sedang dicapai.

Elemen kawalan keempat, pengaktif, ialah tindakan pembetulan yang diambil untuk mengembalikan sistem kepada output yang diharapkan. Seseroang, peranti atau kaedah sebenar yang digunakan untuk mengarahkan input pembetulan ke dalam sistem pengendalian mungkin mempunyai pelbagai bentuk. Sebagai contoh, pengawal hidraulik diposisikan oleh solenoid atau motor elektrik melakukan tindak balas kepada isyarat ralat elektronik, pekerja yang diarahkan untuk mengolah semula bahagian yang gagal lulus pemeriksaan kualiti, atau pengetua sekolah yang memutuskan untuk membeli buku tambahan untuk memperuntukkan peningkatan bilangan pelajar. Selagi pelan dilaksanakan dalam had yang dibenarkan, tindakan pembetulan adalah tidak diperlukan; namun, ini jarang berlaku dalam amalan. 

Maklumat adalah medium kawalan, kerana aliran data sensori dan aliran maklumat pembetulan terkemudian akan membolehkan ciri atau keadaan sistem dikawal.[2]

Pengelasan sunting

Kawalan boleh dikumpulkan mengikut tiga pengelasan umum:[1]

  1. Sifat aliran maklumat yang direka bentuk ke dalam sistem (kawalan gelung terbuka atau tertutup)
  2. Jenis komponen yang termasuk dalam reka bentuk (sistem kawalan manusia atau mesin)
  3. Hubungan kawalan dengan proses keputusan (kawalan organisasi atau operasi).

Rujukan sunting

  1. ^ a b Richard Arvid Johnson (1976). Management, systems, and society : an introduction. Pacific Palisades, Calif.: Goodyear Pub. Co. m/s. 148–142. ISBN 978-0-87620-540-2. OCLC 2299496.
  2. ^ Samuel Eilon (1979). Management control. Boston, Mass.: Harvard Business School Press. ISBN 978-0-08-022482-4. OCLC 4193519.

Pautan luar sunting