Pengejar Angin

filem Indonesia

Pengejar Angin ialah sebuah filem Indonesia 2011 arahan Hanung Bramantyo dan dibintangi oleh Qausar Harta Yudana, Mathias Muchus, dan Lukman Sardi. Ia menceritakan tentang usaha seorang lelaki muda untuk dapat menghadiri universiti dengan menjadi seorang atlet di Sukan SEA 2011. Dibiayai sebahagiannya oleh kerajaan Sumatera Selatan, di mana Sukan itu diadakan, filem itu mengangkat kritikan untuk digunakan sebagai iklan.

Pengejar Angin
PengarahHanung Bramantyo
PenulisBen Sihombing
Dihasilkan olehDhoni Ramadhan
Dibintangi
SinematografiFaozan Rizal
Disunting olehWawan I Wibowo
Diedarkan oleh
  • Putaar Production
  • Kerajaan Sumatera Selatan
Tarikh tayangan
  • 03 November 2011 (2011-11-03)
Masa tayangan
101 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Plot sunting

Di sebuah kampung kecil di Lahat, Sumatera Selatan, seorang lelaki berusia 18 tahun bernama Dapunta (Qausar Harta Yudana) hampir siap lulus dari sekolah menengah atas; dia dikenali sebagai Pengejar Angin secara tempatan kerana kemampuannya berjalan. Dia dan ibunya Dakunta (Wanda Hamidah) mahu dia pergi ke universiti, tetapi bapanya - ketua geng penyamun - enggan membenarkannya. Dapunta memutuskan untuk pergi ke universiti tidak kira apa pun.

Nya yang menghancurkan Nyimas (Siti Helda) dan guru Damar (Lukman Sardi) membantunya, memotivasi beliau untuk berlatih untuk membolehkannya menggunakan atletik untuk memasuki universiti pilihannya. Bagaimanapun, rakan sekelasnya Yusuf (Giorgino Abraham) - yang mempunyai kebolehan yang sama - juga latihan; dia mensabotaj beberapa sesi latihan Dapunta. Sementara itu, kepala sekolah cuba untuk membatasi latihan Dapunta daripada bapanya.

Sebulan kemudian, rakan Damar, Ferdy (Agus Kuncoro), seorang pelatih, datang ke Lahat mencari bakat untuk turut serta dalam Sukan Asia Tenggara (Sukan SEA) yang akan datang. Dia mengambil Dapunta dan terus melatihnya. Selepas Dapunta dapat mewakili negaranya di Sukan SEA di Palembang, bapanya menyentuh dan membenarkan Dapunta mengikuti mimpi-mimpinya.

Pelakon sunting

  • Qausar Harta Yudana sebagai Dapunta
  • Wanda Hamidah sebagai Dakunta
  • Siti Helda sebagai Nyimas
  • Lukman Sardi sebagai Damar
  • Agus Kuncoro sebagai Ferdy
  • Mathias Muchus sebagai bapa Dapunta

Penerbitan sunting

Pengejar Angin diarahkan oleh Hanung Bramantyo, yang terkenal dengan filem keagamaan Ayat-Ayat Cinta (2008), dan pengarah muda Hestu Saputra.[1] Qausar Harta Yudana menjayakan watak Dapunta dalam peranan utama pertamanya.[2] Canselor Wanda Hamidah dari Dewan Perwakilan Rakyat Daerah memegang watak sebagai ibu Dakuta; ia juga merupakan filem pertamanya.[3] Sementara itu, suami Mira Lesmana Mathias Muchus memegang watak sebagai bapa Dapunta; untuk peranan yang diperolehnya 3 kilogram (6.6 lb) dan tumbuh janggut dan misai untuk kelihatan lebih mengancam.[4] Sebahagian besar bahagian dan tambahan telah diletakkan di lokasi.[5]

Filem ini dibiayai sebahagian oleh pemerintah Sumatera Selatan; ibu kota wilayah ini, Palembang, adalah tempat di Sukan Asia Tenggara 2011 dengan ibukota negara Jakarta. Walaupun Bramantyo, yang pada umumnya menerima dana dari rumah produksi di belakang filemnya,[6] memandangkan pembiayaan itu berkat, beliau menyatakan bahawa beberapa perubahan perlu dibuat untuk plot, termasuk menambah penekanan kepada kerja-kerja kerajaan wilayah terhadap Sukan SEA (seperti Stadium Gelora Sriwijaya) dan program pendidikan dan kesihatan. Gabenor Sumatera Selatan, Alex Noerdin, juga muncul dalam beberapa adegan. Penerbit filem itu, Ramdhoni Ramadhan, menyifatkan Pengejar Angin sebagai sebuah projek perintis untuk "meningkatkan kesadaran masyarakat" program-program pemerintah di wilayah itu.[1]

Keluaran dan sambutan sunting

Pengejar Angin dirasmikan di Gandaria City di Jakarta Selatan pada 31 Oktober 2012,[1] dengan keluaran secara meluas pada 3 November.[7] Ia tidak diterima dengan baik di pawagam-pawagam yang berpusat di pusat-pusat bandar utama, tetapi diterima dengan hangat di bandar-bandar kecil.[8] Pada Jun 2012, Noerdin mengumumkan bahawa kerajaan telah mengetepikan sebahagian daripada bajet tahunannya untuk filem-filem selanjutnya yang mempromosikan rantau ini.[5]

Filem ini menerima kritikan terhadap pembiayaan kerajaannya dan dipanggil "berat sebelah politik" dan "jujur komersial" untuk mempromosikan Sukan SEA.[1] Bramantyo, mengulas selepas tayangan perdana, menyatakan bahawa dia tahu dia akan disyaki menjual.[6] Lisa Siregar, menulis untuk The Jakarta Globe, menulis bahawa filem ini "membincangkan perkhidmatan kesihatan dan pendidikan kerajaan dengan keyakinan sabun komersial".[1] Panditio Rayendra, menulis dalam majalah hiburan Tabloid Bintang, mendapati poster mengingatkan sesuatu filem seram atu aksi tetapi filem itu mengejutkan optimis; beliau menganggap Muchus telah mencuri persembahannya dengan lakonannya.[9]

Anugerah sunting

Pengejar Angin telah dicalonkan untuk tiga Anugerah Citra pada Festival Filem Indonesia 2011, memenangi satu;[7] dengan ? dan Tendangan dari Langit, ia merupakan salah satu dari tiga filem Bramantyo yang bertanding di festival festival.[10] Pada Festival Filem Bandung 2012, filem itu menerima sembilan pencalonan, memenangi dua.[2]

Anugerah Tahun Kategori Penerima Keputusan
Festival Filem Indonesia 2011 Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Mathias Muchus Menang
Sinematografi Terbaik Faozan Rizal Tercalon
Penyuntingan Terbaik Wawan I Wibowo Tercalon
Festival Filem Bandung 2012 Pelakon Lelaki Terbaik Qausar Harta Yudana Menang
Penulis Skrip Terbaik Ben Sihombing Menang

Rujukan sunting

Nota kaki
Bibliografi
  • Fikri, Ahmad (13 May 2012). "Baru Main Film, Qausar Sukses Jadi Pemeran Terbaik" [First Film, Qausar Becomes Best Leading Actor]. Tempo. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-27. Dicapai pada 27 June 2012.
  • Herman, Ami (25 June 2012). "Didukung Alex Noerdin, Garap Perfilman Sumsel" [With Alex Nordin's Support, Improving South Sumatran Film]. Suara Karya. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-27. Dicapai pada 27 June 2012.
  • Kurniasari, Triwik (18 December 2011). "A vibrant year for the film industry". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-12. Dicapai pada 12 January 2012.
  • Mustholih (22 October 2011). "Film Pertama dan Terakhir Wanda Hamidah" [Wanda Hamidah's First and Last Film]. Tempo. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-27. Dicapai pada 27 June 2012.
  • Mustholih (31 October 2011). "Mathias Muchus Berotot dan Berwajah Seram" [Mathias Muchus: Muscles and a Scary Face]. Tempo. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-27. Dicapai pada 27 June 2012.
  • "Penghargaan Pengejar Angin" [Awards for Pengejar Angin]. filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesian). Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-27. Dicapai pada 27 June 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Rayendra, Panditio (8 November 2011). "Pengejar Angin (Dapunta), Ketika Penerus Bajing Loncat Memilih Kuliah" [The Wind Chaser (Dapunta), when a Bandit's Heir Chooses University]. Tabloid Bintang. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-27. Dicapai pada 27 June 2012.
  • Sari, Dianing (23 April 2012). "Pengejar Angin, Alasan Hanung Gerilya Bioskop Daerah" [Pengejar Angin, the Reason Hanung is Going for Smaller Theatres]. Tempo. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-27. Dicapai pada 27 June 2012.
  • Seno, Budi (7 November 2011). "Siap untuk Dicurigai" [Ready for Suspicion]. Suara Karya. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-27. Dicapai pada 27 June 2012.
  • Siregar, Lisa (2 November 2011). "A Film With a (Paid-for) Message". Jakarta Globe. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-28. Dicapai pada 28 November 2011.

Pautan luar sunting