Pengenalan sekutu atau musuh

Pengenalan sekutu atau musuh atau bahasa Inggeris : Identification, friend or foe (IFF) adalah satu sistem pengenalan yang direka untuk tujuan kawalan dan arahan. Ia menggunakan sebuah transponder yang mendengar isyarat penyiasatan dan kemudian menghantar satu tindak balas yang mana mengenalpasti penyiar. Sistem IFF biasanya menggunakan frekuensi radar, akan tetapi frekuensu elektromagnetik lain, radio atau infra merah boleh juga digunakan.[1] Ia membolehkan sistem siasatan kawalan trafik udara awam dan ketenteraan untuk mengenalpasti pesawat, kenderaan atau pasukan tentera itu adalah sekutu dan mendapatkan beraing dan jarak mereka dari si penyiasat. IFF digunakan pada kedua-dua pesawat awam dan tentera. IFF mula dibangunkan semasa Perang Dunia II, dengan ketibaan radar dan beberapa peristiwa tembakan with the arrival of radar, and several friendly fire incidents.

Satu set ujian IFF yang digunakan oleh juruteknik avionik Tentera Udara Amerika Syarikat untuk menguji transponder yang dipasang pada pesawat
Kit Model XAE IFF, sistem pengenalan IFF radio pertama di A.S

Rujukan sunting

  1. ^ "Identification Friend or Foe (IFF) Panel with Dynamic Contrast at Long Wave Infrared (LWIR) Wavelengths (Solicitation)". SBIR-STTR. US Department of Defense (Army). January 2019.

Pautan luar sunting