Pengerusi Barisan Nasional Parlimen Pagoh

Pengerusi Barisan Nasional Parlimen Pagoh adalah merupakan ketua kepada pemimpin parti komponen Barisan Nasional yang ditubuhkan di Pagoh. Kebiasaannya, pemegang jawatan ini adalah merupakan calon Barisan Nasional bagi satu-satu kawasan Parlimen yang ditandingi. Jawatan ini pertama kali disandang oleh Tun Syed Nasir Syed Ismail, kemudian Tan Sri Othman Saat, kemudian Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kemudian Haji Ismail Mohamed.[1]

Pengerusi
Barisan Nasional Parlimen Pagoh
Penyandang
Ismail Mohamed
sejak 25 Jun 2018
Tempoh jawatan3 tahun, diperbaharui semula setiap habis penggal
Penjawat sulungSyed Nasir Syed Ismail
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Jawatan ini diwujudkan selepas kawasan Parlimen Pagoh diwujudkan selepas kawasan Parlimen Muar Dalam dibubarkan. Syed Nasir Syed Ismail telah terpilih sebagai Ketua UMNO Bahagian Pagoh yang pertama. Selepas kemasukan Othman Saat ke UMNO Bahagian Pagoh dan Barisan Nasional Parlimen Pagoh, beliau telah memenangi jawatan tersebut.

Pada tahun 1985, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah dilantik untuk jawatan tersebut atas kapasiti beliau sebagai Ketua UMNO Bahagian Pagoh[2] sehingga dipecat pada tahun 2016 lalu. Beliau menjadi Pengerusi Barisan Nasional Parlimen Pagoh yang paling lama memegang jawatan tersebut.

Rujukan sunting