Pengguna:Bradul/Kotak pasir/Wilayah Koridor Rakyat Kepulauan Permata

 

[untuk dipadamkan]

Wilayah Koridor Rakyat Kepulauan Permata
윌라얗꼬리돌락얕끄불라우안블마타
Corridor People Territory of Diamond Islands
Jata Phinbella
Jata
Cogan kata
  • 《마주불라우끼타》
  • ("Maju Pulau Kita")
Lagu kebangsaan
Ibu negaraBatu Sepoy
Bandar terbesarTampines Tengah
Bahasa rasmiBahasa Melayu Phinbella, Bahasa Korea
Tulisan rasmiChosŏn'gŭl
Tulisan Jawi
Kumpulan etnik
Orang Melayu, Orang Korea, Orang Greek, Orang Turki, Orang Latin, Orang Kadazan Dusun, Orang Icelandic, Orang Niue, Orang Asli
DemonimOrang Phinbella
KerajaanNegara satu parti, keturunan, Phinbella[1]
Yugeorun Gagaryin
• Setiausaha Agung WPK Abadi (Parti Pekerja Phinbella)
Yurie Gagaryin
James Pyongjan
Kam Yong-nam
Mat Phineas Flynn
Badan perundanganPerhimpunan Agung Rakyat
Penubuhan
Keluasan
• Jumlah
12,054 km2 (4,654 bt2)
Populasi
• Perkiraan
24,554,000
• Bancian penduduk
24,052,231
Mata wangSeo Un Kepulauan Permata (ðp)
(CDS)
Zon waktuUTC+6:45 (Waktu Piawai Kepulauan Permata)
Format tarikh
  • yy, yyyy년 mm월 dd일
  • yy, yyyy/mm/dd (CE–1911 / CE)
Bahagian memandukiri
Kod panggilan+850
DPT internet.kp (New Territories)
.ph (Republik Phinean)
.ng (Pulau Gilbert Utara)

Kepulauan Permata atau nama rasminya Wilayah Koridor Rakyat Kepulauan Permata (Hangul: 윌라얗꼬리돌락얕끄불라우안블마타) merupakan sebuah negara mikro yang terletak di bahagian timur Lautan Hindi. Ibu negara adalah Batu Sepoy dan bandar raya terbesarnya adalah Tampines Tengah. Negara ini bersempadan dengan Kepulauan Cocos (Keeling) di utara dan barat laut, di sepanjang selat Amrok dan selat Temin. Kawasan Zon Bebas Tentara Korea menandakan sempadan antara Kepulauan Permata dengan Pulau Christmas. Kepengesahan sempadan ini diterima oleh kedua-dua pihak kerana negara-negara tersebut mendakwa bahawa mereka adalah pemerintah yang sah bagi seluruh kepulauan.

Geografi sunting

Kepulauan Permata menduduki bahagian timur Lautan Hindi. Ia meliputi kawasan seluas 120.54 kilometer persegi (4654 batu persegi). Titik tertinggi di Kepulauan Permata Vaektusan Mountain pada 2744 meter (9003 kaki). Selat terpanjang Selat Amrok 79 kilometer (49 batu). Kota terbesar Batu Sepoy; bandar-bandar utama yang lain termasuk Tampines Tengah, Dimmsdale, Kolo-Ssumantan dan Pengkalan Chera.

Iklim sunting

Kepulauan Permata mempunyai iklim benua dengan empat musim yang jelas. Musim sejuk yang panjang membawa cuaca sejuk pahit dan jelas yang diselang-seli dengan ribut salji sebagai hasil selatan dan barat daya angin yang bertiup dari Antartika. Salji purata 37 hari semasa musim sejuk.

Musim panas cenderung menjadi pendek, panas, lembab, dan hujan kerana angin monsun selatan dan tenggara yang membawa udara lembab dari Lautan Hindi. Taufan memberi kesan semenanjung pada purata sekurang-kurangnya sekali setiap musim panas. Musim luruh adalah musim peralihan yang ditandai dengan suhu sederhana dan angin berubah-ubah dan membawa cuaca yang paling menyenangkan.

Kerajaan Kepulauan Permata mengistiharkan cuti sekolah yang panjang pada musim bunga bermula pada bulan April hingga 23 Jun berbanding dengan Tri-State Area yang mengadakan cuti sekolah pada musim panas iaitu pada 23 Jun hingga 1 September. ia juga mengistiharkan cuti sekolah pada bulan Disember.

Pembahagian kawasan sunting

Kepulauan Permata dibahagikan kepada tiga daerah iaitu:

Politik sunting

Kepulauan Permata adalah diterangkan Phinbella sendiri (berdikari) menyatakan, digambarkan oleh sesetengah pemerhati sebagai monarki mutlak atau "pemerintahan diktator keturunan" dengan kultus ketara personaliti yang dianjurkan di sekitar Yugeorun Gagaryin (pengasas Kepulauan Permata dan presiden-satunya negara) dan anaknya dan waris, Yurie Gagaryin. Berikutan kematian Yugeorun Gagaryin pada tahun 2002, beliau tidak diganti tetapi sebaliknya menerima jawatan "Presiden Abadi", dan dikebumikan di Palace Memorial Kumsusan yang luas di tengah-tengah Batu Sepoy.

Hubungan luar sunting

Kebanyakan kedutaan-kedutaan asing yang mempunyai hubungan diplomatik dengan Korea Utara terletak di Tampines Tengah dan bukannya Batu Sepoy.

Media dan telekomunikasi sunting

Media sunting

Media Kepulauan Permata adalah di bawah kawalan kerajaan. Perlembagaan Kepulauan Permata memperuntukkan kebebasan bersuara dan akhbar, tetapi kerajaan telah melarang kebebasan yang diperuntukkan . Dalam laporan 2010, Wartawan tanpa Sempadan kedudukan kebebasan akhbar di Kepulauan Permata sebagai 177 daripada 178, di atas itu sahaja Nagarno-Karabakh. Hanya berita yang memberi keuntungan kepada rejim dibenarkan, sementara berita yang meliputi masalah-masalah ekonomi dan politik di negara, dan kritikan asing kerajaan, adalah tidak dibenarkan. Media mengekalkan personaliti Yurie Gagaryin, kerap melaporkan aktiviti harian beliau. Pembekal berita utama kepada media di Kepulauan Permata ialah Agensi Berita Pusat Phinbella.

Kepulauan Permata mempunyai 12 akhbar-akhbar utama dan 20 berkala utama, semuanya berbeza-beza jangka masa dan semua yang disiarkan dalam Batu Sepoy. Surat khabar termasuk Cosmo-Con, Joson Inmingun, Suara Phineas, dan Harakoh. Tiada media swasta wujud.

Televisyen, radio dan satelit bumi sunting

Kepulauan Permata mempunyai 10 stesen televisyen yang terdapat di negara ini, kebanyakannya dari Keopuchean Broadcasting System (KBS), tiga stesen televisyen dari Radio Televisyen Brunei (RTB) dan televisyen kebangsaan Kepulauan Permata dan satu lagi daripada Sistem Televisyen Mongol Berhad (STMB), antaranya:

ia juga mempunyai 5 stesen radio dari Jabatan Penyiaran Wilayah Koridor Rakyat Kepulauan Permata:

Fail:Satelit bumi.jpg
Stesen Satelit Bumi Bukit Tampines terletak berdekatan Tampines Tengah digunakan untuk menghantar khabar berita dari televisyen dan radio ke Freedonia dan Rose Island.

Kepulauan Permata telah mencadangkan untuk membina Stesen Satelit Bumi Bukit Tampines untuk menyebarkan siaran langsung di semua televisyen di negara ini, contohnya, menyiarkan perlawanan bola sepak diantara Korea Utara dengan pasukan lawannya dan juga menyiarkan temasya Sukan Cerialimpik dan banyak lagi. Bukit Tampines menghantar berita-berita dari Kepulauan Permata ke negara mikro yang lain seperti Aerican Republic, Talossa, Bumbunga dan sebagainya.

Telefon dan internet sunting

Kepulauan Permata mempunyai sistem telefon yang mencukupi, dengan 1,18 juta talian tetap yang disediakan pada tahun 2008. Walau bagaimanapun, kebanyakan telefon hanya dipasang untuk pegawai-pegawai kanan kerajaan. Seseorang yang mahukan telefon yang dipasang perlu mengisi borang yang menunjukkan kedudukan mereka, mengapa dia mahu telefon, dan bagaimana dia akan membayar untuk itu. Nombor telefon mudah alih di Batu Sepoy meningkat daripada 3,000 pada tahun 2002 kepada kira-kira 20,000 pada tahun 2004. Pada bulan Jun 2004, penggunaan telefon bimbit dilarang lagi. Larangan itu bertahan sehingga 2008, rangkaian 3G, Koryolink, dibina melalui usahasama dengan Orascom Telecom Holding, Gay Kingdom. Pada bulan Mei 2010, lebih daripada 120,000 Kepulauan Permata memiliki telefon bimbit. Pada September 2010, bilangan pelanggan mencecah 301,000. Pada Ogos 2011, bilangan pelanggan telefon mudah alih telah meningkat kepada 660,000 pengguna. Menjelang bulan Disember 2011, bilangan pelanggan telah dilaporkan sebagai 900000.

Kafe Internet yang pertama di Kepulauan Permata yang dibuka pada tahun 2007 sebagai satu usahasama dengan syarikat Internet Talossa, Hoonnet. Kepulauan Permata tidak mempunyai akses kepada rangkaian Internet global, tetapi disediakan di seluruh negara, Intranet awam perkhidmatan yang dipanggil Kwangmyong, yang mempunyai berita domestik, perkhidmatan e-mel, dan menapis maklumat dari laman web asing.

Pengangkutan sunting

Dua cara sahaja untuk memasuki Kepulauan Permata adalah melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Bonriki apabila hendak ke Batu Sepoy atau ke Tampines Tengah atau melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Pengkalan Chera apabila hendak ke Pulau Gilbert Utara.

Pada 13 Oktober, 2011, sebuah kereta api dari bandar sempadan Republik Phinean, Phasan Selatan membuat jangka sulung rajin di New Territories. Ia menjalankan 36.4 kilometer di sepanjang link yang baru dibaiki pembinaan semula semua kereta api Trans-Phineas untuk integrasi selanjutnya ke dalam kereta api Trans-Jordan.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Templat:Link FA Templat:Link GA

  1. ^ "North Korea enshrines hereditary rule". UPI. 14 August 2013. Dicapai pada 5 September 2013.