Pengguna:Jentayu/Kantung zakar

Hodensack (Skrotum) des Mannes bei warmer und kühler Umgebung. Hodensack (Skrotum) des Mannes bei warmer und kühler Umgebung.
Hodensack (Skrotum) des Mannes bei warmer und kühler Umgebung.

Kantung zakar, kerandut zakar atau skrotum merupakan sebahagian daripada organ pembiakan lelaki yang terdiri daripada kantung kulit serta otot pada mamalia yang mengandungi biji zakar (testis), epididimis, permulaan kepada saluran spermatik dan penamat kepada tali spermatik. Kantung zakar ini terletak di antara celah kelangkang kaki, zakar dan perineum . Di bahagian tubuh manusia, kantung zakar dilitupi dengan bulu ari-ari secara semulajadi selepas akil baligh .

Kantung zakar wujud bagi sebahagian besar haiwan berkantung uri dan marsupial, sesetengah haiwan bertulang belakang termasuk haiwan mamalia bertelur turut mempunyai biji zakar yang kekal. Fungsi kantung zakar ini masih belum dapat dipastikan secara jelas walaupun haiwan ini mewarisi keturunan yang berbiji zakar. Kedudukan biji zakar di dalam kantung zakar berkemungkinan untuk melindungi benih sperma daripada suhu yang melampau di dalam rongga badan.

Anatomi sunting

Anatomi manusia secara mikroskopik dan makroskopik sunting

 
Kantung dan biji zakar pada tubuh manusia

Kantung zakar merangkumi biji zakar dan epididemis dan korda spermatik. Organ ini adalah kantung kulit berlapis yang dibahagikan kepada dua bahagian oleh dinding pertengahan (septum scroti), yang juga dirujuk sebagai subjek scrotal dalam istilah klinikal. Dari pandangan luar, bahagian ini dibahagi menjadi dua bahagian yang boleh diperhatikan seperti "jahitan" (raphe scroti). ☃☃ Pigmen kulit di bahagian kantung yang kebanyakan berwarna gelap berbulu (bulu ari-ari) dilitupi dengan kelenjar peluh dan sebum beserta hujung saraf, yang menjadikan bahagian ini tersangat peka kepada galakan sentuhan (zon erogen). Subcutis terdiri daripada rangkaian otot licin dan seraanjalanik, maka oleh yang demikian bahagian ini turut dipanggil "kulit daging"( tunica darts ).


</br> 1   Biji zakar </br> 2   Kulit luar </br> 3   Mesentery yang bersifat sensitif </br> 4   Lembaran organ kulit vagina </br>     ( Epiorchium ) </br> 5   Lembaran dinding kulit vagina </br>     ( Periorchium ) </br> 6   Caval vagina </br> 7   Epididymis </br> 8   Fascia spermatica interna

Di dalam kantung zakar, buah zakar dan epididimis tersimpan di bahagian rongga biji zakar (cavitas scroti). Rongga biji zakar terbentuk dengan kendalian peritoneum dan fascia batang dalaman (dikenali sebagai fascia spermatica interna ), lampiran vagina ( prosesus vaginalis ). Proses kulit vagina tergolong dalam selak testis di dalam kantung zakar. Bahagian peritoneum protuberans ini dipanggil kulit liang zakar ( testicular vaginalis tunica ). Fungsinya menggariskan bahagian dalam kantung zakar (yang dikenali sebagai dinding lembaran, lamina parietalis atau periorchium ), kemudian bertukar menjadi lamela berganda dan meliputi biji zakar sebagai helai visceral ( lamina visceralis atau epiorchium ). Terdapat jurang yang sangat sempit antara dua helaian kulit ini, vaginale cavum, yang memastikan bahawa testis dapat bergerak di dalam kantung zakar. Lembaran visceral pula yang membentuk alur (bursa testik) di antara biji zakar dan kulit luar (epididimis). Pertindihan antara kedua-dua helaian itu dikenali sebagai kelengkungan testik ( mesorchium ), yang digunakan untuk memegang erat kedudukan biji zakar di dalam kantung zakar. Di samping itu, sisa jaluran seperti peritoneum pula berkaithubung dengan sambungan ke rongga abdomen. Jaluran ini juga dihubungkan dengan epididimis dengan otot rawan pendek ( otot rawan tersendiri bagi biji zakar, ligamentum testis proprium ). Leretan jaluran ini berterusan ke pangkal epididimis sebagai ekor ligamen epididimis ( Ligamentum caudae epididymidis ) dan sebagai bahagian tambahan yang mengkukuhkan kedudukan buah zakar secara tidak langsung ke bahagian bawah kantung zakar.

Otot, saluran darah dan urat saraf sunting

Otot kantung zakar (musculus cremaster ) melekat pada lampiran otot kemaluan. Selain berfungsi sebagai alat perlindungan, otot kantung zakar ini boleh menarik biji zakar lebih dekat ke dinding perut apabila disentuh atau kesejukan. Serat otot yang berpunca dari obliquus internus abdominis dan transversus abdominis, yang juga merupakan kedua-dua otot perut bawah . Kedua bahagian ini mengiringi tali spermatik dan melekat pada fascia yang meliliti buah zakar ( fascia spermatica interna ). Cremaster ini bertunjangkan saraf ramus genital saraf genitofemoral . Dalam spesies tikus dan mamalia yang keturunan berbiji zakar bermusim, fungsi ini sangat jarang didapati pada spesies mamalia lain, kelebihan otot yang boleh menarik biji zakar sepenuhnya kembali ke rongga perut (" testicles bandul "). Semasa kemuncak syahwat, biji zakar akan direntap masuk ke dalam badan. Perkara ini menunjukkan keadaan akan tibanya kemuncak orgasme.[1]

Perbandingan Anatomi sunting

 
Kantung zakar lembu jantan
 
Seekor kanggaru jantan dengan kantung zakar berjuntai.

Skrotum ada di kebanyakan marsupial dan mamalia yang lebih tinggi kecuali mereka yang tidak terbentuk keturunan testis (Testiconda), sementara testis di semua haiwan vertebrata lain, termasuk monotremes kekal di dalam rongga badan. [2] Pembezaan boleh dibuat antara scrotum yang duduk, di mana testis terletak pada lapisan tisu penghubung di bawah kulit terhadap badan, dan scrotum gantung, di mana kantong yang sebenar terbentuk yang tergantung di antara paha. Skrotum duduk dibentuk dalam babi dan kuda nil, contohnya, [3] manakala kebanyakan mamalia lain, termasuk primata, mempunyai scrotum tergantung.

Di marsupial, ia dibincangkan sama ada beg itu adalah struktur homolog pada skrotum dan labia majora mamalia betina, kerana semua struktur ini berkembang di kawasan punggung kelamin . Hal ini diperkuat dengan adanya kantung utama di marsupial lelaki di depan skrotum, yang, bagaimanapun, menganggap homologi parsial maksimum. Pemisahan dalam beg dan tisu scrotum berlaku dalam proses pembangunan sebelum pengaruh hormon dan secara langsung dipengaruhi oleh genetik - jika hanya satu kromosom X hadir, skrotum terbentuk; jika terdapat dua kromosom X, satu beg dibentuk. [4]

Fisiologi sunting

Fungsi kantung zakar masih belum dapat dijelaskan. Hipotesis dan pendapat yang diterima secara luas mengandaikan bahawa keturunan yang mempunyai biji zakar dan sebab perletakkan ke dalam kantung zakar adalah berfungsi sebagai pelindung benih sperma dari suhu yang berlebihan di dalam rongga badan. [2]

Ujian buah zaitun disimpan dua hingga lima derajat Celsius lebih sejuk di dalam skrotum daripada seluruh badan. Suhu ini optimum untuk pengeluaran sperma, serta untuk kelangsungan air mani yang sudah dihasilkan. Suhu testikel dikawal oleh hakikat bahawa skrotum berkontraksi dalam keadaan dingin, yang mengurangkan kawasan radiasi untuk haba badan, dan melegakan dalam panas, yang meningkatkan kawasan radiasi. Mekanisme tambahan memainkan peranan dalam mengawal suhu dalam skrotum: otot cremaster boleh menarik testis lebih dekat ke badan, dan arteri dan vena testikular membentuk rangkaian yang berfungsi sebagai penukar haba.

Pembangunan Ontogenetik sunting

Skrotum berkembang dalam perkembangan embrio dari bulging kemaluan, di mana jantina wanita labia besar (labia majora) wanita sesuai. [5] Punggung genital menggabungkan ke dalam skrotum pada embrio lelaki, dengan garis perpaduan yang tinggal sebagai septum scrotal dan dilihat dari luar sebagai Raphe scroti .

Pada akhir perkembangan embrio, testis pada testis descensus ("keturunan testicular") dipindahkan ke skrotum, dipandu oleh ligamen kelenjar bawah (testis gubernaculum). Ujian buah zakar tersebut hendaklah pada permulaan ke-8 Bulan kehamilan terletak pada cincin inguinal luar dan keturunan perlu disiapkan pada awal bulan kesembilan kehamilan paling terkini, ini dianggap sebagai tanda kematangan anak lelaki yang baru lahir . Semasa keturunan testis, dinding rongga testicular ( cavum scroti ) dibentuk oleh protuberance ( processus vaginalis ) peritoneum yang disertakan. Sambungan pada rongga perut yang pada mulanya wujud melalui kanal inguinal biasanya menjadi hancur, untuk menghalang perkembangan hernia scrotal di satu pihak, dan sebaliknya untuk mencegah testis memasuki semula kanal inguinal.

Malformasi dan anomali kedudukan sunting

Malformasi skrotum termasuk pelbagai gangguan kongenital perkembangan anatomi skrotum. Ini terdiri daripada ketiadaan lengkap scrotum ( scrotum agenesis ) kepada ketiadaan separuh sisi ( hemiscrotum ) dan penempatan semula satu setengah skrotum ke pangkal paha atau perineum (scrotumectopia) untuk pelbagai latihan (scrotum aksesori), yang kadang-kadang berlaku. Malformasi skrotum boleh berlaku bersama-sama dengan kecacatan lain rantau anorektal. [6]

Malformasi dirawat oleh campur tangan pembedahan seperti penyingkiran tisu atau pemindahan tisu ektopik. [6]

Penyakit dan kecederaan sunting

 
Kantung zakar di sebelah kiri yang telah dikosongkan kerana kecederaan.

Kantung zakar yang terdiri daripada tisu kulit dan otot. Maka seperti tisu badan yang lain, kantung zakar juga boleh mengalami keradangan dan penyakit kulit. Pembesaran vena varikos seperti venous concomitant vessels, terutamanya pada kantung zakar di sebelah kiri, yang terdiri daripada varicocele . Dalam kalangan lelaki gemuk, intertrigo boleh merebak ke kantung zakar. Bisul yang muncul di permukaan kantung zakar dikenali sebagai bisul skrotal , terutama di kalangan orang yang te .

Hernia testicular (sac) hernia ( hernia scrotalis atau hernia scrotal) adalah bentuk khas yang sangat teruk hernia inguinal, di mana cangkang luar pundak skrotum pecah dan sebahagian daripada usus (gelung usus kecil) boleh jatuh ke dalam skrotum. Hernia scrotal boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Pengumpulan cecair dalam skrotum membawa kepada pecah air ( testis Hydrocele ), yang juga boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Ini adalah cecair patologi cecair serous dan pembentukan dalam sarung pengikat atau dalam tali spermatik ( Hydrocele funiculi spermatici ). Hasilnya adalah pembesaran besar ruang antara testis.

Sejarah kebudayaan sunting

Penggunaan kantung zakar haiwan sunting

Beg kadangkala dibuat dari kantung zakar haiwan ( mis. Kambing billy ), contohnya sebagai botol minuman ataupun dompet dan berkemungkinan istilah beg buck berasal. Selain itu terdapat hipotesis lain mengenai etimologi perkataan ini.

Kantung zakar dalam bidang kesenian dan kebudayaan sunting

Dalam bidang kesenian dan kebudayaan, kantung zakar dilihat memainkan peranan sebagai organ seksual yang menunjukkan kedudukan biji zakar secara luaran. Berbeza dengan zakar, tiada peranan yang khusus selain daripada kaitannya dalam perlambangan erotika dan kelucahan . Walaubagaimanapun, hubung kait antara kantung dan biji zakar terutamanya berkenaan dengan tahap besarnya, mempunyai makna khas yang tersendiri iaitu memaparkan aras kemampuan pensenyawaan atau daya nafsu seksual seseorang lelaki atau haiwan jantan yang sangat aktif.

Dalam mitos orang Jepun, anjing rakun (Tanuki), makhluk halus yang menyerupai anjing rakun ( yōkai ), sering digambarkan mempunyai buah zakar yang besar sebagai perlambangan tuah. Jata keluarga rumah bangsawan Itali Colleoni dari Bergamo menunjukkan beberapa pasang biji zakar dan berkemungkinan merujuk kepada coglione, perkataan bahasa Itali bagi biji zakar.

Rujukan Ilmiah sunting

  • W. Kahle, H. Leinhardt, W. Platzer (ed. ): Atlas Pocket Anatomi untuk kajian dan amalan. pita   2: organ dalaman. 5, edisi revisi, Thieme, Stuttgart 1986, ISBN 3-23-492105-7, ms.   272-273, 280-281.
  • Pschyrembel Dictionary seksualiti. de Gruyter, Berlin 2006, ISBN 3-11-016965-7 .

Rujukan sunting

  1. ^ Hoden ziehen beim Orgasmus hoch auf med1.de, abgerufen am 21. Dezember 2013.
  2. ^ a b Hartmut Greven: Fortpflanzung und Entwicklung. In: W. Westheide, R. Rieger: Spezielle Zoologie. Teil 2. Wirbel- oder Schädeltiere. Spektrum, München 2004, ISBN 3-8274-0307-3, S. 156.
  3. ^ Hubert Hendrichs: Artiodactyla (Paraxonia), Paarhufer. In: W. Westheide, R. Rieger: Spezielle Zoologie. Teil 2. Wirbel- oder Schädeltiere. Spektrum, München 2004, ISBN 3-8274-0307-3, S. 619.
  4. ^ Ulrich Zeller: Marsupialia (Metatheria, Didelphia), Beuteltiere. In: W. Westheide, R. Rieger: Spezielle Zoologie. Teil 2. Wirbel- oder Schädeltiere. Spektrum, München 2004, ISBN 3-8274-0307-3, S. 486.
  5. ^ Hartmut Greven: Fortpflanzung und Entwicklung, in: W. Westheide und R. Rieger: Spezielle Zoologie. Teil 2. Wirbel- oder Schädeltiere. Spektrum, München 2004, ISBN 3-8274-0307-3, S. 158.
  6. ^ a b Stichwort „Hodensackfehlbildungen“ in Pschyrembel Wörterbuch Sexualität. de Gruyter, Berlin 2006, ISBN 3-11-016965-7, S. 219.

Pautan web sunting

[[Kategori:Laman-laman dengan terjemahan-terjemahan yang belum disemak]]