Pengguna:SNN95/Kotak pasir/Boruto: Naruto Next Generations

Boruto: Naruto Next Generations
ボルト
Manga
PengarangUkyō Kodachi
IlustrasiMikio Ikemoto
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics
Majalah AsalWeekly Shōnen Jump
Tarikh Pengeluaran9 Mei 2016 – kini
Jilid2 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
Pengarah
Skrip/PenulisMakoto Uezu
Lagu/Muzik
StudioPierrot
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTV Tokyo
Tarikh tayanganApril 5, 2017kini
Portal Anime dan Manga

Boruto: Naruto Next Generations (Jepun: BORUTO-ボルト- NARUTO NEXT GENERATIONS) adalah sebuah siri manga Jepun yang ditulis oleh Ukyō Kodachi dilukiskan oleh Mikio Ikemoto. Disirikan dalam majalah manga shōnen Shueisha, Weekly Shōnen Jump, Borutoadalah spin-off dan sekuel separuh daripada Naruto oleh Masashi Kishimoto yang mengikuti eksploitasi anak Naruto Uzumaki iaitu Boruto Uzumaki dan pasukan ninjanya. Satu siri televisyen adaptasi anime dijadualkan bermula ditayangkan di TV Tokyo pada 5 April 2017.

Plot sunting

Beberapa tahun kemudian selepas Perang Ninja Terbesar Keempat, kini menyelia generasi baru dalam Dunia Ninja, Naruto Uzumaki mencapai impiannya untuk menjadi Hokage Ketujuh selepas dia dan Hinata Hyuga mempunyai keluarga mereka sendiri, kedua-dua anak-anak mereka Boruto dan Himawari Uzumaki. Boruto telah menjadi sebahagian daripada pasukan ninja yang diketuai oleh anak didik Naruto Konohamaru Sarutobi, yang juga terdiri daripada anak perempuan Sasuke Uchiha dan Sakura Haruno, Sarada Uchiha dan anak klon Orochimaru, Mitsuki. Merasa bahawa bapanya meletakkan tugas Hokage melebihi keluarganya, kecewa bahawa Naruto terlepas hari kelahiran Himawari, Boruto menemui Sasuke yang datang ke kampung untuk memberi amaran kepada Naruto tentang ancaman yang akan berlaku. Boruto berjaya meyakinkan Sasuke untuk mengajarnya Rasengan bapanya untuk Peperiksaan Chunin yang akan datang. Tetapi keperluan Boruto untuk perhatian bapanya mendorong dia untuk menipu menggunakan prototaip peranti Kote yang dicipta oleh Katasuke, hanya untuk bapanya untuk membatalkan kelayakan Boruto semasa perlawanan dengan anak Shikadai Nara, Shikamaru dan Temari. Naruto dan bOruto bergaduh sebelum Momoshiki dan Kinshiki Ōtsutsuki, orang-orang tengah Sasuke; memberi amaran kepada Naruto berkenaan kemunculan dan penculikan Hokage supaya mereka boleh menggunakan Kurama untuk menghidupkan semula Shinju yang mati dari dimensi yang mereka datang.

Melihat bapanya membahayakan nyawanya untuk melindungi semua orang, Boruto menyedari dia adalah salah tentang Naruto dan meyakinkan Sasuke dan Lima Kage untuk membawanya dengan mereka untuk membetulkan kesalahan dengan bapanya. Mereka tiba dalam dimensi lain dan mencari Naruto sebagai pertempuran bermula sebelum Momoshiki bertukar kepada Kinshiki setelah menelan pil chakra untuk meningkatkan kekuatannya, melampaui kuasa semua orang terhadap Katasuke ini. Semasa Sasuke mengalihkan perhatian Momoshiki, Naruto yang lemah meminjamkan baki chakra untuk Boruto supaya anaknya boleh membunuh Momoshiki dengan Rasengan gergasi. Walaupun mati, menyatakan potensi yang belum diterokai pembunuh Momoshiki, Momoshiki hidup cukup lama untuk mengadakan perbincangan peribadi dengan Boruto dan memberi amaran kepadanya bahawa dia tidak lama lagi akan menghadapi banyak kesukaran di kemudian hari dalam hidupnya. Boruto kemudian diturunkan telah mendapat kuasa terkuat dari mengalahkan Momoshiki. Tanpa mengetahui apa yang dibawa masa depannya, Boruto menerima nasibnya.

Media sunting

Manga sunting

Ditulis oleh Ukyo Kodachi dan silukiskan oleh Mikio Ikemoto, Boruto: Naruto Next Generations dilancarkan pada isu yang kedua puluh tiga daripada majalah manga Shueisha iaitu Weekly Shōnen Jump pada 9 Mei 2016. Siri asal pencipta Masashi Kishimoto menyelia siri yang dilukiskan oleh bekas pembantunya dan ditulis oleh penulis-bersama beliau daripada filem Boruto: Naruto Movie.[1]

Jilid sunting

No. Tajuk Tarikh keluaran original Tarikh keluaran bahasa Inggeris
1Uzumaki Boruto!!
Uzumaki Boruto!! (うずまきボルト!!)
Ogos 4, 2016[2]
ISBN 978-4-08-880756-0
April 4, 2017[3]
ISBN 978-1-4215-9211-4
  1. "Uzumaki Boruto!!" (うずまきボルト!!, Uzumaki Boruto!!)
  2. "Latihan Bermula!!" (修行開始!!, Shūgyō Kaishi!!)
  3. "Peperiksaan Chunin Bermula!!" (中忍試験開始!!, Chūnin Shiken Kaishi!!)
Naruto: Jalan Diterangi oleh Bulan Penuh (Jepun: NARUTO−ナルト−外伝 ~満ちた月が照らす道~, Hepburn: Naruto Gaiden: Michita Tsuki ga Terasu Michi)
2Stupid Old Man!! (Orang Tua Bodoh!!)
Kuso Oyaji…!! (クソオヤジ…!!)
Disember 2, 2016[4]
ISBN 978-4-08-880827-7
September 5, 2017[5]
ISBN 978-1-4215-9584-9
  1. "Orang Tua Bodoh!!" (クソオヤジ…!!, Kuso Oyaji…!!)
  2. "Momoshiki dan Kinshiki!!" (モモシキとキンシキ!!, Momoshiki to Kinshiki!!)
  3. "Buffoon" (ウスラトンカチ, Usuratonkachi)
  4. "Pertembungan...!!" (激突…!!, Gekitotsu…!!)

Bab-bab yang belum dalam format tankōbon sunting

Bab-bab ini masih belum diterbitkan dalam jilid tankōbon. Asalnya telah disirikan dalam bahasa Jepun dalam isu Weekly Shōnen Jump dari Disember 2016 hingga Februari 2017.

  1. "Kamu Perlu Lakukan" (お前がやるんだ, Omae ga yarunda)
  2. "Kamu Mengingatkan Saya Tentang..." (まるでお前は, Marude omae wa)
  3. "Cerita Saya!!" (私の物語...!!, Watashi no monogatari)

Anime sunting

Di acara pentas Naruto dan Boruto di Jump Festa pada 17 Disember 2016, ia telah diumumkan bahawa siri manga itu akan menerima projek anime,[6] yang kemudiannya disahkan menjadi siri televisyen adaptasi anime yang akan menampilkan cerita asal.[7][8] Siri anime, diselia oleh Ukyo Kodachi iaitu pencipta siri, akan bersama diarahkan oleh Noriyuki Abe dan Hiroyuki Yamashita, dengan komposisi siri oleh Makoto Uezu, animasi dihasilkan oleh Pierrot, reka bentuk watak oleh Tetsuya Nishio dan Hirofumi Suzuki, dan muzik bersama digubah oleh Yasuharu Takanashi dan -yaiba-. Ia akan ditayangkan pada TV Tokyo pada 5 April 2017.[9] Viz Media telah melesenkan siri ini di Amerika Utara.[10]

Rujukan sunting

  1. ^ "Naruto Spinoff Manga Boruto Launches on Mei 9". Anime News Network. 14 Mac 2016. Dicapai pada 26 Disember 2016.
  2. ^ BORUTO―ボルト―  1 [Boruto: Naruto Next Generations 1]. Shueisha (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 26 Disember 2016.
  3. ^ "Boruto, Vol. 1: Naruto Next Generations". Amazon.com. Dicapai pada 26 Disember 2016.
  4. ^ BORUTO―ボルト―  2 [Boruto: Naruto Next Generations 2]. Shueisha (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 26 Disember 2016.
  5. ^ "Boruto, Vol. 2: Naruto Next Generations". Amazon.com. Dicapai pada Februari 25, 2017.
  6. ^ "Boruto Manga Gets Anime Project in April 2017". Anime News Network. Disember 17, 2016. Dicapai pada Februari 23, 2017.
  7. ^ "Boruto: Naruto Next Generations Anime Reveals Promo Video, Key Visual, Returning Cast (Updated)". Anime News Network. Disember 17, 2016. Dicapai pada Februari 23, 2017.
  8. ^ "Boruto: Naruto Next Generations Anime Features Original Story". Anime News Network. 26 Januari 2017. Dicapai pada Februari 23, 2017.
  9. ^ "Boruto: Naruto Next Generations Anime Reveals More Cast, Staff". Anime News Network. Februari 23, 2017. Dicapai pada Februari 23, 2017.
  10. ^ "Viz Media Licenses Boruto TV Anime, Plans Simulcast (Updated)". Anime News Network. Mac 23, 2017. Dicapai pada Mac 23, 2017.

External links sunting

Templat:Pierrot (company)