Pengguna:SNN95/Kotak pasir/History's Strongest Disciple Kenichi

History's Strongest Disciple Kenichi
史上最強の弟子 ケンイチ
(Shijō Saikyō no Deshi: Kenichi)
GenreAdventure, komedi, seni bela diri[1][2]
Manga
PengarangSyun Matsuena
PenerbitShogakukan
DemografikShōnen
PencetakanShōnen Sunday Comics
Majalah AsalWeekly Shōnen Sunday
Tarikh Pengeluaran1 Mei 200217 September 2014
Jilid61 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahHajime Kamegaki
Penerbit
  • Susumu Matsuyama
  • Tetsu Kojima
Skrip/PenulisYoshiyuki Suga
Lagu/MuzikJoe Rinoie
StudioTMS Entertainment
Dilesenkan oleh
Funimation (luput)
Penyiaran AsalTV Tokyo
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayangan7 Oktober 200629 September 2007
Episod50 (Senarai episod)
Video animasi original
PengarahHiroshi Ishiodori
Penerbit
  • Junya Okamoto
  • Atsushi Chiku
  • Jukko Ozawa
Skrip/PenulisEizo Kobayashi
Lagu/MuzikKeiji Inai
StudioBrain's Base
Dikeluarkan padaMarch 14, 2012May 16, 2014
Episod11 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

History's Strongest Disciple Kenichi (Jepun: 史上最強の弟子 ケンイチ, Hepburn: Shijō Saikyō no Deshi Kenichi) adalah siri manga Jepun yang ditulis dan dilukiskan oleh Syun Matsuena. Ia disiarkan dalam majalah Shogakukan Weekly Shōnen Sunday dari Mei 2002 hingga September 2014.

Adaptasi anime oleh Tokyo Movie Shinsha yang telah menyiarkan 50 episod dari Oktober 2006 hingga September 2007. Brain's Base telah menghasilkan OVA untuk siri ini, yang bersambung dari Arka Ragnarok. Sebelas episod OVA telah dikeluarkan antara bulan Mac 2012 dan Mei 2014.

Plot sunting

Cerita ini memberi tumpuan kepada Kenichi Shirahama, pelajar sekolah tinggi berusia 15 tahun dan mangsa pembulian yang lama. Pada permulaan cerita, dia berteman dengan pelajar pemindahan Miu Fūrinji; dan ingin menjadi lebih kuat, dia mengikutinya ke Ryōzanpaku, sebuah dojo yang diduduki beberapa tuan seni mempertahankan diri yang pelbagai, yang dipimpin oleh datuknya Hayato Fūrinji. Setelah mempelajari asas-asas dari Miu, Kenichi mengalahkan seorang anggota peringkat tinggi dari kelab sekolah karate, dan menjadi sasaran untuk semua orang yang tertindas di sekolah. Semasa latihan awal untuk melindungi dirinya, Kenichi akhirnya menjadi pengikut penuh Ryōzanpaku, dan terpikat dengan Miu. Selepas itu, rutin harian Kenichi dibahagikan antara latihan di bawah enam tuan Ryōzanpaku, dan pergaduhannya terhadap ahli-ahli 'Ragnarok', sekumpulan pengganggu cuba bergilir-gilir untuk merekrut atau mengalahkannya. Selepas Ragnarok dibubarkan, Kenichi dan Miu disasarkan oleh Yomi, sekumpulan murid secara peribadi dilatih oleh tuan organisasi yang bersaing dengan Ryōzanpaku, Yami. Walaupun tuan-tuan Ryōzanpaku dan sekutu mereka mengikuti prinsip sentiasa membiarkan kehidupan lawan mereka (Katsujin-ken), anggota Yami percaya bahawa apa-apa cara mengalahkan lawan adalah sah, termasuk pembunuhan (Satsujin-ken). Dalam perjuangan antara kedua puak tersebut, Kenichi, Miu, dan sekutu mereka melawan ahli-ahli Yomi, manakala tuannya berhadapan dengan anggota Yami. Konflik antara kedua-dua puak ini berpunca dengan pertempuran akhir untuk menghentikan objektif utama Yami, yang bertujuan untuk membawa era baru kekacauan dan peperangan di dunia, yang juga dikenali sebagai "The Eternal Sunset". Apabila Eternal Sunset dihalang dan pemimpin utama mereka dikalahkan, Yami dan Yomi dibubarkan juga. Kenichi kemudian berlatih di Ryōzanpaku, dan bertahun-tahun kemudian ia menjadi seorang novelis terkenal, tetapi ia membayangkan bahawa ia juga menjadi suami Miu dan tuan seni mempertahankan diri lebih kuat daripada datuknya, Elder, yang selalu bersumpah dia hanya akan membenarkan Miu berkahwin dengan seseorang yang mampu mengalahkannya terlebih dahulu.

Terminologi sunting

Siri ini menggunakan beberapa konsep dalam dunia penceritaannya termasuk:

Dou (Jepun: )
Perkataan "Dou" bermaksud gerakan. Pengguna kelihatan sangat bergantung pada naluri dan kekuatan kasar apabila berperang; tetapi pejuang Dou mempunyai teknik menafsirkan pergerakan lawan. Menurut James Shiba, pejuang Dou berfokus pada membuat ki mereka "meletup" selepas menyalurkannya melalui sasaran untuk menangani kerosakan. Menurut manga, Apachai, Sakaki, dan Miu semua adalah jenis Dou.
Sei (Jepun: )
Perkataan "Sei" bermaksud berdiam diri. Pengguna menumpukan perhatian mereka kepada perubahan dalam persekitaran dan bertindak balas terhadap bahaya. Ciri-ciri ini terbukti dalam Kensei, Akisame, Hayato, dan Kenichi. Prinsip ini memerlukan ketenangan dan kejelasan fikiran. Ryūto Asamiya juga kelihatan sebagai pejuang kelas Sei; tetapi dalam eksperimen yang dijalankan oleh tuannya Ogata, dia cuba merangkumi kedua gaya Sei dan Dou pada masa yang sama, menimbulkan beberapa kerosakan kepada dirinya sendiri.
The Path of Asura
Laluan pengguna seni bela diri yang mengejar kuasa untuk membunuh. Isshinsai Ogata berjalan jalan ini dan cuba meyakinkan Kenichi untuk mengikuti dia tetapi tidak berjaya.
Tumbukan Membunuh (Jepun: 殺人拳, Hepburn: Satsujin-ken)
Secara harfiah "Genggaman yang memberi kematian": kepercayaan bahawa seni bela diri yang tangan kosong telah diciptakan sebagai membunuh senjata. Walaupun seorang pengikut tidak diwajibkan untuk membunuh seorang lawan. Yami merangkumi prinsip ini.
Tumbukan Penyelamat (Jepun: 活人拳, Hepburn: Katsujin-Ken)
Secara harfiah "Genggaman yang memberi kehidupan": kepercayaan bahawa seni mempertahankan diri yang diciptakan adalah dibela untuk mempertahankan kehidupan yang tidak bersalah. Garis panduannya adalah 'tidak membunuh dan tidak dibunuh'. Para guru Ryozanpaku mengekalkan prinsip ini.

Media sunting

Manga sunting

Shijō Saikyō no Deshi Kenichi is written and illustrated by Syun Matsuena. It was serialized in Shogakukan's Weekly Shōnen Sunday from May 1, 2002 and finished on September 13, 2014.[3][4] The manga is a remake of Tatakae! Ryōzanpaku Shijō Saikyō no Deshi, which was serialized in the monthly magazine Shōnen Sunday Super. Shogakukan has released the individual chapters into sixty-one tankōbon volumes under Shōnen Sunday Comics imprint. The first volume was published on August 9, 2002,[5] and the latest on February 18, 2015.[6] Shogakukan also released limited edition versions of several volumes beginning with volume 35.[7]

The series has been licensed in France by Kurokawa.[8]

Anime sunting

An anime television series adaptation titled History's Strongest Disciple Kenichi, produced by Tokyo Movie Shinsha first started airing on TV Tokyo on October 7, 2006. It aired a total of fifty episodes, covering from the beginning of the story to the confrontation against the top members of Ragnarok.

In North America the series was licensed by Funimation in May 2008.[2] The series made its North American television debut when it aired on Funimation Channel starting October 26, 2009. All 50 episodes have been shown. The rights to the series expired in 2018.[9]

An OVA series produced by Brain's Base started on March 14, 2012.[10] The story continues from the Ragnarok Arc entering the Yomi arc. The second OVA featuring later story in the yomi arc was released on June 18, 2012,[11] and a third OVA was released on November 16, 2012.[12] The fourth and fifth OVA were released on September 16, 2013.[13] The sixth and seventh OVA were released on November 18, 2013.[14] The eighth and ninth OVA were released on February 14, 2014.[15] The tenth and eleventh OVA were released on May 16, 2014.[16][17] The main cast for the OVA series is the same from those of the anime series except for Rie Kugimiya who replaces the late Tomoko Kawakami as Miu and Yuzuru Fujimoto who replaces the late Hiroshi Arikawa as her grandfather Hayato.[18]

Music themes sunting

OVA Openings:

  • 1st OVA Opening - Wish by Iori Nomizu (OVAs 1-9)
  • 2nd OVA Opening - Higher ground by Tomokazu Seki (OVAs 10-11)

Opening themes sunting

Title Transcription/Translation Artist Episodes
Be Strong n/a Kana Yazumi 1-25
Yahhoo ヤッホーYahhō Diva x Diva 26-50

Ending themes sunting

Title Transcription/Translation Artist Episodes
Kimi Ga Irukara 君がいるから Because you are there Issei Eguchi 1-15
Catch Your Dream☆ n/a Koike Joanna 16-25
Run Over n/a Koike Joanna 26-45
Kokoro Kara No Message 心からのメッセージ A message from Heart Sakura 46-49
Be Strong n/a Kana Yazumi 50

The song titles are from History's Strongest Disciple Kenichi Season 1- Complete DVD Set (2010) and History's Strongest Disciple Kenichi Season 2- Complete DVD Set (2011).

Video game sunting

On March 15, 2007, Capcom released the series' first game, Shijō Saikyō no Deshi Kenichi: Gekitō! Ragnarok Hachikengō, exclusively on the PlayStation 2.

References sunting

  1. ^ "History's Strongest Disciple Kenichi". Funimation. Diarkibkan daripada yang asal pada May 3, 2017.
  2. ^ a b "Funimation Gets Kenichi the Mightiest Disciple Anime". Anime News Network. Dicapai pada May 29, 2018.
  3. ^ 週刊少年サンデー 2002/05/01 表示号数20. Media Arts Database (dalam bahasa Japanese). Agency for Cultural Affairs. Diarkibkan daripada yang asal pada November 11, 2018. Dicapai pada November 11, 2018.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ "Kenichi the Mightiest Disciple Manga to End This Month". Anime News Network. September 8, 2014. Dicapai pada November 10, 2018.
  5. ^ 史上最強の弟子ケンイチ 1 [History's Strongest Disciple Kenichi Vol. 1] (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. Dicapai pada August 19, 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ 史上最強の弟子 ケンイチ 61 [History's Strongest Disciple Kenichi 61] (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. Dicapai pada August 19, 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ 史上最強の弟子ケンイチ【特製缶バッジ付き! 超限定版!!】 / 35 [History's Strongest Disciple Kenichi Vol. 35 limited ed.] (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. Dicapai pada September 16, 2009.CS1 maint: unrecognized language (link)
  8. ^ "KEN-ICHI - T1" (dalam bahasa French). Kurokawa. Dicapai pada September 27, 2009.CS1 maint: unrecognized language (link)
  9. ^ "Funimation's Case Closed, Kenichi the Mightiest Disciple Licenses Expire". Anime News Network. Dicapai pada 29 May 2018.
  10. ^ Loo, Egan (January 27, 2012). "KenIchi the Mightiest Disciple Manga Gets 2nd Video Anime". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  11. ^ Loo, Egan (May 22, 2012). "2nd KenIchi Video Anime's 8-Minute Clip Streamed". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  12. ^ Loo, Egan (September 20, 2012). "KenIchi the Mightiest Disciple Manga Gets 3rd Video Anime". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  13. ^ Loveridge, Lynzee (September 4, 2013). "4th KenIchi the Mightiest Disciple Video Anime's Promo Streamed". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  14. ^ Loo, Egan (October 9, 2013). "5th Kenichi the Mightiest Disciple Video Anime Has 2 Episodes, Bonus". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  15. ^ Nelkin, Sarah (February 4, 2014). "6th KenIchi the Mightiest Disciple Video Anime's Promo Streamed". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  16. ^ Sherman, Jennifer (March 28, 2014). "Kenichi the Mightiest Disciple's 7th Video Anime Listed by Retailer". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  17. ^ "「弟子ケンイチ」初のガイド本、達人たち秘伝の技が流出". Natalie (dalam bahasa Jepun). May 16, 2014. Dicapai pada August 19, 2019.
  18. ^ Loo, Egan (February 15, 2012). "KenIchi Video Anime Project's 1st 7 Minutes Streamed". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.

External links sunting

Templat:Kenichi: The Mightiest Disciple

Templat:Brain's Base