Tun Mohamad Shazlan
Kelahiran07 September 1987
Ipoh, Perak Darul Ridzuan, Malaysia
WarganegaraMalaysia
Nama lainMohamad Shazlan bong Mohd Ali Piah
PendidikanUniversiti Teknologi Mara Shah Alam Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi
Pusat pendidikanSultan Yussuf School Old Boys Association
PekerjaanPDRM
Tahun aktif2012
PasanganMaslina binti Abu Bakar
Anak-anakTun Fateh Umar Arjuna, Tun Faqeh Iskandar Shah
Ibuputeri ... binti megat ...
BapaMohd Ali Piah bin ...
KeluargaMegat's family

Mohamad Shazlan Mohd Ali Piah sunting

Mohamad Shazlan Mohd Ali Piah atau dikenali sebagai "Tun Mohamad Shazlan" merupakan seorang pengkaji bidang sosiologi yang banyak menumpukan kajian dalam bidang sosiologi agama.

Kehidupan awal sunting

Mohamad Shazlan dilahirkan pada 7 September 1987 di Hospital Ipoh, Perak. Beliau merupakan anak ketiga dari pasangan Mohd Ali Piah dan Salmah. Beliau menerima pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Toh Indera Wangsa Ahmad dan kemudian ke Sekolah Menengah Sultan Yussuf, Batu Gajah.

Pada usia 19 tahun setelah gagal mendapatkan tempat melanjutkan pengajian di institut pengajian tinggi, beliau berjaya melanjutkan pengajian di bidang Pengurusan Maklumat di UiTM Kedah. Seterusnya beliau berkahwin pada tahun 2010 dengan Maslina Abu Bakar.

Perjalanan akademik sunting

Semasa beliau sedang bertugas didalam PDRM pada tahun 2015, beliau melanjutkan pelajaran dalam bidang Pengurusan Perpustakaan di Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Puncak Perdana. Ketika wabak COVID19 melanda negara pada tahun 2021, beliau telah mengambil keputusan melanjutkan pengajian dalam bidang Antropologi dan Sosiologi di Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM.