Penggunaan media digital dan kesihatan mental

Hubungan antara penggunaan media digital dan kesihatan mental telah disiasat oleh pelbagai penyelidik yang kebanyakannya ahli psikologi, ahli sosiologi, ahli antropologi, dan pakar perubatan-terutama sejak pertengahan 1990-an, selepas pertumbuhan Jaringan Sejagat.[2][3] Satu penyelidikan penting telah meneliti fenomena "berlebihan", yang biasanya dikenali sebagai " ketagihan digital", atau "ketergantungan digital". Fenomena ini nyata berbeza dalam banyak masyarakat dan budaya. Sesetengah pakar telah menyiasat faedah penggunaan media digital sederhana dalam pelbagai domain, termasuk dalam kesihatan mental, dan rawatan masalah kesihatan mental dengan penyelesaian teknologi baru.

Penggunaan media digital dan kesihatan mental
 
Hubungan antara penggunaan media digital dan kesihatan mental sedang dikaji hingga kini.[1]

Penolakan antara penggunaan media digital yang bermanfaat dan patologi belum ditubuhkan. Tidak ada kriteria diagnostik yang diterima secara meluas, walaupun sesetengah pakar menganggap terlalu berlebihan sebagai manifestasi gangguan psikiatri yang mendasari. Pencegahan dan rawatan penggunaan media digital patologi juga tidak diseragamkan, walaupun garis panduan untuk penggunaan media yang lebih selamat untuk kanak-kanak dan keluarga telah dibangunkan. Panduan Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5) tidak termasuk diagnosis untuk kegunaan internet bermasalah, penggunaan media sosial yang bermasalah, dan gangguan permainan (biasanya dikenali sebagai ketagihan permainan video), sedangkan semakan kesebelas Klasifikasi Antarabangsa Penyakit (ICD-11) mengiktiraf gangguan permainan. Pakar masih membahaskan bagaimana dan bila untuk mendiagnosis keadaan ini. Penggunaan istilah ketagihan untuk merujuk kepada fenomena dan diagnosis ini juga telah dipersoalkan.

Media digital dan masa skrin telah mengubah cara berfikir kanak-kanak, berinteraksi dan berkembang dengan cara yang positif dan negatif, tetapi para saintis tidak pasti tentang kewujudan hubungan kausal dengan hipotesis antara penggunaan media digital dan hasil kesihatan mental. Pautan tersebut bergantung pada individu dan platform yang mereka gunakan. Beberapa firma teknologi besar telah membuat komitmen atau mengumumkan strategi untuk mengurangkan risiko penggunaan media digital.

Rujukan sunting

  1. ^ "Impact of social media and screen-use on young people's health" (PDF). House of Commons Science and Technology Committee. 31 January 2019. Dicapai pada 12 May 2019.
  2. ^ Dickson K, Richardson M (1 January 2019). "Screen-based activities and children and young people's mental health: A Systematic Map of Reviews" (PDF). Department of Health Reviews Facility. EPPI-Centre, Social Science Research Unit, UCL Institute of Education, University College London. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 11 February 2019. Dicapai pada 15 May 2019.
  3. ^ Kardefelt-Winther, Daniel (1 February 2017). "How does the time children spend using digital technology impact their mental well-being, social relationships and physical activity? – An evidence-focused literature review" (PDF). UNICEF Office of Research – Innocenti. UNICEF Office of Research. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 5 July 2019. Dicapai pada 12 May 2019. Unknown parameter |name-list-format= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting