Imunosupresi ialah pengurangan pengaktifan atau keberkesanan sistem imun. Sesetengah bahagian sistem imun itu sendiri mempunyai kesan imunosupresif pada bahagian lain sistem imun, dan imunosupresi boleh berlaku sebagai tindak balas yang merugikan terhadap rawatan keadaan lain.[1][2]

Mikrograf menunjukkan jangkitan oportunistik akibat imunosupresi - sel yang besar (biru) di bawah pusat-kiri dijangkiti polomavirus. Spesimen sitologi urin.

Pada amnya, imunosupresi yang dilakukan secara sengaja dilakukan untuk mencegah tubuh daripada menolak pemindahan organ.[3] Di samping itu, ia digunakan untuk mengubati penyakit penyembuhan serangga selepas pemindahan tulang sumsum, atau untuk rawatan penyakit auto-imun seperti lupus eritematosus sistemik, artritis reumatoid, sindrom Sjögren, atau penyakit Crohn. Ini biasanya dilakukan menggunakan ubat-ubatan, tetapi mungkin melibatkan pembedahan (splenektomi), plasmaferesis, atau radiasi. Seseorang yang mengalami imunosupresi, atau sistem kekebalannya lemah kerana beberapa sebab lain (kemoterapi atau HIV), dikatakan imunokompromi.

Rujukan sunting

  1. ^ "Immunodeficiency disorders: MedlinePlus Medical Encyclopedia". medlineplus.gov (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-05-06.
  2. ^ "NCI Dictionary of Cancer Terms". National Cancer Institute (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-05-06.
  3. ^ "Immunosuppression: Overview, History, Drugs". 2017-01-06. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting