Pengisytiharan Republik Ireland

Pengisytiharan Republik Ireland (Ireland: Forógra na Poblachta), dikenali juga sebagai Pengisytiharan 1916 atau Pengisytiharan Easter, adalah dokumen yang dikeluarkan oleh Sukarelawan Ireland dan Tentera Warga Ireland sewaktu Pemberontakan (atau Kebangkitan) Easter di Ireland yang bermula pada 24 April 1916. Di dalamnya, Majlis Tentera Majlis Persaudaraan Republikan Ireland yang menggelarkan diri mereka "Pemerintah Sementara Republik Ireland", mengisytiharkan kemerdekaan Ireland dari United Kingdom. Pembacaan dokumen ini yang dilakukan oleh Patrick Pearse di luar Pejabat Pos Awam di Jalan Sackville (sekarang dipanggil Jalan O'Connell) yang merupakan jalan utama Dublin menandakan mulanya Kebangkitan tersebut. Pengisytiharan ini mirip satu dokumen pernyataan sama yang dikeluarkan pada pemberontakan tahun 1803 oleh Robert Emmet.

Salinan teks asal Pengisytiharan yang dibaiki semula

Prinsip proklamasi sunting

Meskipun Kebangkitan tersebut gagal dari segi kekuatan ketenteraan, prinsip-prinsip Pengisytiharan ini banyak mempengaruhi pemikiran ahli politik Ireland. Dokumen ini terdiri daripada beberapa pernyataan:

  • bahawa pemimpin-pemimpin Kebangkitan mewakili suara Ireland (tuntutan sejarah yang dibuat oleh orang Irlandia insurrectionary pergerakan);
  • bahawa Kebangkitan ditandai lagi gelombang cuba untuk mencapai kemerdekaan melalui kekuatan senjata;
  • bahawa Persaudaraan Republikan Ireland, Sukarelawan Ireland dan Tentera Warga Ireland memainkan peranan penting dalam Kebangkitan tersebut;
  • "hak-hak orang Ireland kepada pemilikan Ireland"
  • bahawa bentuk kerajaan (atau pemerintah) yang bakal ditubuhkan adalah sebuah republik;
  • jaminan "kebebasan beragama dan orang awam, hak dan peluang yang sama untuk semua warganya", memandangkan wanita Ireland di bawah undang-undang British tidak dibenarkan mengundi;
  • komitmen mereka terhadap hak undi umum sejagat yang pada ketika itu terbatas pada beberapa negara sahaja tidak termasuk Britain;
  • janji "melayan semua anak-anak bangsa negara ini dengan sama rata", di mana "anak-anak bangsa" merujuk kepada semua orang Ireland;[1]
  • pertikaian antara golongan Nasionalis dan golongan Unionist dikaitkan berpunca daripada "perbezaan yang diungkitkan dengan berhati-hatinya oleh kerajaan asing", satu pernyataan yang menolak konsep 'teori dwibangsa'.

Penandatangan sunting

Pengisytharan ini ditandatangani oleh (seperti yang terpampang pada dokumen tersebut):

Kini sunting

Salinan penuh Pengisytiharan Easter kini dianggap sebagai suatu ikon penting negara Ireland, dan sebuah salinan dokumen itu dilelong sebanyak €390,000 pada Disember 2004.[2] Sebuah salinan dokumen ini yang ditandatangani telah disampaikan oleh seorang yang terlibat dalam Kebangkitan bernama Seán T. O'Kelly di Rumah Leinster, semasa penjawatannya sebagai Presiden Ireland. Ia kini dipamerkan tetap di ruang tunggu utama bangunan tersebut. Salinan lain turut dipamerkan di Pejabat Pos Awam, Muzium Negara Ireland, Bilik Panjang Perpustakaan Kolej Trinityserta sesetengah muzium lain di seluruh dunia. Faksimili salinan adalah dijual sebagai cenderamata di Irlandia, dan salinan teks sering dipamerkan di Irlandia sekolah dan di pub Irlandia di seluruh dunia. Pembacaan dokumen ini dilakukan oleh seorang pegawai Angkatan Pertahanan Ireland  di luar Pejabat Pos Utama dalam majlis peringatan Kebangkitan Easter pada minggu Easter setiap tahun.


Teks Pengisytiharan sunting

POBLACHT NA hÉIREANN
KERAJAAN SEMENTARA REPUBLIK IRELAND KEPADA SEMUA RAKYAT IRELAND

ORANG LELAKI DAN WANITA IRELAND:
Dengan nama Tuhan dan generasi yang mati dari mana dia menerima tradisi kebangsaannya yang lama, Ireland, melalui kami, memanggil anak-anaknya untuk benderanya dan menyerang kebebasannya.

Setelah menganjurkan dan melatih kelelakiannya melalui organisasi revolusioner rahsianya, Persaudaraan Republikan Ireland, dan melalui organisasi ketenteraan terbuka beliau, Sukarelawan Ireland dan Tentera Warga Ireland, dengan sabar menyempurnakan disiplinnya, dengan sabar menunggu masa yang tepat untuk mendedahkan dirinya, dia kini merebut masa itu, dan disokong oleh anak-anaknya yang diasingkan di Amerika dan oleh sekutu-sekutu yang gagah di Eropah, tetapi bergantung pada yang pertama dengan kekuatannya sendiri, dia menyerang dengan keyakinan penuh kemenangan.

Kami mengisytiharkan hak rakyat Ireland untuk pemilikan Ireland dan kepada kawalan tak terbatas Ireland, untuk menjadi berdaulat dan tidak dapat dipertahankan. Perampasan panjang hak itu oleh orang asing dan kerajaan tidak memadamkan hak, dan ia tidak dapat dipadamkan kecuali oleh pemusnahan rakyat Ireland. Dalam setiap generasi orang Ireland telah menegaskan hak mereka untuk kebebasan dan kedaulatan negara; enam kali sepanjang tiga ratus tahun yang lalu mereka telah menegaskannya dalam senjata. Berdiri di atas hak asas dan sekali lagi menegakkannya di muka dunia, kami dengan ini mengisytiharkan Republik Ireland sebagai Negara Bebas yang Berdaulat, dan kami menjanjikan kehidupan dan kehidupan rakan-rakan kami dalam senjata kepada punca kebebasannya, kebajikannya, dan kebesarannya di kalangan bangsa-bangsa.

Republik Ireland berhak, dan dengan ini mendakwa, kesetiaan setiap orang lelaki Ireland dan orang wanita Ireland. Republik ini menjamin kebebasan beragama keagamaan dan kebebasan, hak yang sama dan peluang yang sama rata untuk semua warganya, dan menyatakan tekadnya untuk mengejar kebahagiaan dan kemakmuran seluruh bangsa dan semua bahagiannya, menghargai semua anak bangsa sama, dan tidak menyadari perbezaan yang difikirkan dengan baik oleh Kerajaan asing, yang telah membahagikan minoriti daripada majoriti pada masa lalu.

Sehingga senjata kami telah membawa masa yang sesuai untuk penubuhan Kerajaan Kebangsaan yang tetap, wakil seluruh rakyat Ireland dan dipilih oleh hakim semua lelaki dan wanitanya, Kerajaan Sementara itu, dengan ini diwujudkan, akan mentadbir urusan sivil dan ketenteraan Republik dalam kepercayaan rakyat.

Kami meletakkan penyebab Republik Ireland di bawah perlindungan Tuhan Yang Maha Tinggi, Berkat yang kami memohon atas tangan kami, dan kami berdoa agar tidak ada orang yang melayani sebab itu akan memalukannya oleh pengecut, tidak berperikemanusiaan, atau perogol. Dalam jam tertinggi ini, negara Ireland mesti, dengan keberanian dan disiplinnya, dan dengan kesediaan anak-anaknya untuk mengorbankan diri mereka untuk kebaikan bersama, membuktikan dirinya layak untuk tujuan agung yang mana ia dipanggil.

Ditandatangani bagi pihak Kerajaan Sementara:

THOMAS J. CLARKE
SEAN Mac DIARMADA
P. H. PEARSE
JAMES CONNOLLY
THOMAS MacDONAGH
EAMONN CEANNT
JOSEPH PLUNKETT

Catatan kaki sunting

Petikan sunting

  1. ^ De Paor 1997, p.74
  2. ^ "History under the Hammer". Belfast Telegraph. 8 June 2005.

Pautan luar sunting