Pengkalan Chepa (Jawi: ڤڠکلن چڤا, lebih dekenali sekitar negeri Kelantan sebagai P.C) merupakan sebuah subbandar yang terletak di kawasan Kemumin, di jajahan daerah Kota Bharu, Kelantan, Malaysia. Pengkalan Chepa terkenal dengan hab penerbangan kedua tersibuk di Malaysia juga pendidikan dan kawasan perindustrian utama di negeri Kelantan dan juga terletak Maktab Pendidikan Guru,Ibu Pejabat Polis Kota Bhar,Markas Tentera,Polis PGA dan Juga Agensi Anti Dadah Kebangsaan semuanya terletak di sini. Lapangan terbang negeri Kelantan iaitu Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra juga terletak di sini.

Pengkalan Chepa juga dikenali sebagai tempat pendaratan Tentera Jepun semasa Perang Dunia kedua iaitu di Pantai Pak Amat. Ahli Parlimen Pengkalan Chepa (P.20) ialah Y.B. Datuk Ahmad Marzuk Shaary daripada Parti PAS. Parlimen Pengkalan Chepa mempunyai tiga Dewan Undangan Negeri iaitu Cempaka, Kijang dan Panchor.

Tempat ini dikenali sebagai perhentian orang Cam yang pernah menduduki kerajaan Campa (Jawi: چڤا Cepa) dalam rantau Indochina yang berhijrah menuju ke negeri ini untuk pelbagai tujuan selama berabad-abad.[1]

Pendidikan sunting

Terdapat beberapa kolej dan sekolah[2] di Pengkalan Chepa:

Kolej

  • Universiti Malaysia Kelantan
  • Kolej Teknologi darulnaim
  • Kolej Poly-Tech MARA

Rujukan sunting

  1. ^ Wong, Danny, Tze Ken (2013). "The Cham Arrivals in Malaysia: Distant Memories and Rekindled Links". Archipel. 85: 159–62. doi:10.3406/arch.2013.4389.
  2. ^ Pengkalan Chepa

sekoalah menengah vokasinal pengkalan chepa