Pengkomputeran hijau

Pengkomputeran hijau, ICT hijau seperti Persekutuan Antarabangsa ICT Global & Hijau "IFGICT", IT hijau, atau kelestarian ICT, adalah kajian dan amalan pengkomputeran alam sekitar atau IT.

Matlamat pengkomputeran hijau adalah serupa dengan kimia hijau: mengurangkan penggunaan bahan berbahaya, memaksimumkan kecekapan tenaga semasa hayat produk, kitar semula atau biopenyahgredan produk tidak berfungsi dan sisa kilang. Pengkomputeran hijau adalah penting untuk semua kelas sistem, mulai dari sistem pegang tangan[1] atau pusat data besar-besaran.

Banyak jabatan IT korporat mempunyai inisiatif pengkomputeran hijau untuk mengurangkan kesan alam sekitar terhadap operasi IT mereka.[2]

Logo Energy Star

Pada tahun 1992, Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat melancarkan Energy Star, sebuah program pelabelan sukarela yang direka untuk mempromosikan dan mengiktiraf kecekapan tenaga dalam monitor, peralatan kawalan iklim, dan teknologi lain. Ini mengakibatkan penggunaan mod tidur yang meluas di kalangan pengguna elektronik. Pada masa yang sama, organisasi Sweden TCO Development melancarkan program Pengesahan TCO untuk mempromosikan pelepasan magnetik dan elektrik yang rendah daripada paparan komputer berasaskan CRT; program ini kemudiannya diperluaskan untuk memasukkan kriteria penggunaan tenaga, ergonomi, dan penggunaan bahan berbahaya dalam pembinaan.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ S. Mittal, "A survey of techniques for improving energy efficiency in embedded computing systems Error in webarchive template: Check |url= value. Empty. ", IJCAET, 6(4), 440–459, 2014.
  2. ^ E. Curry, B. Guyon, C. Sheridan, and B. Donnellan, “Developing a Sustainable IT Capability: Lessons From Intel’s Journey,” MIS Quarterly Executive, vol. 11, no. 2, pp. 61–74, 2012.
  3. ^ "TCO takes the initiative in comparative product testing". May 3, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2007. Dicapai pada May 3, 2008. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut sunting