Penguatkuasaan undang-undang

Penguatkuasaan undang-undang ialah aktiviti sesetengah anggota kerajaan yang bertindak secara tersusun untuk menguatkuasakan undang-undang dengan menemui, menghalang, memulihkan, atau menghukum orang yang melanggar peraturan dan norma yang mengawal masyarakat itu.[1] Istilah ini merangkumi polis, mahkamah, dan pembetulan. Ketiga-tiga komponen ini boleh beroperasi secara bebas antara satu sama lain atau secara kolektif, melalui penggunaan perkongsian rekod dan kerjasama bersama.

Kod undang-undang negara moden menggunakan istilah pegawai keamanan, atau pegawai penguatkuasa undang-undang, untuk memasukkan setiap orang yang diberi kuasa oleh negara penggubal undang-undang dengan kuasa atau kuasa polis, secara tradisinya, sesiapa sahaja "bersumpah atau berlencana, yang boleh menangkap mana-mana orang kerana melanggar undang-undang jenayah, adalah termasuk di bawah payung terma penguatkuasaan undang-undang.

Walaupun penguatkuasaan undang-undang mungkin paling prihatin dengan pencegahan dan hukuman jenayah, organisasi wujud untuk menghalang pelbagai jenis pelanggaran peraturan dan norma bukan jenayah, yang dilaksanakan melalui pengenaan akibat yang kurang berat seperti percubaan.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ New Law Journal - Volume 123, Part 1 - Page 358, 1974