Penilaian membimbangkan hak asasi manusia di Xinjiang Pejabat Hak Asasi Manusia PBB

Penilaian membimbangkan hak asasi manusia di Wilayah Autonomi Uyghur Xinjiang, Republik Rakyat China OHCHR ialah laporan yang diterbitkan pada 31 Ogos 2022 oleh Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkenaan layanan orang Uyghur dan kelompok Muslim besar yang lain di China. Laporan tersebut menyimpulkan "takat penahanan sewenang-wenang dan berdiskriminasi orang Uyghur dan kelompok Muslim lebih besar yang lain, menurut undang-undang dan dasar, dalam konteks sekatan dan pelucutan lebih umum hak asasi yang dinikmati individu dan bersama, boleh menjadi jenayah antarabangsa, terutamanya jenayah terhadap kemanusiaan."[1][2][3]

OHCHR Assessment of human rights concerns in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region, People’s Republic of China
Tajuk asalOHCHR Assessment of human rights concerns in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region, People’s Republic of China Sunting ini di Wikidata
JenisLaporan Sunting ini di Wikidata
Bahasa asalBahasa Inggeris Sunting ini di Wikidata
Dibentangkan31 Ogos 2022
Diterbitkan31 Ogos 2022 Sunting ini di Wikidata
Ditauliahkan olehPejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
PengarangPejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Sunting ini di Wikidata
SubjekHak asasi manusia di Wilayah Autonomi Uyghur Xinjiang
Laman sesawang
Laman web laporan
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "China's treatment of Uyghurs may be crime against humanity, says UN human rights chief". the Guardian. 31 Ogos 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2022. Dicapai pada 1 September 2022.
  2. ^ "Torture claims against China Uyghurs credible - UN". BBC News. 31 Ogos 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2022. Dicapai pada 1 September 2022.
  3. ^ Cumming-Bruce, Nick; Ramzy, Austin (31 Ogos 2022). "U.N. Says China May Have Committed 'Crimes Against Humanity' in Xinjiang". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2022. Dicapai pada 1 September 2022.

Pautan luar sunting