Koordinat: 53°31′30″N 1°37′44″W / 53.525°N 1.629°W / 53.525; -1.629

Penistone (/ˈpɛnɨstən / PEN-is-tən) ialah sebuah pekan pasar dan paroki awam di Borough Metropolitan Barnsley, South Yorkshire, England. Ia mempunyai penduduk seramai 10 101 orang dalam bancian 2001.[1] Dari segi sejarah dalam West Riding of Yorkshire, ia terletak 8 batu (13 km) barat bandar Barnsley 17 batu (27 km) ke timur laut Glossop, 14.2 batu (23 km) di barat laut Sheffield, bandar terdekat dan 29 batu (47 km) timur Manchester di kaki bukit Pennines. Titik tertinggi di kawasan sekitarnya adalah di Hartcliffe Tower di 1 194 kaki (364 m) di atas paras laut, yang mempunyai pemandangan ke pintasan Woodhead dan Peak Gelap. Kawasan desa di sekitarnya kebanyakannya luar bandar dengan perladangan di tanah yang kaya yang disiram di cerun yang kebanyakannya landai yang menaik kepada kawasan mur yang suram di sebelah barat pusat bandar. Kawasan itu dikenali dengan dinding batu kering, dusun kecil dan ladang-ladang yang dikelilingi oleh ladang-ladang dan ternakan. Kawasan ini terkenal dengan baka bebirinya yang lasak, Whitefaced Woodland.

Penistone

Market Street, Penistone
Penistone is located in Bumi
Penistone
Penistone (Bumi)

 Penistone ditunjukkan dalam the United Kingdom
Penduduk 10,101 (2001)
Rujukan grid OS SE245033
    - London 155 bt (249 km)  SSE
Gereja sivil Penistone
Kota kecil metropolitan Barnsley
Daerah metropolitan South Yorkshire
Perlembagaan negara England
Negara berdaulat United Kingdom
Bandar pos Sheffield
Poskod daerah S36
Kod panggilan 01226
Polis
Balai bomba
Ambulans
Parlimen Eropah
Parlimen UK Penistone dan Stocksbridge
Senarai tempat di
UK
England

Sejarah sunting

Etimologi sunting

Penistone berasal daripada perkataan Wales primitif, penn yang bermaksud hulu, kepala, akhir, atas, ketinggian atau bukit, dan imbuhan Inggeris Lama ing, akhiran yang membentuk nama tempat dan tun, kandang, ladang, kampung atau estet. Ia kemungkinan besar bermakna ladang atau kampung di atau dipanggil Penning[2]. Ia sering dicatatkan dalam senarai nama-nama tempat yang luar biasa.[3][4]

Sejarah zaman pertengahan sunting

Pada 1066, bandar itu dipunyai oleh Ailric. Selepas penaklukan Norman, ia telah dibakar ke tanah di 1069 di Harrying Utara; Buku Domesday menyifatkan petempatan itu pada tahun 1086 sebagai "sisa".

Sir Gyles Penyston (fl. Abad ke-13), yang keluarganya kerusi berada di Cornwall (mungkin di Truro) sebelum waktunya, dan yang merupakan moyang kepada Baronets Penyston, telah digelar daripada Penyston, menandakan bahawa dia tinggal di Penistone [5].

Bebiri sunting

Jualan kambing biri-biri telah diadakan di bandar itu sejak sebelum 1699, apabila pasaran menerima piagam diraja, dan kawasan itu mengeluarkan kambing biri-biri Penistone yang jarang didapati.

Bangunan sunting

Pekan ini masih kecil sehingga kedatangan kereta api pada tahun 1845, walaupun beberapa bangunan sebelum abad ke-19 terus terselamat. Yang tertua masih berdiri ialah Gereja Penistone. Bangunan ini ialah gereja paroki zaman pertengahan yang tersenarai Gred I, St. John the Baptist. Pub White Hart di bandar itu bertarikh sejak 1377. Penistone telah mempunyai pasar untuk jangka masa yang lama sebelum piagam diraja telah diberikan pada tahun 1699, walaupun pasaran ternakan bersejarah telah ditutup baru-baru ini untuk memberi laluan kepada pusat bandar pembangunan semula. Sebuah bangunan mercu tanda baru telah dibina di Penistone untuk memperingati Market Place.

Kereta Api sunting

Perkhidmatan kereta api Manchester, Sheffield dan Lincolnshire yang melalui Penistone, Jambatan Dunford dan Terowong Woodhead sepanjang tiga batu dibuka pada 15 Julai 1845. Keadaan pembinaan sukar dan 32 orang mati semasa pembinaan terowong dan 28 meninggal dunia akibat taun. Pada tahun 1849, jejambat 29 gerbang Penistone dibina oleh Tetuan Ingham dan Bower. Batu-batuan telah diperolehi dari Walk Mill Bank, Oxspring, dan disampaikan oleh trem di tepi Sungai Don. Landasan Kereta Api Penistone hingga Huddersfield dibuka pada 1 Julai 1850. Gerbang kedua dan ketiga Jejambat Penistone runtuh pada 2 Februari 1916 apabila hujan lebat melemahkan asas-asasnya. Pemandu dan bomba daripada sebuah lokomotif barangan yang pegun dapat melompat jauh dan terselamat daripada keruntuhan tersebut. Retak di dinding jambatan itu telah diperhatikan beberapa hari sebelum itu. Jejambat itu dibaiki dan boleh digunakan pada bulan Ogos tahun yang sama.

Penistone menjadi persimpangan kereta api dengan sebuah depot untuk kereta api kejuruteraan. Stesen Penistone mempunyai kereta api yang kerap ke Manchester, Sheffield dan Huddersfield tetapi selepas pemotongan Beeching, kereta api penumpang di Laluan Woodhead ke Manchester selesai. Kereta api barang-barangan berterusan sehingga landasan ditutup dan banyak infrastruktur kereta api itu telah dibuang. Stesen di bandar ini mendapat kemudahan dengan adanya kereta api Huddersfield-Sheffield di "Landasan Penistone".

Tadbir urus sunting

Penistone sebuah paroki di wapentake Staincross dalam West Riding of Yorkshire. Selepas tahun 1837, Penistone merupakan ahli kesatuan undang-undang Miskin Wortley.

Penistone berada di kawasan pilihan raya Barnsley Barat dan Penistone sehingga pilihan raya umum 2010 apabila ia menjadi sebahagian daripada kawasan pilihan raya Penistone dan Stocksbridge yang baru ditubuhkan.

Dewan Perbandaran Penistone menempatkan Barnsley Majlis Barnsley Menyambung perkhidmatan[[:]]. Barnsley Metropolitan Borough Council bertanggungjawab dalam isu kerajaan tempatan dan Majlis Perbandaran Penistone bertanggungjawab terhadap isu-isu tempatan.

Geografi sunting

Penistone terletak di tebing selatan Sungai Don. Paroki itu yang termasuk Gunthwaite, Hunshelf, Ingbirchworth, Langsett, Oxspring dan Thurlestone, meliputi 21,338 ekar tanah yang kebanyakannya kawasan pertanian dan padang rumput dan 2,000 ekar tanah mur. Ciri-ciri geologi yang mendasari ialah kawasan arang batu South Yorkshire Coalfield dari mana beberapa arang batu dilombong dalam abad ke-19 dan dari mana batu pasir ubin telah dikuari.

Ekonomi sunting

Penistone mempunyai pasaran yang berkembang maju, walaupun lebih kecil sejak pembinaan sebuah pasar raya Tesco pada tahun 2011, yang mengurangkan kesan pasaran. Pasaran lembu, yang merupakan pusat perdagangan ternakan pertanian, telah lama berlalu walaupun perdagangan haiwan hidup berlaku di pasar Fur n Feathers, yang diadakan setiap minggu. Pada ketinggin 747 kaki, Penistone ialah pekan pasar yang tertinggi di England.[perlu rujukan]

Stesen radio sunting

Penistone mempunyai stesen radio sendiri. Ditubuhkan pada tahun 2005, Penistone FM mengendalikan perbicaraan disiarkan pada bulan September 2006 dan berjaya memohon lesen sepenuh masa. Penistone FM telah ditukar nama Penistone Komuniti Radio/Penistone AM lantaran Lesen Radio Komuniti pada mulanya diberikan pada jalur Gelombang Sederhana. Walau bagaimanapun, Ofcom membersihkan frekuensi FM untuk stesen itu. Penistone FM memulakan pemancaran ujian pada 95.7 MHz FM pada Sabtu 9 Mei 2009 dan dilancarkan secara rasmi pada Sabtu 6 Jun 2009, dengan lesennya berjalan selama lima tahun. Lesennya dibaharui selama lima tahun lagi dan akan tamat pada bulan Jun 2019.

Penistone juga diberi kemudahan oleh stesen radio komersial Dearne FM yang bersiar ke Barnsley, Penistone dan kawasan Lembah Dearne di Yorkshire Selatan pada frekuensi khusus 97.1 FM. Pemancaran ujian bermula pada bulan September 2003 pada kedua-dua 97.1 dan juga frekuensi kawasan Barnsley dan Lembah Dearne (102.0) sebelum pelancaran rasmi stesen tersebut pada 5 Oktober 2003.

Sukan dan rekreasi sunting

  • Pasukan bola sepak setempat ialah Penistone Gereja FC yang bermain perlawanan tempat sendiri di Ground Memorial di Jalan Church View.
  • Kelab Sukan dan Kriket Penistone mempunyai tanah di Jalan Sheffield.
  • Pawagam Paramount Penistone
  • Kelab Olahraga dan Pelari Laluan Laki Penistone
  • Kelab Boling Penistone, Back Lane.
  • Quest Taekwondo Penistone

Pendidikan sunting

Penistone Grammar School ditubuhkan pada 1392. Bekas murid yang ketara termasuklah ahli matematik Nicholas Saunderson, dan Anne Campbell, yang berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Cambridge sehingga Mei 2005. Pada tahun 2011, kebanyakan sekolah lama telah dirobohkan, sebuah sekolah baru telah dibina dan dibuka pada tahun 2011. Walaupun nama rasmi dan undang-undang masih Penistone Grammar School, sekolah baru biasanya disebut sebagai Pusat Pembelajaran Tatabahasa Lanjutan Penitone (ALC Tatabahasa Penistone). Sekolah-sekolah tempatan lain termasuk Sekolah Rendah St Johns, Sekolah Rendah Spring Vale dan Sekolah Rendah Thurlstone.

Acara sunting

Penistone Show ialah pertunjukan pertanian tahunan yang menarik orang ramai dari seluruh daerah ini. Ia dianggap sebagai persembahan satu hari terbesar di Yorkshire dan diadakan pada Sabtu kedua pada bulan September. Selain kategori pertanian biasa bagi biri-biri, lembu, kambing, dan ayam, penyertaan diterima dalam hortikultur, kraf tangan, pertandingan lompat kuda, burung merpati, anjing, fotografi dan banyak lagi kategori.

'Penistone Mayor's Parade Weekend' yang diadakan setiap tahun telah mapan sebagai masa yang penting dalam kalendar Jun Penistone ini. Sabtu mempunyai dua acara muzik di tapak pameran ini: konsert muzik ringan pada waktu petang dan konsert rock malam. Pada hari Ahad, perarakan utama dan gala diadakan. Perarakan itu akan melalui pertengahan Penistone dan gala diadakan di tapak pameran itu.

Pesta Rakyat Penistone yang pertama berlaku pada bulan Jun 2011 di Barn Market yang ketika itu masih baharu. Ia ialah salah satu usaha awam pertama yang berlaku di bangunan baharu ini. Pesta ini kini diteteapkan sebagai acara amal tahunan dan berlaku pada sekitar tarikh yang sama dengan 'Penistone Sing yang terdahulu, pada perayaan St John.

Pada Hari Yorkshire, 1 Ogos 2006, Penistone menjadi tuan rumah kepada sebuah perhimpunan yang sudah menjadi tahunan bagi Datuk Bandar, datuk bandar dan ketua-ketua sivik lain dari Yorkshire. Hari itu ditandai dengan upacara di Gereja Penistone Parish, perarakan di sekitar bandar dan hidangan untuk tetamu jemputan di Penistone Grammar School. Acara-acara lain termasuk filem percuma dan petang muzik di Pawagam Paramount, pameran di St John Pusat Komuniti dan Hartcliff Tower adalah terbuka kepada orang ramai sekali lagi. Terdapat penari Morris, pasar tani, pertandingan tingkap kedai dan konsert organ bersejarah di Gereja St. Andrew. Hari itu diambil serius oleh penganjur dan beberapa jalan raya di laluan perarakan itu dibubuh lapisan baru untuk acara tersebut.

Tokoh terkenal sunting

  • Kate Rusby, penyanyi lagu rakyat yang lahir di Cawthorne.
  • Rolo Tomassi, Experimental Rock Band.
  • Rachael McShane, pemain selo dari Bellowhead, kugiran lagu kaum
  • John Batu, pemain bola sepak untuk Manchester City (sebelumnya Everton). Bekas lulusan akademi Barnsley.
  • Chris Morgan, pemain bola sepak, pemain pertahanan. Bekas kapten Barnsley. Kapten kelab Sheffield United 2011 semasa.

Bandar-bandar berkembar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Census 2001". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-22. Dicapai pada 2015-08-26.
  2. ^ "Key to English Place-Names, Penistone" (dalam bahasa Inggeris). kepn.nottingham.ac.uk. Dicapai pada 2013-10-22.
  3. ^ Lyall, Sarah (22 Januari 2009). "No Snickering: That Road Sign Means Something Else" (dalam bahasa Inggeris). The New York Times. Dicapai pada 2014-07-13. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  4. ^ "13 Town Names We Can't Stop Laughing Over" (dalam bahasa Inggeris). Cosmopolitan. Dicapai pada 2014-07-13. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  5. ^ Barns-Graham, Peter (22 Mei 2009). "Pennyston1". Families Database (dalam bahasa Inggeris). Stirnet(langganan diperlukan). Dicapai pada 2012-04-04. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan); External link in |publisher= (bantuan)

Pautan luar sunting