Penjajahan angkasa lepas

Penjajahan angkasa lepas (juga dikenali sebagai penempatan angkasa lepas, atau penjajahan luar angkasa) ialah kediaman kekal manusia di luar daripada planet Bumi.

Konsep artis mengenai penjajahan di Bulan
Penjajahan Marikh

Banyak hujah telah dibuat untuk dan terhadap penjajahan ruang.[1] Kedua-dua yang paling biasa memihak kepada penjajahan ialah kemandirian peradaban manusia dan biosfera sekiranya berlaku bencana skala planet (semula jadi atau buatan manusia), dan ketersediaan sumber tambahan dalam ruang yang dapat membolehkan perkembangan masyarakat manusia. Bantahan yang paling umum untuk penjajahan termasuk kebimbangan bahawa pengkomposan kosmos mungkin akan meningkatkan kepentingan yang sudah berkuasa, termasuk institusi-institusi ekonomi dan ketenteraan utama, dan untuk memburukkan lagi proses-proses yang merugikan yang sedia ada seperti peperangan, ketidaksamaan ekonomi dan alam sekitar degradasi.[2][3][4]

Tiada koloni angkasa telah dibina setakat ini. Pada masa ini, pembinaan koloni ruang akan membentangkan satu set cabaran teknologi dan ekonomi yang besar. Penempatan ruang harus menyediakan hampir semua (atau semua) kebutuhan bahan beratus-ratus atau ribuan manusia, dalam lingkungan di luar ruang yang sangat bermusuhan dengan kehidupan manusia. Mereka akan melibatkan teknologi, seperti sistem sokongan hayat ekologi terkawal, yang masih belum dibangunkan dengan cara yang bermakna. Mereka juga harus berurusan dengan isu yang belum diketahui bagaimana manusia akan berkelakuan dan berkembang maju di tempat-tempat seperti itu. Kerana kos penghantaran apa pun dari permukaan Bumi ke orbit (sekitar $ 640 per-paun ke orbit Bumi rendah oleh kenderaan Falcon Heavy, dijangka akan berkurang lagi), satu koloni angkasa akan menjadi projek yang sangat mahal.

Belum terdapat rancangan untuk membangun koloni ruang oleh mana-mana organisasi besar-besaran, sama ada kerajaan atau swasta. Walau bagaimanapun, banyak cadangan, spekulasi, dan reka bentuk untuk penempatan ruang angkasa telah dibuat sejak bertahun-tahun, dan sejumlah besar penyokong penjajah ruang dan kumpulan aktif. Beberapa saintis yang terkenal, seperti Freeman Dyson, telah keluar untuk memungut penyelesaian ruang.[5]

Di hadapan teknologi, terdapat kemajuan yang berterusan dalam membuat akses ke ruang yang lebih murah (sistem pelancaran yang boleh diguna semula boleh mencapai $ 10 per-paun ke orbit),[6] dan mewujudkan teknik perkilangan dan pembinaan automatik.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ For example, The Space Show, an online radio program, has had on average 16 shows per month going back to 2001, many of which discuss space settlement.
  2. ^ Dickens, Peter; Ormrod, James (Nov 2010). The Humanization of the Cosmos - to What End?. Monthly Review.
  3. ^ Dickens, Peter (Feb 2008). Who Really Won the Space Race?, Monthly Review
  4. ^ Dickens, Peter (March 2017). Astronauts at Work: The Social Relations of Space Travel, Monthly Review
  5. ^ Britt, Robert Roy (8 October 2001). "Stephen Hawking: Humanity Must Colonize Space to Survive". space.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 November 2010. Dicapai pada 2006-07-28. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan).
  6. ^ "Elon Musk on SpaceX's Reusable Rocket Plans". 7 February 2012.
  7. ^ Anthony, Sebastian (2014-06-16). "Space giants join forces to battle SpaceX: This is how cheap space travel begins". NASAspaceflight.com. Dicapai pada 2014-10-10.

Bacaan lanjut sunting

Kertas
Buku
  • Harrison, Albert A. (2002). Spacefaring: The Human Dimension. Berkeley, CA, US: University of California Press. ISBN 978-0-520-23677-6.
  • Seedhouse, Erik (2009). Lunar Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on the Moon. Chichester, UK: Praxis Publishing Ltd. ISBN 978-0-387-09746-6. Also see [1]
  • Seedhouse, Erik (2009). Martian Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on Mars. Martian Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on Mars by Erik Seedhouse. Popular Astronomy. Springer. Chichester, UK: Praxis Publishing Ltd. Bibcode:2009maou.book.....S. ISBN 978-0-387-98190-1. Also see [2], [3]
  • Seedhouse, Erik (2012). Interplanetary Outpost: The Human and Technological Challenges of Exploring the Outer Planets. Berlin: Springer. ISBN 978-1-4419-9747-0.
  • Cameron M. Smith, Evan T. Davies (2012). Emigrating Beyond Earth: Human Adaptation and Space Colonization. Berlin: Springer-Verlag. ISBN 978-1-4614-1164-2.
Video