Penolong pengadil (persatuan bola sepak)

Dalam persatuan bola sepak, penolong pengadil (sebelum ini dikenali sebagai penjaga garisan atau penjaga garisan wanita) ialah pegawai yang diberi kuasa untuk membantu pengadil dalam menguatkuasakan Undang-undang Permainan semasa perlawanan. Walaupun pembantu tidak diperlukan di bawah Undang-undang, pada kebanyakan peringkat bola sepak yang teratur, krew pengadil perlawanan terdiri daripada pengadil dan sekurang-kurangnya dua penolong pengadil. Tanggungjawab pelbagai penolong pengadil disenaraikan dalam Undang-undang 6, "Pegawai Perlawanan Lain". Dalam Undang-undang semasa, istilah "penolong pengadil" secara teknikalnya hanya merujuk kepada dua pegawai yang biasanya meronda di garisan sentuh, dengan pembantu pengadil yang lebih luas diberi gelaran lain.

Penolong pengadil memberi isyarat bahawa kesalahan ofsaid telah berlaku

Tugas penolong pengadil biasanya terdiri daripada menilai apabila bola telah meninggalkan padang permainan – termasuk pasukan mana yang berhak untuk memulangkan bola untuk bermain, menilai apabila kesalahan ofsaid telah berlaku, dan menasihati pengadil apabila pelanggaran Undang-undang telah berlaku di luar pandangannya. Kedua-dua pegawai ini biasanya diletakkan di garisan sentuh yang bertentangan, dan masing-masing berada di sebelah bahagian padang yang berbeza.

Pada peringkat permainan yang lebih tinggi pengadil juga dibantu oleh pegawai keempat. Tugas pegawai keempat biasanya bersifat pentadbiran, seperti menyelia prosedur penggantian. Pegawai keempat biasanya akan menghabiskan permainan di sekitar kawasan teknikal pasukan.

Peraturan pertandingan akan mewajibkan prosedur untuk menggantikan pegawai yang tidak dapat meneruskan. Selalunya, pegawai keempat akan menggantikan pengadil atau salah seorang penolong pengadil jika mereka tidak dapat meneruskan. Undang-undang juga membenarkan penolong pengadil simpanan yang ditetapkan yang tidak mempunyai tanggungjawab lain melainkan dipanggil untuk menggantikan ahli pasukan rasmi yang tidak dapat meneruskan.[1]

Pada permainan peringkat tinggi mungkin terdapat pembantu pengadil selanjutnya. Penolong pengadil tambahan ditempatkan untuk memerhati insiden berhampiran dua gol. Pembantu pengadil video melihat rakaman permainan dan boleh menasihati pengadil untuk menyemak keputusan yang mungkin tidak betul.[1]

Pengadil adalah pengadil tunggal Undang-undang semasa perlawanan. Panggilan dan penghakiman pembantu dianggap sebagai nasihat dan boleh dibatalkan oleh pengadil.[1]

Tugas am sunting

Seperti yang digariskan Undang-undang 6 dalam Undang-undang Permainan, pasukan perasmi bekerjasama untuk menguatkuasakan Undang-undang semasa permainan, walaupun pengadil kekal sebagai pembuat keputusan muktamad dalam semua perkara. Penolong pengadil (termasuk pembantu pengadil tambahan jika hadir) dan pegawai keempat dijangka menasihati pengadil jika mereka mempunyai pandangan yang lebih jelas tentang sebarang insiden tertentu.[1] Pada tahap permainan tertinggi, terutamanya dalam perlawanan yang diadakan di stadium besar, seluruh kru perasmi mungkin dilengkapi dengan mikrofon wayarles dan alat dengar untuk memudahkan komunikasi vokal merentasi jarak jauh atau melalui bunyi stadium yang kuat.

Mempunyai pasukan pembantu membolehkan penggantian pegawai jika seorang atau lebih tidak dapat meneruskan. Sistem siapa yang menggantikan siapa yang menjadi urusan penganjuran pertandingan.[1]

Semua pegawai memakai pakaian seragam yang sepadan dengan pengadil, walaupun pegawai keempat selalunya memakai pakaian sukan di atas kit dalam cuaca yang lebih sejuk.

Peranan sunting

Penolong pengadil sunting

 
Sistem kawalan pepenjuru. Dalam hal ini, dua penolong pengadil (AR) kekal di garisan sentuh bertentangan di bahagian bertentangan.
 
Penolong pengadil (depan, berbaju hitam) merasmikan perlawanan antara Partick Thistle dan Dundee United

Undang-undang 6 dalam Undang-undang Permainan menyatakan bahawa "dua penolong pengadil boleh dilantik".[1] Penolong pengadil bergerak di sepanjang garisan sentuh, masing-masing meliputi separuh padang permainan mereka sendiri.

Secara amnya, penolong pengadil bertanggungjawab untuk membantu pengadil dengan:

  • sama ada keseluruhan bola telah melepasi di luar padang permainan
  • pihak manakah yang berhak memulangkan bola ke dalam padang permainan
  • keputusan kesalahan ofsaid
  • menguruskan penggantian (jika tiada pegawai keempat hadir)
  • mengenal pasti kesalahan atau pelanggaran lain di mana pengadil tidak mempunyai pandangan yang mencukupi

Semua keputusan oleh penolong pengadil hanyalah nasihat kepada pengadil; keputusan mereka tidak mengikat dan pengadil dibenarkan untuk mengetepikan keputusan penolong pengadil. Penolong pengadil juga boleh dipanggil oleh pengadil untuk memberikan pendapat mengenai perkara yang pengadil memerlukan penjelasan. Kadangkala penolong pengadil akan membantu dalam pengurusan pemain semasa sepakan percuma, serta memberikan bantuan visual semasa sepakan penalti. Penolong pengadil juga biasanya membantu pengadil dengan fungsi persediaan dan pentadbiran.

Penolong pengadil membawa bendera berwarna terang (biasanya merah, kuning, atau beberapa corak yang melibatkan warna tersebut) yang digunakan untuk menunjukkan keputusan mereka kepada pengadil, pemain dan penonton. Semasa permainan, setiap penolong pengadil mengawasi satu garis sentuh dan satu hujung padang menggunakan sistem kawalan pepenjuru. Yang lebih senior daripada dua penolong itu biasanya akan menduduki bahagian tepi padang yang mengandungi kawasan teknikal, untuk membantu mengawasi pertukaran. Pada peringkat permainan yang lebih tinggi, bendera penolong pengadil mungkin dilengkapi dengan butang yang boleh ditekan oleh penolong pengadil untuk menghantar isyarat yang boleh didengari kepada pengadil untuk mendapatkan perhatian pengadil.

Penolong pengadil dahulunya dipanggil penjaga garisan. Pada tahun 1996, nama itu telah ditukar, terutamanya untuk lebih mencerminkan peranan moden pegawai-pegawai ini, dan kedua untuk menjadi khusus bukan jantina, walaupun istilah itu masih digunakan secara tidak rasmi secara meluas. Mereka juga kadangkala salah dirujuk sebagai "pembantu pengadil".

Pegawai keempat sunting

Pegawai keempat (juga dikenali sebagai pengadil simpanan, pengadil gantian, atau ringkasnya RR) membantu pengadil dalam pelbagai tugas, dan mungkin dipanggil untuk menggantikan pegawai perlawanan yang lain. Amalan mempunyai pengadil pengganti yang dinamakan telah diperkenalkan pada 1966 oleh pengadil dan pentadbir Inggeris Ken Aston, tetapi Lembaga Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (IFAB) tidak secara rasmi mewujudkan jawatan itu sehingga 1991, dan hanya menyenaraikan bidang tanggungjawab. Pegawai keempat hanya diarahkan untuk membantu pengadil pada setiap masa, dan tugas mereka sebahagian besarnya adalah mengikut budi bicara pengadil.

Pegawai keempat biasanya mempunyai meja yang tidak jauh dari garis tepi antara kawasan teknikal kedua-dua pasukan, namun kedudukan mereka tidak ditentukan oleh Undang-undang Permainan.

Secara umum, pegawai keempat bertanggungjawab untuk membantu pengadil dengan:

  • fungsi-fungsi pentadbiran sebelum, semasa dan selepas perlawanan
  • penilaian peralatan pemain;
  • menguruskan penggantian, termasuk menggunakan papan bernombor atau paparan elektronik jika dibekalkan
  • memberitahu, melalui papan bernombor atau paparan elektronik jika dibekalkan, masa ditambah pada penghujung setiap separuh masa
  • bertindak sebagai titik hubungan antara krew rasmi perlawanan dan mana-mana ejen luar (seperti pengurus stadium, kakitangan keselamatan dan pengutip bola)
  • mengekalkan kesopanan dalam bidang teknikal pasukan
  • mengenal pasti kesalahan atau pelanggaran lain di mana pengadil tidak mempunyai pandangan yang mencukupi

Dalam amalan, pegawai keempat menjadi ahli utama pasukan rasmi, yang boleh menonton padang dan pemain dan menasihati pengadil mengenai situasi yang berlaku di luar pandangan mereka. Pegawai keempat menyimpan satu set rekod tambahan, dan membantu memastikan pengadil tidak melakukan kesilapan yang serius seperti memberi amaran epada pemain yang salah, atau memberi dua amaran kepada pemain yang sama dan terlupa untuk menghantar keluar pemain itu.[2]

Jika pegawai keempat adalah ahli junior pasukan rasmi, mereka secara amnya dijangka menggantikan penolong pengadil di mana mereka tidak dapat meneruskan tugas mereka (sama ada disebabkan kecederaan atau menggantikan pengadil utama). Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan pertandingan peringkat tinggi, pegawai keempat adalah pengadil yang ditetapkan (berbanding pembantu) dan oleh itu menggantikan pengadil dalam kes di mana mereka tidak dapat meneruskan.

Penolong pengadil tambahan sunting

 
Pengadil tambahan untuk garisan gol (berpakaian serba hitam)

Penolong pengadil tambahan (AAR) ialah pegawai yang membantu pengadil di belakang garisan gol untuk membantu pengadil memerhati sebarang insiden yang mungkin berlaku berhampiran kawasan penalti. Percubaan baru-baru ini, contohnya pada peringkat kumpulan Liga Europa UEFA 2009–10, telah dimulakan untuk menyediakan dua penolong pengadil tambahan untuk ditambahkan pada permainan, diletakkan di belakang garisan gol, untuk "memastikan Undang-undang Permainan ditegakkan, memaklumkan pengadil tentang sebarang insiden yang mungkin mereka terlepas pandang, terutamanya di kawasan utama padang seperti kawasan penalti dan persekitarannya," tetapi hanya memaklumkan pengadil mengenai pemerhatian mereka melalui sistem komunikasi tanpa wayar. Kedudukan mereka juga memberikan pandangan yang baik untuk membantu pengadil dalam insiden jenis "gol hantu". Perbicaraan itu dinilai oleh pakar teknikal Lembaga Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (IFAB).[3]

Percubaan ini kemudiannya dilanjutkan ke Liga Juara-Juara UEFA 2011–12 dan perlawanan kelayakan dan kejohanan terakhir untuk UEFA Euro 2012. Penerimaan mereka bercampur-campur.[4] Berikutan percubaan selama dua tahun dalam Liga Juara-Juara UEFA, Liga Europa dan Euro 2012, serta Piala Presiden AFC dan pertandingan di Brazil, Perancis, Itali, Maghribi dan Qatar, penggunaan penolong pengadil tambahan telah diluluskan oleh IFAB dalam Julai 2012.[5] Penolong pengadil tambahan telah digunakan dalam perlawanan akhir Piala Scotland 2013, kali pertama telah dimanfaatkan dalam perlawanan domestik dalam bola sepak Scotland.[6]

Pembantu pengadil video sunting

Pembantu pengadil video (VAR) ialah pegawai, yang juga akan mempunyai pembantu sendiri, yang menyemak keputusan yang dibuat dengan penggunaan rakaman video dan set kepala untuk komunikasi dengan pengadil di padang. Penggunaannya oleh pertandingan adalah pilihan.

Pegawai kelima dan Penolong pengadil simpanan sunting

Pegawai kelima adalah pegawai yang dimaksudkan untuk menggantikan salah seorang penolong pengadil sekiranya berlaku kecederaan atau insiden yang tidak mungkin menghalang penolong pengadil daripada meneruskan permainan. Untuk perlawanan di Piala Dunia 2006, FIFA menugaskan lima pegawai. Peranan pegawai kelima adalah untuk membantu pegawai keempat dalam pelbagai tugas, dan berpotensi dipanggil untuk menggantikan pegawai perlawanan lain jika perlu, contohnya dalam kes kecederaan.[7] Jika penolong pengadil tidak dapat menjalankan tugas mereka, pegawai kelima akan menjadi pengganti utama, manakala pegawai keempat adalah pengganti utama pengadil.[perlu rujukan] Perbezaan ini dibuat untuk mencerminkan fakta bahawa penolong pengadil dan pengadil melaksanakan tugas yang berbeza.[perlu rujukan]

Pegawai kelima mempunyai akses kepada liputan televisyen mengenai perlawanan itu, tetapi tidak dibenarkan untuk menasihati pengadil di padang mengenai sebarang insiden yang mereka terlepas.[8] Bercakap selepas perlawanan akhir Piala Dunia FIFA 2006, jurulatih Itali, Marcello Lippi mendakwa bahawa pengadil telah membuang pemain Perancis, Zinedine Zidane selepas menerima nasihat daripada "pegawai keempat dan kelima melihat video di tepi padang".[9] Tuntutan ini kemudiannya dinafikan oleh FIFA.[8]

Dalam Undang-undang Permainan semasa, peranan pegawai kelima telah dikurangkan kepada peranan penolong pengadil simpanan (RAR, juga dikenali sebagai pegawai simpanan). Mereka tidak mempunyai tugas selain menggantikan penolong pengadil atau pegawai keempat yang tidak dapat meneruskan.[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e f g Association, The Football. "Law 6 – The Other Match Officials". thefa.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-06-29.
  2. ^ Refereeing & Disciplinary – The Fourth Official: the Scottish Football Association website. Retrieved 28 February 2008.
  3. ^ "Two extra pairs of eyes for referee teams". UEFA. 28 August 2009. Dicapai pada 29 August 2009.
  4. ^ "UEFA Announce Two Extra Assistant Referees in Next Season's Champions League". Goal.
  5. ^ "IFAB makes three unanimous historic decisions". FIFA. 5 July 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 July 2012.
  6. ^ "Willie Collum and additional assistants appointed for final". BBC Sport. 7 May 2013. Dicapai pada 17 August 2013.
  7. ^ Definition of the fifth official Diarkibkan 24 Julai 2011 di Wayback Machine: PDF file (page 8) quoting the "IFAB Agenda 2007". Retrieved 14 May 2012.
  8. ^ a b "Fifa denies video evidence claims". BBC Sport. 10 July 2006. Dicapai pada 17 August 2013.
  9. ^ Ingle, Sean (10 July 2006). "Sending-off is put down to video use". The Guardian. Dicapai pada 17 August 2013.

Pautan luar sunting