Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah

Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah (bahasa Inggeris: Drug Enforcement Administration; DEA) (/di.iˈ/) ialah sebuah agensi penguatkuasaan undang-undang persekutuan Amerika Syarikat di bawah Jabatan Keadilan Amerika Syarikat, yang ditugaskan untuk memerangi penyeludupan dan pengedaran dadah di Amerika Syarikat. DEA ialah agensi utama untuk penguatkuasaan undang-undang Akta Bahan Kawalan, berkongsi bidang kuasa serentak dengan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI), Imigresen dan Penguatkuasaan Kastam (ICE), Kastam AS dan Perlindungan Sempadan (CBP), dan Jabatan Tanah Air Keselamatan (DHS). Ia mempunyai tanggungjawab tunggal untuk menyelaraskan dan mengejar penyiasatan dadah AS di dalam dan di luar negara.[1][2][3]

Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah
Drug Enforcement Administration
Intisari agensi
Dibentuk1 Julai 1973; 50 tahun yang lalu (1973-07-01)
Bidang kuasa
Kerajaan persekutuan Amerika Syarikat
Agensi induk
Jabatan Keadilan Amerika Syarikat
Laman sesawang
www.dea.gov

Rujukan sunting

  1. ^ "Drug Enforcement Administration: Drug Abuse Prevention Service Award" (PDF). Learning for Life. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada Oktober 20, 2016. Dicapai pada Oktober 9, 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "Marijuana Timeline". Public Broadcasting Service. Dicapai pada April 23, 2007.
  3. ^ "DEA History Book, 1985–1990". United States Department of Justice. Diarkibkan daripada yang asal pada June 22, 2008. Dicapai pada August 31, 2011.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting