Pentadbiran Presiden Rusia

Pentadbiran Presiden Rusia (juga dikenali sebagai Staf Presiden, Pejabat Eksekutif Presiden Rusia, di Rusia: Администрация Президента Российской Федерации)) adalah pejabat eksekutif presiden Rusia yang ditubuhkan atas perintah Boris Yeltsin pada 19 Julai 1991 sebagai sebuah institusi yang menyokong aktiviti Presiden (ketika itu Yeltsin) dan Naib Presiden (ketika itu Aleksandr Rutskoy, pada tahun 1993 kedudukan yang telah dimansuhkan) RSPS Rusia (kini Persekutuan Rusia), dan juga badan-badan biasanya diserapkan kepada presiden, termasuk Majlis Keselamatan Rusia.

Sebahagian dari pejabat Pentadbiran Presiden ditempatkan di bangunan Art Nouveau di Dataran Staraya Moscow 8 (bersebelahan bekas pejabat Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Kesatuan Soviet).

Ketua pentadbiran presiden, timbalan beliau, ketua-ketua direktorat dan perkhidmatan utama dan timbalan mereka dilantik oleh Presiden Rusia dan tidak perlu diluluskan oleh mana-mana badan kerajaan yang lain. Kakitangan lain dilantik oleh ketua pentadbiran presiden.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting