Penternakan babi ialah pembiakan babi domestik sebagai ternakan, dan merupakan cabang penternakan. Babi dibiakkan terutamanya untuk makanan (mis. Babi, daging, gamon) dan kulit.

Contoh penternakan babi

Babi terkenal dengan pelbagai gaya penternakan: unit komersial yang intensif, perusahaan pelbagai komersial, atau ladang yang luas (dibenarkan untuk bersiar-siar di sekitar kampung, bandar, atau ditambatkan di tempat perlindungan yang mudah atau disimpan di dalam pen di luar rumah pemilik). Secara sejarah, babi ladang disimpan dalam jumlah kecil dan rapat dengan kediaman pemiliknya, atau di kampung atau bandar yang sama.[1] Mereka dinilai sebagai sumber daging dan lemak, dan untuk keupayaan mereka untuk menukar makanan yang tidak boleh dimakan kepada daging, dan sering diberi makan makanan buangan rumah ketika disimpan di rumah. Babi telah ditanam untuk membuang sampah perbandaran secara besar-besaran.[2]

Semua bentuk ladang babi ini digunakan hari ini, walaupun ladang intensif ialah yang paling popular, kerana potensi mereka untuk meningkatkan banyak babi dengan cara yang sangat cekap.[3] Di negara-negara maju, rumah ladang komersial beribu-ribu babi di bangunan terkawal iklim dengan sedikit pendedahan kepada cahaya matahari atau di luar rumah.[4] Babi ialah bentuk ternakan yang popular, dengan lebih daripada satu bilion babi dibantai setiap tahun di seluruh dunia, 100 juta di Amerika Syarikat. Kebanyakan babi digunakan untuk makanan manusia tetapi juga membekalkan kulit, lemak dan bahan lain untuk digunakan sebagai pakaian, bahan untuk makanan diproses,[5] kosmetik,[6] dan kegunaan perubatan.[7]

Aktiviti-aktiviti di ladang babi bergantung kepada gaya penternakan petani, dan terdiri daripada intervensi yang sangat sedikit (seperti ketika babi dibenarkan untuk menjelajah kampung atau bandar dan membuang sampah) ke sistem intensif di mana babi terkandung di dalam bangunan untuk majoriti kehidupan mereka. Setiap ladang babi akan cenderung menyesuaikan diri dengan keadaan tempatan dan bekalan makanan dan sesuai dengan amalan mereka kepada keadaan khusus mereka.

Faktor-faktor berikut boleh mempengaruhi jenis ladang babi di mana-mana wilayah:

  • Bekalan makanan yang tersedia sesuai untuk babi
  • Keupayaan untuk menangani baja atau keluaran lain dari operasi babi
  • Kepercayaan atau tradisi tempatan, termasuk agama
  • Keturunan atau jenis babi yang terdapat di ladang
  • Penyakit atau keadaan setempat yang mempengaruhi pertumbuhan babi atau fecunditi
  • Keperluan tempatan, termasuk undang-undang zon dan / atau undang-undang guna tanah
  • Keadaan pasaran dan permintaan tempatan dan global

Rujukan sunting

  1. ^ Flisser, Ana; Ganaba, Rasmané; Praet, Nicolas; Carabin, Hélène; Millogo, Athanase; Tarnagda, Zékiba; Dorny, Pierre; Hounton, Sennen; Sow, Adama; Nitiéma, Pascal; Cowan, Linda D. (2011). "Factors Associated with the Prevalence of Circulating Antigens to Porcine Cysticercosis in Three Villages of Burkina Faso". PLoS Neglected Tropical Diseases. 5 (1): e927. doi:10.1371/journal.pntd.0000927. PMC 3014946. PMID 21245913.
  2. ^ "Full text of "The collection and disposal of municipal waste"". Dicapai pada 6 October 2018.
  3. ^ "Where have all the pig farmers gone". ABC Rural. 5 May 2014.
  4. ^ http://swine.missouri.edu/facilities/PIH-11.PDF
  5. ^ "The Lost Art of Cooking With Lard". Mother Earth News. Dicapai pada 6 October 2018.
  6. ^ "Ingredient: Lard". cosmeticsinfo.org. Dicapai pada 6 October 2018.
  7. ^ "Material from pig intestine is remedy for deep sores, incontinence". Purdue.edu. Dicapai pada 6 October 2018.