Penuaan pada anjing

Penuaan pada anjing meliputi impak penuaan pada anjing bela jinak (Canis lupus familiaris), isu medikal dan klinikal biasa yang meningkat, dan jangka hayat.

Anjing lebih tua, seperti mastif Napoli berumur 10 tahun ini, kerap beruban di muncungnya; sesetengah anjing menjadi sepenuhnya kelabu.

Seperti manusia, tahun lanjut kerap membawa perubahan dalam kebolehan anjing untuk mendengar, melihat dan bergerak dengan mudah. Keadaan kulit, selera dan tahap tenaga kerap menurun dengan umur geriatrik, dan keadaan perubatan seperti barah, kegagalan ginjal, radang sendi dan keadaan sendi, dan tanda umur lanjut lain mungkin muncul.

Perubahan dalam penjagaan kerap diperlukan oleh anjing lebih tua mungkin membawa kepada pemilik tidak berpengalaman untuk menghantar haiwan itu ke tempat perlindungan atau pertubuhan penyelamatan. Kumpulan bukan untung telah cepat tumbuh sambutannya kepada keperluan meningkat untuk penyelamatan anjing senior.

Profil menua anjing berlainan menurut saiz dewasanya (kerap ditentukan oleh bakanya): anjing lebih kecil kerap hidup selama 15–16 tahun, anjing bersaiz sederhana dan besar biasanya 10 hingga 13 tahun, dan sesetengah baka anjing besar seperti anjing mastif, kerap hanya 7 hingga 8 tahun. Yang lambat juga menjadi matang sedikit lebih tua daripada baka lebih kecil—baka besar menjadi dewasa pada sekitar umur dua tahun berbanding dengan norma sekitar 12–15 bulan untuk baka lain.

Terminologi sunting

Istilah "tahun anjing" dan "tahun manusia" kerap digunakan apabila menggambarkan umur anjing. Walau bagaimanapun, ada dua cara bertentangan langsung yang melibatkan istilah ini ditakrfikan:

  • Satu tatanama biasa menggunakan "tahun manusia" untuk mewakili asas takwim tegas (365 hari) dan "tahun anjing" sebagai bahagian padanan hidup anjing, kerana tahun takwim adalah untuk manusia.[1] Di bawah sistem ini, seekor anjing berumur 6 tahun akan digambarkan mempunyai umur 6 tahun manusia atau 40–50 (bergantung pada baka) tahun anjing.
  • Sistem biasa lain mentakrifkan "tahun anjing" sebagai tahun takwim sebenar (365 hari setiap tahun) hidup anjing, dan "tahun manusia" sebagai umur padanan manusia.[2] Mengikut terminologi ini, umur seekor anjing 6 tahun digambarkan sebagai 6 tahun anjing atau 40–50 tahun manusia, balikan takrifan sebelumnya.

Walau bagaimanapun, tanpa mengira set terminologi yang digunakan, hubungan tahun anjing dengan tahun manusia tidak linear.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting