Penualan ialah proses memotong pokok yang ditebang dan dicantas menjadi kayu tual.[2] Nilai yang ketara boleh hilang oleh penualan mutu rendah kerana kayu balak yang ditujukan untuk papan lapis, kayu, dan pulpa masing-masing mempunyai nilai dan spesifikasi tersendiri untuk panjang, diameter, dan kecacatan. Pemotongan dari atas ke bawah dipanggil tualatas dan pemotongan dari bawah ke atas dipanggil tualbawah.

Seregu jurutual balak dengan gergaji potong pada tahun 1914.[1]
Jurutual mencantas dahan mati menggunakan gergaji rantai.
Jurutual menual menggunakan gergaji rantai.

Kaedah sunting

Sebatang pokok yang ditebang dan ditebang dipotong menjadi kayu balak bersaiz piawai, satu proses yang dipanggil penualan. Seorang pembalak yang pakar dalam pekerjaan ini dipanggil jurutual.

Penualan boleh dilakukan dalam pelbagai cara bergantung pada pengendalian pembalakan. Pokok ditebang dan kemudiannya dipindahkan ke medan oleh jengheret balak, lalu dihamparkan untuk pemprosesan. Walaupun banyak dahan dan ranting telah putus semasa pengangkutan, dahan dan ranting yang tinggal mesti dicantas. Jurutual akan menambatkan hujung pita pengukur langgulung automatik yang disangkutkan pada tali pinggangnya dan berjalan sepanjang pemangkasan balak. Pita tersebut ditambatkan perlahan-lahan dengan paku ladam yang dibengkokkan di dalam kulit kayu supaya ia boleh disentak longgar apabila pengukuran selesai. Apabila tempat yang sesuai untuk menual pokok ditentukan, bolehlah pemotongan dibuat.

Nilai yang ketara mungkin hilang oleh penualan bermutu rendah.[3] Keadaan pasaran tempatan akan menentukan panjang pemotongan tual tertentu. Biasanya pembeli balak akan mengeluarkan pesanan pembelian untuk panjang, diameter, gred, dan spesies kayu tual yang mereka ingin terima. Selalunya terdapat harga yang berbeza untuk barang yang berbeza.

Biasanya jurutual di kilang papan yang lebih kecil tidak dijenterawikan sepenuhnya. Bahagian proses pembalakan ini mungkin lebih berbahaya daripada penebangan pokok. Jurutual biasanya memotong dari sisi longgokan pokok yang boleh cecah setinggi 20 kaki dan selagi ada ruang untuk membuangnya dari lori. Setiap pokok mesti dipilih daripada longgokan tersebut dan dipotong supaya lebih banyak penebangan pokok yang terkawal dapat diusahakan ketika kayu tebangan telah dipotong dan diheret ke longgokan masing-masing.

Peristilahan sunting

Kepingan balak tualan mungkin dikenali dengan beberapa nama selain tual. Bolt ialah kepingan balak yang telah ditualkan ke dalam panjang tertentu yang kurang daripada 8 kaki (2.4 m),[4] terutamanya balak yang pendek. Potongan ini mungkin lebih khusus dikenali sebagai pengupas, kayap, batang kayu atau bolt kayu pulpa.[5] Bilet ditakrifkan sebagai balak bulat atau hampir bulat yang pendek dan dipotong khas untuk menghasilkan kayu pulpa, sirap, dan papan lapis.[5]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Johnston, Hank (1968). Thunder in the Mountains: The Life and Times of Madera Sugar Pine. Trans-Anglo Books. m/s. 11. ISBN 0-87046-017-X.
  2. ^ Kauffman, Henry J.. American axes; a survey of their development and their makers,. Brattleboro, Vt.: S. Greene Press, 1972. 109. Print.
  3. ^ Weintraub, Andres. Handbook of operations research in natural resources. New York: Springer Science+Business Media, 2007. 379. Print.
  4. ^ Chapman, Herman Haupt, and Walter Huber Meyer. Forest Mensuration,. New York: McGraw-Hill, 1949. 13. Print.
  5. ^ a b Dunster, Julian A., and Katherine Jane Dunster. "BILLET", Dictionary of Natural Resource Management. Vancouver, BC: UBC, 1996. 36. Print.

Templat:ForestryTemplat:Lumberjack sports