Penyejukan penyejatan magnet

Penyejukan penyejatan adalah teknik fizik atom bagi mencapai kepadatan ruang fasa tinggi yang biasanya tidak boleh mencapai melalui teknik penyejukan optik.[1]

Atom terperangkap dalam perangkap optik atau magnet disejukkan ketika kedalaman perangkap menurun dan atom paling panas (dengan tenaga kinetik yang tertinggi) meninggalkan perangkap. Atom panas meninggalkan perangkap berada di ekor taburan Maxwell-Boltzmann dan dengan itu mengangkut sejumlah besar tenaga kinetik, mengabaikan kehilangan atom dengan peningkatan keseluruhan dalam kepadatan ruang fasa. Teknik ini adalah mirip pada penyejukan secawan kopi panas dengan meniup di atasnya.

Penyejukan penyejatan.
Penyejukan penyejatan.

penyejatan RF

Seringkali pancaran (frekuensi radio - RF) digunakan untuk memacu atom paling hangat dari perangkap.[2] Pancaran RF biasanya dirujuk sebagai pisau RF, kerana ia memotong atom paling hangat keluar daripada perangkap.

Sejarah

Penyejukan penyejatan telah dibangunkan untuk mengkaji kondensat Bose-Einstein, keadaan jisim yang eksotik di mana pelbagai atom memasuki keadaan kuantum yang sama. Pemeluwapan ini hanya berlaku pada suhu yang sangat rendah: sekitar 170 nanokelvins bagi atom rubidium.

Penggunaan penyejatan kinetik dipelopori pada tahun 1995, pertama kali oleh Eric A. Cornell dan Carl Wieman bagi rubidium, dan kemudian oleh kumpulan Randall G. Hulet untuk litium. Sejak itu teknik yang telah diperbaiki, terutamanya oleh pasukan Bouyer di Groupe d'Optique atomique Laboratoire di Charles Fabry Institut optik.

See also

Rujukan

  1. ^ Ketterle, Wolfgang; Van Druten, N. J. (1996). "Evaporative cooling of trapped atoms". Advances in atomic, molecular, and optical physics. 37: 181–236. doi:10.1016/S1049-250X(08)60101-9.
  2. ^ Bouyer, P.; Boyer, V.; Murdoch, S. G.; Delannoy, G.; Le Coq, Y.; Aspect, A.; Lecrivain, M. (2000). "RF-induced evaporative cooling and BEC in a high magnetic field": 22. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Pautan luar