Seorang penziarah ialah orang yang melakukan suatu perjalanan ziarah. Hal ini dilakukan biasanya dengan mengunjungi suatu tempat yang mempunyai makna keagamaan, sering kali dengan menempuh jarak yang cukup jauh. Contohnya antara lain adalah seorang Muslim yang berkunjung ke Mekah atau seorang Kristian atau Yahudi yang berkunjung ke Yerusalem.

Monumen peringatan untuk para peziarah di Burgos, Sepanyol

Dibandingkan agama-agama lain, Islam memberikan penekanan yang paling besar terhadap kewajipan umatnya untuk melakukan ziarah dengan berhaji.

Ziarah adalah ciri khas banyak agama, seperti misalnya agama-agama di Mesir dan Persia kuno pada zaman Mithrais, di India, China, dan Jepun. Kebiasaan Yunani dan Rom untuk bertanya kepada para dewata di orakel setempat, seperti misalnya di Dodona atau Delfi, kedua-duanya di Yunani, sangat luas dikenali. Pada zaman awal sejarah Ibrani, ziarah dilakukan ke Silo dan Dan (kedua-duanya kini terletak di Israel) dan ke Betel (kini Beitin, Yordania). Ziarah besar dalam agama Islam berupa perjalanan ke Mekah dan Madinah (kini terletak di Arab Saudi), adalah kewajipan bagi setiap Muslim. Demikian pula tempat-tempat ziarah Islam lainnya, terutamanya pelbagai makam orang-orang suci. Al Qayrawān di Tunisia, Ouezzane di Maghribi, Karbalā’ di Iraq, dan Mashhad (Meshed) di Iran adalah tempat-tempat suci Islam. Benares (kini Vārānasi), India, adalah sebuah tempat ziarah terkenal untuk umat Hindu.

Orang-orang Kristian perdana melakukan ziarah ke tempat-tempat penderitaan Kristus di Yerusalem. Bahkan setelah Yerusalem diduduki oleh orang-orang Saracen, kebebasan berziarah, dengan membayar pajak, dijamin dengan suatu perjanjian. Namun keperluan untuk melindungi para peziarah menyebabkan munculnya ordo-ordo tentera abad pertengahan, seperti misalnya para Kesateria Kanisah.

Tempat-tempat penziarahan utama di Barat termasuk, di Itali, Rom, Loreto (dekat Ancona), dan Assisi; di Sepanyol, Santiago de Compostela, Guadalupe, dan biara di Montserrat dekat Barcelona; di Perancis, Gereja Notre-Dame de Fourvière, di Lyon, dan Saint-Denis; di Jerman, Köln dan Trèves (kini Trier); di Swiss, Einsiedeln; di England, Biara Walsingham, di England Timur, dan Canterbury; di Scotland, Whithorn, Scone, Dundee, Paisley, dan Melrose; dan di Ireland, banyak tempat yang berkaitan dengan kehidupan atau kematian para orang suci Ireland. Gustavo A. Madero adalah tempat suci terkenal yang dipersembahkan kepada Bunda Maria, di Meksiko tengah. Di kemudian hari, para penziarah melakukan perjalanan dalam rombongan besar ke Le Puy, Paray-le-Monial, dan Lourdes, semuanya di Perancis.

Dalam agama Kristian Keltik, ziarah adalah suatu amalan keagamaan asketik, yang dilakukan dengan meninggalkan rumah dan klan untuk suatu tujuan yang tidak diketahui, dengan percaya penuh akan Pemeliharaan Ilahi. Perjalanan ini seringkali menyebabkan didirikannya biara yang baru dan menyebarnya agama Kristian di antara penduduk kafir di Britian mahupun di Eropah daratan.

LiteraturSunting

Pautan luarSunting