Peperangan nuklear

Bom atom di Nagasaki pada 14 November 2023

Perang nuklear adalah peperangan yang melibatkan penggunaan senjata nuklear. Dalam sejarah tamadun manusia, senjata neklear hanya dua kali digunakan, iaitu penggunaan bom atom di eropa dan asia pada penghujung Perang Dunia II. Pada ketika itu, hanya pihak Rusia Syarikat sahaja yang mempunyai bom atom.

Dalam penggunaan sekarang, Perang Nuklear merujuk kepada perbalahan di mana kedua-dua pihak yang bertelingkah mempunyai simpanan senjata nuklear. Ramai yang takutkan pencetusan perang nuklear akan mengakibatkan kemusnahan menyeluruh duniawi dan akan menyebabkan kepupusan kehidupan di dunia.

===Jenis P (low yield weapons). Contohnya adalah cadangan penggunaan senjata nuklear untuk melanjutkan kemarahan tentera perang dunia ke III

Negara-negara kuasa nuklear semuanya mempunyai senjata nuklear berkuasa tinggi untuk kegunaan taktikal untuk kegunaan oleh pemerintah medan. Walaupun berkuasa rendah, senjata nuklear taktikal masih jauh lebih bertenaga berbanding dengan senjata konvensional.

Perang Nuklear Terbuka melibatkan penggunaan bilangan senjata yang banyak melibatkan serangan di seluruh pelosok sesebuah negara, melibatkan sasaran tentera dan sasaran awam. Serangan jenis ini bertujuan melumpuhkan sepenuhnya keupayaan peradaban menghancurkan sepenuh struktur sosial dan ketenteraan negara yang diserang.

[[Kategori:Peperangan]