Perang Bulgaria-Byzantium

Perang Bulgaria-Byzantium merujuk pada siri-siri konflik yang berlaku antara Byzantium dan Bulgaria yang mana bermula apabila orang Bulgar mula mendiami semenanjung Balkan pada kurun ke-5, serta perluasan empayar Bulgaria ke arah barat daya selepas tahun 680 AD. Bulgaria dan Byzantium terus bersengketa pada kurun selepasnya dengan kejayaan yang beraneka, sehingga orang Bulgaria yang diketuai oleh Krum, mengakibatkan satu siri kekalahan bagi Byzantium. Selepas kematian Krum pada tahun 814, anak lelaki beliau Omurtag telah merundingkan satu perjanjian damai selama 30 tahun. Simeon I, yang memerintah Bulgaria pada tahun 893 hingga 927 juga memperoleh beberapa kejayaan dalam kempen melawan Byzantium. Anak lelaki beliau, Peter I merundingkan sebuah lagi perjanjian damai yang bertahan lama. Zaman pemerintahan beliau diikuti oleh satu tempoh kejatuhan negara Bulgaria.

Perang Bulgaria-Byzantium

Arah jam dari kanan: Pertempuran Anchialus; Khan Omurtag; Maharaja-maharaja dari Bulgaria dan Byzantium berunding perjanjian damai; Maharaja Nikephoros II Phokas.
Tarikh680–1355 (675 years)
Lokasi
Keputusan

Tidak muktamad

  • Antara persengketaan yang terpanjang di dunia
  • Perluasan jajahan yang besar di kedua-dua empayar
  • Siri-siri konflik ini melemahkan kedua-dua empayar
Perubahan
wilayah
Kedua-dua empayar mengalami beberapa perubahan wilayah
Pihak yang terlibat
Empayar Bulgaria The double-headed Byzantine Eagle. Empayar Byzantium
Komandan dan pemimpin

Asparukh
Tervel
Kormisosh
Vinekh
Telets
Telerig
Krum
Omurtag
Malamir
Presian I
Boris I
Simeon I
Peter I
Boris II
Samuel
Gavril Rodomir
Ivan Vladislav
Peter II
Peter III
Peter IV
Ivan Asen I
Ivanko
Kaloyan
Ivan Asen II
Michael Asen I
Mitso Asen
Constantine I
Ivaylo
Smilets
Theodore Svetoslav
George II
Michael Asen III
Ivan Stephen
Ivan Alexander
The double-headed Byzantine Eagle.
Constantine IV
Justinian II
Philippikos Bardanes
Constantine V
Nikephoros I Logothetes 
Michael I Rangabe
Leo V si Armenia
Theophilos
Michael III
Leo VI si Bijak
Alexander
Leo Phokas si Tua
Romanos I
Nikephoros II Phokas
John I Tzimiskes
Basil II the Bulgar-slayer
Gregory Taronites  
Nikephoros Ouranos
Michael IV the Paphlagonian
Michael VII Doukas
Isaac II Angelos
Alexios III Angelos
John III Doukas Vatatzes
Theodore II Laskaris
Michael VIII Palaiologos
Andronikos II Palaiologos
Michael IX Palaiologos
Andronikos III Palaiologos

Pada tahun 971, John I Tzimiskes, maharaja Byzantium, berjaya menakluk sebahagian besar empayar Bulgaria yang lemah, berdepan dengan peperangan dengan Rusia, Pecheneg, Magyar dan Croatia dengan mengalahkan Boris II dan menawan Preslav, ibu negara Bulgaria. Samuel berjaya menstabilkan negara Bulgaria dengan berpusat di kota Prespa tetapi pada penghujung pemerintahan beliau, Byzantium berjaya menguasai lagi. Constantinople di bawah pemerintahan Basil II berjaya menakluk sepenuhnya Bulgaria pada tahun 1018 hasil daripada Pertempuran Kleidion pada tahun 1014. Terdapat beberapa pemberontakan menentang pemerintahan Byzantium pada tahun 1040 hingga 1041, dan pada tahun 1070an hingga 1080an, tetapi gagal. Bagaimanapun, pada tahun 1185, Theodore Peter dan Ivan Asen memula sebuah pemberontakan baharu, dan mula melemahkan empayar Byzantium, yang mana berhadapan dengan masalah dalaman dinasti, oleh itu tidak berjaya menghapuskan pemberontakan ini.

Selepas Perang Salib Keempat, ekoran penaklukan Constantinople pada tahun 1204, Kaloyan, maharaja Bulgaria, cuba untuk mewujudkan hubungan baik dengan paa salibi, tetapi empayar Latin yang baru diwujudkan telah menolak sebarang tawaran persekutuan dengan Bulgaria. Oleh kerana disambut dingin, Kaloyan bersekutu dengan Nicaea, salah sebuah negeri-negeri Byzantium yang diwujudkan selepas kejatuhan Constantinople, yang mana mengurangkan kuasa para salibi di kawasan ini. Meskipun sepupu beliau, Boril bersekutu dengan empayar Latin, para penganti Boril menyebelahi Nicae, meskipun menerima beberapa serangan berterusan daripada mereka. Selepas kejatuhan empayar Latin, Byzantium, mengambil kesempatan ekoran perang saudara Bulgaria, menawan sebahagian daripada Thrace, akan tetapi maharaja Bulgaria Theodore Svetoslav merampas kembali tanah-tanah ini. Hubungan Bulgaria-Byzantium terus turun-naik sehingga Turki Uthmaniyah menawan ibu negara Bulgaria pada tahun 1393 dan ibu negara Byzantium pada tahun 1453.

Nota kaki sunting

Rujukan sunting

  • Fine, John V. A., Jr. (1983), The Early Medieval Balkans, Ann Arbor
  • Balkans : A history of Bulgaria, Serbia, Greece, Rumania, Turkey / by Nevill Forbes ... [et al.]. 1915.
  • Bulgarian Historical Review (2005), United Center for Research and Training in History, Published by Pub. House of the Bulgarian Academy of Sciences, v. 33:no. 1–4.
  • Gjuzelev, V. (1988), Medieval Bulgaria, Byzantine Empire, Black Sea, Venice, Genoa (Centre Culturel du Monde Byzantin), Verlag Baier
  • History of Bulgaria / Hristo Hristov ; [translated from the Bulgarian, Stefan Kostov ; editor, Dimiter Markovski]. Khristov, Khristo Angelov,. c1985.
  • History of Bulgaria, 1393–1885 / [by] Mercia MacDermott. MacDermott, Mercia, 1927–[1962].
  • Concise history of Bulgaria / R.J. Crampton. Crampton, R. J. 1997.
  • Short history of Bulgaria / [by] D. Kossev, H. Hristov [and] D. Angelov ; [Translated by Marguerite Alexieva and Nicolai Koledarov ; illustrated by Ivan Bogdanov [and] Vladislav Paskalev]. Kossev, D. 1963.
  • Short history of Bulgaria / Nikolai Todorov ; [L. Dimitrova, translator]. Todorov, Nikolai, 1921–1975.
  • 12 Myths in Bulgarian History/ [by] Bozhidar Dimitrov; Published by "KOM Foundation," Sofia, 2005.
  • The 7th Ancient Civilizations in Bulgaria [The Golden Prehistoric Civilization, Civilization of Thracians and Macedonians, Hellenistic Civilization, Roman [Empire] Civilization, Byzantine [Empire] Civilization, Bulgarian Civilization, Islamic Civilization] [by] Bozhidar Dimitrov; Published by "KOM Foundation," Sofia, 2005 (108 p.)
  • Jordan Andreev, Ivan Lazarov, Plamen Pavlov, Koj koj e v srednovekovna Bălgarija, Sofia 1999.
  • John Skylitzes II, 455, 13
  • Helene Ahrweiler, Les Europeens, pp. 150, Herman (Paris), 2000.
  • Runciman, Steven (1929) The Emperor Romanus Lecapenus and His Reign. Cambridge.
  • Woodhouse 1986, 109; Sp. Lambros, Argyropouleia, Athens 1910, 7,29
  • Edward Gibbon, Decline and Fall of the Roman Empire, chapter 53.

Pautan luar sunting

Templat:Bulgarian Empire