Perang Farrapo (bahasa Portugis: Guerra dos Farrapos) atau Revolusi Farrapo (Revolução Farroupilha) adalah pemberontakan Republikan yang meletus di negeri Rio Grande do Sul dalam Empayar Brazil pada tahun 1835. Ia berlangsung di mana Empayar Brazil ditentang pemberontak dalam kalangan gaucho dipimpin oleh jeneral Bento Gonçalves da Silva dan Antônio de Sousa Neto dengan bantuan dari Itali melalui Giuseppe Garibaldi menen Pemberontakan ini kemungkinan tercetus oleh kesenjangan dan perbedaan ekonomi antara Rio Grande do Sul dengan negeri-negeri Brazil lain di mana ekonomi negeri ini bertumpu pada pasaran dalaman dan bukan pada eksport barang dagangan (komoditi/komoditas); maka peperangan ini diharapkan para pemberontaknya dapat membebaskan Rio Grande cengkaman Empayar Brazil.

Perang Farrapo

Lukisan yang menggambarkan pasukan Rio Grande. Lukisan ini dibuat oleh Guilherme Litran (Museum Júlio de Castilhos, Porto Alegre).
Tarikh20 September 1835 – 1 Mac 1845
Lokasi
Brazil selatan
Keputusan Perjanjian perdamaian. Republik Rio Grande masuk semula Empayar Brasil.
Pihak yang terlibat
Rio Grande do Sul Republik Rio Grande
Republik Juliana
Empayar Brazil Empayar Brazil
Komandan dan pemimpin
Kekuatan
14,000 orang pemberontak[1] 22,000 orang askar[1]
Kerugian dan korban
20,000 orang terkorban[1]

Pemberontakan ini pada akhirnya dapat diredamkan oleh Empayar Brazil, dan pasukan Rio Grande menyerah pada tahun 1845.[2]

Nama farrapo ([far.ra.pu]) ini merujuk kepada penampilan para pemberontak ini yang menonjol dengan topi kulit tersendiri bernama sedemikian.[2]

Susur kejadian sunting

Pengisytiharan kemerdekaan, peperangan sunting

Rundingan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c http://books.google.cl/books?id=s50JnG7BzLAC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
  2. ^ a b Loveman, Brian (1999). For La Patria: Politics and the Armed Forces in Latin America (ed. illustrated). Rowman & Littlefield. m/s. 43. ISBN 978-0-8420-2773-1.