Perang Goth (535–554)

(Dilencongkan dari Perang Goth (535-554))

Perang Goth adalah peperangan yang berlangsung di Itali dan wilayah-wilayah di sekitarnya seperti Dalmatia, Sardinia, Sicily, dan Corsica mula tahun 535 sampa tahun 554 antara pasukan Empayar Rom Timur dan pasukan Kerajaan Ostrogoth. Secara umum, perang ini dibahagi menjadi dua fasa. Fasa pertama (535–540) berakhir dengan jatuhnya Ravenna dan penaklukan Itali oleh pasukan Byzantine, sementara fasa kedua (540/541–553) berciri perlawanan bangsa Goth yang dikobarkan kembali oleh Totila. Perlawanan tersebut baru bisa ditundukkan setelah peperangan panjang yang dilancarkan oleh Narses, yang juga berjaya menggagalkan serangan FrankaAlamanni pada tahun 554. Kendati demikian, bandar-bandar di Itali Utara masih meneruskan perlawanan hingga awal tahun 560-an.

Perang Goth
Sebahagian daripada penaklukan kembali Justinian I
Tarikh535554
Lokasi
Keputusan Kemenangan Byzantine
Perubahan
wilayah
Perebutan di Itali dan Dalmatia
Pihak yang terlibat
Empayar Byzantine Ostrogoth,
Franka
Komandan dan pemimpin
Belisarius,
Mundus,
Narses,
Germanus,
Liberius
Theodahad,
Vitiges,
Ildibad,
Totila,
Teia
Kerugian dan korban
Lebih dari 5 000 000 tewas akibat pertempuran, wabak penyakit dan kelaparan

Perang ini diawali oleh cita-cita Maharaja Justinianus untuk merebut kembali wilayah-wilayah wilayah Empayar Rom Barat yang lepas akibat pencerobohan suku-suku barbar pada awal abad sebelumnya (lihat juga Masa Migrasi) . Tempoh peperangan yang cukup lama mengakibatkan kehancuran Itali dan penurunan penduduk Itali dari 7 juta orang menjadi 2,5 juta jiwa sebagai akibat dari peperangan, kelaparan, dan wabak penyakit. Selain itu, kekayaan Empayar Byzantine juga berkurangan. Akibatnya, Byzantine tidak dapat bertahan dari serbuan bangsa Lombardy pada tahun 568, yang mengakibatkan lepasnya sebahagian besar daerah Itali.

Latar belakang sunting

Itali di bawah kuasa Goth sunting

Pada tahun 476, Empayar Rom Barat digulingkan ketika Odoaker menggulingkan Maharaja Romulus Augustus dan menobatkan dirinya sendiri sebagaiRex Italiae("Raja Itali"). Walaupun ia mengakui kekuasaan dari Maharaja Byzantine, Zeno, polisinya mengenai kemerdekaan dan peningkatan kekuatannya membuat Kerajaan Ostrogoth menjadi ancaman di mata Konstantinopel. Pada masa ini, Ostrogoth, di bawah kepimpinan Theodoric, selain hidup sebagaifoederatidari empayar di kawasan-kawasan Balkan Barat juga mulai menumbuhkan bibit-bibit pemberontakan. Zeno memutuskan untuk "membunuh dua burung dengan satu batu", dengan menghantar kaum Ostrogoth ke Itali untuk menggulingkan Odoaker, dan Italiapun menjadi wilayah kekuasaan Goth. Walaupun demikian, sesuai dengan kesepakatan sebelumnya dengan Theodoric, Zeno dan penerusnya Anastasius I, wilayah Itali dan penduduknya dianggap sebagai sebahagian daripada Empayar Byzantine, sedangkan Theodoric hanya berfungsi sebagai wakil kerajaan (Viceroy ) dan ketua urusan tentera ( magister Militum ). Perjanjian ini sudah diteliti oleh Theodoric: pentadbiran tetap berjalan seperti biasa dan hanya dijalankan secara eksklusif oleh warga negara Romawi, dan perundangan tetap menjadi hak prerogatif Maharaja. Di masa yang sama, angkatan bersenjata tetap dikhususkan bagi orang-orang Goth, yang diketuai oleh kepala-kepala suku mereka sendiri, lengkap dengan pengadilannya sendiri. Kedua-dua suku ini lebih jauh dipisahkan oleh agama: penduduk Rom menganut aliran Khalsedon, sedangkat orang-orang Goth menganut aliran Arian, meskipun demikian, tidak seperti suku Vandal atau angkatan Visigoth awal, toleransi beragama telah dijalankan. Dual Systemyang rumit ini berjalan dengan berkesan di bawah kepimpinan Theodoric yang kuat, yang mengetahui bagaimana cara menjalankan dasar sendiri, tanpa mengasingkan aristokrat-aristokrat Rom. Namun, sistem ini mula berpecah belah pada tahun-tahun akhir kekuasaannya dan runtuh sepenuhnya di tangan pengganti-penggantinya.

 
Mozek Justinian I di Gereja San Vitale, Ravenna .

Dengan kenaikan Justinian I, berakhirnya Perpecahan Acacius, dan kembalinya persatuan eklesik dengan Rom Timur, beberapa ahli aristokrat senat Itali mula mendekatkan diri dengan kekuasaan Konstantinopel untuk menyeimbangkan dominasi bangsa Goth. Penggulingan dan pembunuhanmagister officiorumBoethius dan mertuanya pada tahun 524 merupakan salah satu gejala dari bermulanya pengasingan kasta mereka dari rejim Goth. Ketika Theodoric mangkat pada Ogos 526, tampuk kuasa dilanjutkan oleh cucunya Athalaric. Memandangkan bahawa ia masih seorang bayi, kerusi tertinggi kerajaan untuk sementara dipegang oleh ibu Athalaric, Amalasuntha, yang telah mendapatkan pendidikan ala Romawi dan memulakan dasar rekonsiliasi dengan Senat dan empayar. Dasar-dasar ini, dan usahanya mendidik Athalarik dengan gaya Rom, menimbulkan ketidaksenangan di kalangan pemimpin Goth, yang memulakan plot-plot keras melawan Amalasuntha. Melihat bahaya ini, Amalasuntha mengeksekusi tiga konspirator, dan pada masa yang sama, menulis surat kepada maharaja baru, Justinianus I, dan meminta suaka politik jika ia terpaksa untuk meninggalkan Itali. Kendati demikian, Amalasuntha tetap menjadi pemimpin Itali, walaupun selepas kematian sang anak pada 534. Dalam mencari sokongan, ia memilih sepupunya Theodahad untuk diangkat sebagai raja. Langkah ini merupakan langkah yang cukup fatal, kerana kemudian Theodahad menangkap Amalasuntha dan pada awal tahun 535 mengeksekusinya.

Polisi dan persiapan Justinian sunting

Pada tahun 533, dengan memanfaatkan pertikaian Dinasti, Justinian menghantar panglimanya yang paling berbakat, Belisarius, untuk mengembalikan wilayah-wilayah Afrika Utara dari tangan suku Vandal. Perang Vandal menghasilkan kemenangan yang cepat dan penting bagi Empayar Byzantine. Selama perang ini, Amalasuntha telah membenarkan armada Byzantine untuk menggunakan pelabuhan-pelabuhan di Pulau Sicily, yang dikuasai oleh Kerajaan Ostrogoth, sebagai daerah pangkalan operasi. Lewat agen-agen, Justinianus berusaha untuk menyelamatkan nyawa Amalasuntha, tetapi gagal. Kematiannya, dalam keadaan apapun, memberikan alasan yang sempurna untuk memulakan peperangan. Seperti yang ditulis oleh Procopius: "tak lama setelah ia [Justinianus] mendengar apa yang terjadi pada Amalasuntha, pada tahun kesembilan kekuasaanya, ia memasuki kancah peperangan."

Belisarius dilantik sebagai panglima angkatan bersenjata (stratēgos avtokratōr) ekspedisi melawan Itali dengan kekuatan 7,500 tentera, sedangkan Mundus,magister Militum pada Illyricum, ditugaskan untuk menduduki Dalmatia. Harus diperhatikan disini bahawa kekuatan pasukan pimpinan Belisarius relatif jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan saat ia melawan suku Vandal, musuh yang jauh lebih lemah berbanding suku Ostrogoth. Persiapan operasi ketenteraan dilaksanakan dalam kerahsiaan penuh, sambil Justinianus cuba mengamankan berkecuali suku Franka dengan memberi mereka hadiah berupa emas.

Belisarius melumpuhkan kekuatan bangsa Goth, 535–540 sunting

Kejatuhan Sicily dan Dalmatia ke tangan pasukan Rom sunting

Belisarius pertama–tama mendarat di Sicily, yang secara strategik terletak di antara Afrika Utara dan Itali. Masyarakat Sicily sendiri memiliki simpati yang cukup mendalam terhadap empayar Byzantine. Pulau ini akan ditakluki dengan mudah. Perlawanan diberikan oleh bangsa Goth di Panormus (Palermo sekarang), dan dengan mudah dikalahkan pada akhir bulan Disember. Dari sana, Belisarius mempersiapkan diri untuk menyeberang ke tanah Itali, tempat Theodahad, yang ketakutan melihat kejayaan Rom. Theodad sendiri telah menghantar duta-dutanya untuk menemui Justinianus. Dia pada awalnya meawarkan untuk menyerahkan Sicily dan mengakui kedaulatan Justinianus, namun kemudian tawaran ini dinaikan menjadi turun dataran Itali. Di masa yang sama, kemenangan dan kekalahan terus-menerus dialami oleh tentera Rom di Dalmatia. Mundus dengan cepat berjaya menyerbu Dalmatia dan menduduki ibu kotanya, Salona. Namun, sekumpulan besar tentera Goth telah datang untuk menuntut kembali kepemilikannya atas daerah tersebut dan Mauricius, kanak-kanak dari Mundus, tewas pada saat terjadi hubungan senjata dengan tentera Goth. Kendatipun demikian, selama pengejaran tersebut, Mundus sendiri menderita luka serius. Hasilnya, seluruh tentera Rom menarik diri, dan seluruh daerah Dalmatia, kecuali Salona, ditinggalkan oleh bangsa Goth. Seluruh rangkaian kejadian ini terjadi pada Mac 536, dan Theodahad, belajar dari kejayaan ini, menjadi percaya diri, dan menolak serta memenjarakan duta besar utusan Justinianus. Segala kemungkinan damai tertutup sekarang. Justinianus kemudian menugaskan Konstantianus sebagaimagister Militum pada Illyricumyang baru untuk merebut kembali Dalmatia, dan memerintahkan Belisarius untuk menyerbu dataran Itali. Konstantianus dengan cepat menyelesaikan tugasnya. Gripas, jeneral suku Goth, meninggalkan Salona yang baru saja berjaya direbutnya, sebagai akibat dari hancurnya pengubuan bandar dan kurangnya sokongan rakyat yang lebih banyak berpihak kepada bangsa Rom, menuju ke arah utara. Konstantianus kemudian menduduki bandar Salona dan membina semula benteng pertahanannya. Seminggu kemudian, tentera Goth bergerak menuju Itali, sehingga akhirnya pada akhir Jun, Dalmatia kembali berada di tangan Rom.

Witigis menaiki takhta dan pengepungan pertama Rom sunting

 
Gerbang kota Rom pada abad keenam Masihi, juga ditunjukkan kem-kem tentera Goth pada Pengepungan Rom (537–538).

Pada akhir musim semi 536, Belisarius menyeberangkan pasukannya ke Itali dan akan menduduki Rhegium. Tentera Rom juga menjarah Napoli selepas pengepungan yang cukup mahal pada bulan November dan akhirnya memasuki kota Rom tanpa perlawanan apapun pada bulan Disember. Kelajuan pergerakan Belisarius telah memeranjatkan bangsa Goth, dan kepasifan Theodahad semakin membuat mereka murka. Setelah kejatuhan Napoli ke tangan Rom, Theodahad digulingkan dan raja baru dipilih. Witigis kemudian meninggalkan Rom dan bergerak menuju Ravenna. Disana, ia menikahi putri Amalasuntha, Matasuntha, dan mula mengumpulkan pasukannya untuk melawan pencerobohan Belisarius. Witigis lalu memimpin sepasukan besar bangsa Goth berbaris menuju Roma, di mana Belisarius, yang tidak mempunyai cukup tentera untuk menghadapi pasukan Goth pada pertempuran terbuka, berjaga-jaga. Pengepungan Rom ini, yang merupakan pengepungan yang pertama dari tiga kali pengepungan selama Perang Goth, berlangsung selama setahun, dari Mac 537 – Mac 538. Selama rentang waktu ini, sempat terjadi beberapa kenalan senjata antara pihak Rom dan Goth, termasuk di dalamnya kenalan tentera yang cukup besar, namun ketika pasukan bantuan datang pada bulan April tahun 537 (1,600 tentera Slavia dan Hun) dan November 537 (5.000 tentera), pasukan Rom yang awalnya mengambil posisi bertahan mula melancarkan serbuan ofensif kepada pihak Goth. Pasukan berkuda Rom berjaya menduduki beberapa bandar yang terletak di belakang pasukan Goth, yang membuat keadaan mereka semakin memburuk. Menurut Procopius (BG II.VII), angkatan laut empayar memotong pusat persediaan Goth dari laut dan mengancam usaha logistik dan kewujudan masyarakat awam Goth. Pada akhirnya, pembukaan Ariminum (Rimini sekarang) yang terletak tak jauh dari Ravenna memaksa Witigis untuk menamatkan pengepungan Rom dan mundur.

Pengepungan Ariminum, kedatangan Narses sunting

Bersamaan dengan pergerakan Witigis ke arah timur laut, ia menguatkan garrison-garrison di banyak kota dan benteng di sepanjang perjalanannya, untuk mengamankan posisi belakangnya, untuk kemudian berbelok menuju Ariminum. 2000 pasukan kavaleri Rom yang menduduki bandar tersebut, terdiri daripada beberapa unit pasukan askar berkuda elit Belisarius, dan Belisarius memutuskan untuk menggantikan kedudukan mereka dengan "garrison infantri", supaya ia boleh menggunakan mereka dalam operasi lanjutan bila-bila masa. Namun demikian, komander mereka, Yohanes, menolak untuk mengikuti perintah Belisarius dan tiba di Ariminum. Kesalahan ini kemudian dianggap tepat ketika sesaat kemudian tentera Goth tiba di Ariminum. Walaupun serbuan awal gagal, mereka meneruskan untuk mengepung kota Ariminum yang sedang kekurangan logistik. Di masa yang sama, pasukan Goth yang lain meneruskan serbuannya ke Ancona. Walaupun mereka telah memukul mundur pasukan Rom di pertempuran terbuka, mereka kemudian gagal untuk merebut pertahanan Ancona. Pada saat tersebut, kekuatan baru berupa 2.000foederatidari suku Herul di bawah pimpinan sang kasim Narses, tiba di Picenum. Belisarius bergerak untuk menemui Narses, dan ketika kedua-dua jeneral bertemu pada sebuah majlis, mereka tidak bersetuju dengan jalur yang akan ditempuh. Narses menginginkan ekspedisi secara langsung untuk membebaskan Ariminum, sedangkan Belisarius menginginkan pendekatan yang lebih berhati-hati, tetapi ketika Yohanes menghantar surat mengenai rawannya keadaan mereka di Ariminum, Belisarius akhirnya menyetujui strategi yang diterapkan Narses. Belisarius membahagi pasukannya menjadi tiga bahagian, satu bahagian menyerbu Ariminum lewat laut, dipimpin oleh bawahannya yang paling dipercayai, Ildiger, pasukan kedua yang menyerbu dari selatan bandar dipimpin oleh Mastin yang juga sama berpengalamannya, dan pasukan utama dipimpin oleh Belisarius sendiri dan Narses, yang akan menyerbu dari arah barat laut. Witigis telah menduga kedatangan mereka, dan, di tengah kemungkinan bahawa ia akan dikepung oleh pasukan yang lebih kuat, bangsa Goth akan berundur ke Ravenna.

 
Gambaran Belisarius di Palazzo del Bosco Benevento, Siracusa .

Perselisihan antara Belisarius dan Narses sunting

Kemenangan tak berdarah di Ariminum membuat kedudukan Narses jadi sama kuatnya dengan Belisarius. Banyak panglima-panglima tentera Rom, termasuk Yohanes, mulai memilih untuk lebih berpihak kepada Narses. Pada suatu pertemuan setelah kemenangan di Ariminum, perselisihan ini menjadi tampak sangat jelas. Ketika Belisarius ingin mengurangkan jumlah garrison Goth yang cukup kuat di Auximum (Osimo sekarang) dan membawa bala bantuan ke Mediolanum (lihat bawah), Narses lebih memilih usaha yang tersebar, termasuk operasi ketenteraan skala besar di Aemilia. Belisarius tidak membiarkan perselisihan ini berlangsung lebih jauh, dan Belisarius kemudian justru bergerak bersama Narses dan Yohanes untuk merebut Urbinum. Kedua-dua pasukan berkhemah di tempat berbeza, dan tidak lama selepas itu, Narses, yang yakin bahawa bandar tersebut mempunyai pertahanan jempolan dan tersuplai dengan baik secara logistik, meninggalkan khemah dan bergerak menuju Ariminum. Dari situ ia menghantar Yohanes ke Aemilia, yang secepat kilat dapat ditaklukan. Lebih dari itu, dibantu oleh kekeringan yang mula melanda Urbinum, bandar itu kemudian akan jatuh ke tangan Belisarius. Pada tingkatan apapun, pasukan Bizantum di Itali sekarang dikomandani oleh dua orang yang berbeza, dan hasil dari kesalahan prosedural ini akan tampak dengan tragis pada saat kegagalan pasukan Byzantine untuk membebaskan Mediolanum dari pengepungan bangsa Goth.

Pengepungan dan penjarahan Mediolanum sunting

Pada bulan April 538, Belisarius, dipetisikan oleh wakil-wakil dari Mediolanum (Milan), yang juga merupakan bandar kedua terkaya dan terbanyak penduduknya setelah Rom, telah menghantar pasukan berjumlah 1,000 orang di bawah pimpinan Mundilas menuju Mediolanum. Pasukan ini kemudian berhasil mengamankan Mediolanum dan sebahagian besar wilayah Liguria, kecuali bandar Ticinum (Pavia), dengan mudah. Kendati demikian, Witigis telah meminta bantuan dari kaum Frank, dan sepasukan suku Burgundi secara cepat dan tak terduga telah menyeberangi pergunungan Alp dan bersama-sama dengan pasukan suku Goth di bawah pimpinan Urias mengepung Mediolanum. Mediolanum sendiri pada waktu itu tidak dipertahankan dengan baik, kerana tentera Rom telah disebar untuk menjaga bandar-bandar dan pengubuan di sekitar Mediolanum. Pasukan penolong akan disiapkan oleh Belisarius, tetapi bawahannya, Martinus dan Uliaris, tidak melakukan usaha apapun untuk menamatkan pengepungan. Alih-alih berusaha, mereka justeru meminta bantuan lebih banyak dari Yohanes dan magister Militum pada IllyricumJustinus, yang beroperasi di wilayah Aemilia, dekat Mediolanum. Pada titik ini, perselisihan di antara panglima pasukan Rom semakin memburukkan keadaan. Yohanes dan Justinus sama-sama menolak untuk bergerak tanpa arahan dari Narses, dan lebih dari itu, Yohanes kemudian jatuh sakit dan persiapan pun terhenti. Kelewatan ini terbukti fatal bagi Mediolanum di kemudian hari, setelah dikepung selama beberapa bulan, kota pun mulai mengalami kelaparan. Bangsa Goth menawarkan Mundilas jaminan bahawa pasukannya tidak akan dibunuh apabila ia menyerah, tetapi mengingat tidak adanya jaminan keselamatan bagi penduduk awam, Mundilas menolak tawaran ini sampai akhir bulan Mac 539, ketika pasukannya yang kelaparan memaksa Mundilas untuk menerima syarat-syarat dari bangsa Goth. Garrison Rom berjaya dirselamatkan, tetapi penduduk Mediolanum menjadi korban pembunuhan bangsa Goth. Mediolanum sendiri kemudian dibakar habis.

Pencerobohan bangsa Franka ke Itali Utara serta kejatuhan Auximum dan Faesulae sunting

 
Pergerakan pasukan dalam Perang Goth.

Setelah bencana tersebut menimpa pasukan Rom, Narses dipanggil kembali ke Constantinople, dan Belisarius dilantik sebagai komander tertinggi dengan kuasa mutlak atas Itali. Pada masa yang sama, Witigis menghantar duta besarnya ke istana Parsi, berharap agar dapat meyakinkan Khosrau I untuk mengobarkan kembali permusuhan dengan bangsa Rom. Apabila ini berjaya, maka Justinianus akan terpaksa untuk memfokuskan sebahagian besar tenteranya, termasuk Belisarius, untuk menangani perang di timur, dan memberikan kesempatan bagi bangsa Goth untuk memperbaiki diri. Perang pasti akan datang, tetapi terlambat bagi Witigis. Belisarius, demi keselamatan sendiri, berkeputusan untuk menamatkan perang dengan menduduki Ravenna. Demi tercapainya tujuan ini, Belisarius harus berhadapan dengan dua benteng Goth di Auximum dan Faesulae (Fiesole ). Ketika Martinus dan Yohanes sedang sibuk menghalang tentera Goth untuk menyeberangi Sungai Po, sebahagian pasukan Justinus mengepung Faesulae, dan Belisarius sendiri memimpin pasukan untuk mengepung Auximum. Ketika pengepungan sedang berlangsung, sepasukan besar bangsa Franka di bawah pimpinan raja Theudebert I menyeberangi pergunungan Alp dan, bersama bangsa Goth dan Rom, mendirikan khemah tentera di kedua-dua sisi Sungai Po. Bangsa Goth, yang mengira mereka datang sebagai sekutu, akan dipukul mundur. Pasukan Rom yang sama terkejutnya, memberikan perlawanan tetapi juga akan dikalahkan dan akan berundur ke arah selatan, menuju Tuscany. Pada saat itu, serbuan bangsa Franka yang dapat mengubah jalannya peperangan, dikalahkan oleh merebaknya wabak disentri yang mengakibatkan jatuhnya korban jiwa yang cukup besar dan memaksa bangsa Franka untuk berundur. Belisarius menumpukan untuk merebut kedua-dua bandar yang telah terkepung, yang berjaya dilakukan pada saat garrison kedua kota dilanda kelaparan dan terpaksa menyerah pada bulan Oktober atau November tahun 539.

Perebutan Ravenna dan kepergian Belisarius sunting

Setelah kejayaan ini memusnahkan ancaman-ancama berpotensi bagi lini belakang Belisarius, dan setelah mendapat bekalan tentera-tentera baru yang masih segar dari Dalmatia, Belisarius bergerak menuju Ravenna. Detasemen-pegawai tinggi pasukan berkuda dihantar ke bahagian utara sungai Po, dan armada empayar terus berkawal di laut Adriatik, mengasingkan bandar Ravenna dari segala macam bekalan logistik. Di dalam ibukota Goth yang terkepung, Witigis menerima duta besar bangsa Franka yang datang mencari sekutu, tetapi selepas kejadian pada musim panas selajutnya, Witigis tidak boleh mempercayai semua permintaan bangsa Franka lagi. Tak lama kemudian, seorang duta besar datang dari Constantinople, membawa syarat-syarat diplomatik yang mengejutkan dari Justinianus. Bertekad untuk menamatkan perang dan menumpukan terhadap perang melawan Parsi yang mengancam, sang Maharaja menawarkan pembahagian tanah Itali: wilayah di sebelah selatan Sungai Po menjadi milik empayar dan wilayah di sebelah utara menjadi hak milik bagi bangsa Goth. Bangsa Goth sudah menyetujui syarat-syarat tersebut, tetapi Belisarius, yang menganggap hal ini sebagai pengkhianatan atas segala usaha dan pencapaiannya, menolak untuk menandatangani perjanjian ini, walaupun para panglimanya tidak bersetuju dengan dia. Kecewa, bangsa Goth mengerahkan rencana terakhirnya. Mereka menawarkan Belisarius, yang mereka hormati, untuk menjadi Maharaja Rom Barat. Belisarius tidak memiliki keinguinan untuk menerima pelantikan ini, tetapi ia melihat bagaimana ia boleh menggunakan kesempatan ini demi keuntungannya sendiri dan diam-diam menerima pelantikannya. Akhirnya, pada bulan mei 540, Belisarius dan pasukannya memasuki Ravenna. Ravenna tidak dijarah, dan bangsa Goth dilayan dengan baik dan dibenarkan untuk menyimpan semua harta bendaproperty mereka. Setelah penyerahan Ravenna, beberapa garrison pasukan Goth di sebelah utara Sungai Po menyerah. Beberapa tetap berada di tangan pasukan Goth, di antaranya adalah Ticinum, markas Uraias, dan Verona yang berada di bawah perintah Ildibad. Sesaat kemudian, Belisarius bergegas menuju Constantinople, di mana dia menolak kehormatan untuk diarak masuk ke bandar. Witigis dilantik sebagai patrician dan dihantar ke tempat bersara yang selesa, dan pasukan Goth yang tertangkap dihantar untuk menguatkan pasukan Byzantine.

Kekuasaan Ildibad dan Eraric sunting

"Jika Belisarius mengundurkan diri, dia mungkin akan dapat menyelesaikan pembukaan Semenanjung Apenina kurang dari beberapa bulan. Hal ini, yang merupakan penyelesaian terbaik dikalahkan oleh kecemburuan Justinian dan keamanan yang dicadangkan oleh Maharaja yang merupakan penyelesaian terbaik kedua dikalahkan pula oleh ketidakpatuhan para panglimanya . Di antara mereka, mereka bertanggung jawab atas terciptanya konflik di atas Itali yang berlangsung lebih dari 12 tahun. "
John Bagnell Bury
History of the Later Roman Empire, Vol. II, Ch. XIX

Kepergian Belisarius meninggalkan sebahagian besar Itali di tangan Rom, tetapi di utara Po, Ticinum dan Verona tetap tidak tertakluk. Kemudian, ketidakpercayaan Belisarius menjadi terbukti. Bangsa Goth, di bawah hasutan Uraias, memilih Ildibad sebagai raja baru mereka. Di depan mata Belisarius sendiri, Justinianus mengacuhkan pelantikan seorang komander tertinggi. Ketika tentera Rom dan para panglimanya mengacuhkan kedisiplinan dan menjalankan aksi penjarahan, dan birokrasi empayar yang baru terbentuk akan diserbu oleh ketidaksukaan masyarakat terutama atas dasar fiskal yang sangat opresif, Ildibad kembali mengambil alih kawalan ke atas Venice dan Liguria. Ildibad mengalahkan Vitalius dengan telak di Treviso, tetapi setelah Uraias terbunuh kerana pertengkaran di antara isteri keduanya, Ildibad pun dibunuh pada bulan Mei tahun 541. Pada titik ini, bangsa Rugia, sisa-sisa dari pasikan Odoaker yang tinggal di Itali dan memihak bangsa Goth, mengisytiharkan salah satu anggota mereka, Eraric, sebagai raja baru mereka. Pilihan ini kemudian dihantar kepada bangsa Goth dengan penuh sikap penasaran. Walaupun demikian, Eraric cuba memujuk bangsa Goth untuk memulakan perundingan dengan Justinianus, tetapi diam-diam berniat untuk menyerahkan wilayahnya kepada Maharaja. Bangsa Goth melihat kepasifan ini apa adanya, dan beralih kepada kemenakan Ildibad, Totila (atau Baduila), dan menawarkan dia untuk dijadikan raja. Ironisnya, Totila telah membuka perundingan dengan bangsa Rom, tetapi ketika dia dihubungi oleh seorang konspirator, ia diangkat. Akhirnya, pada awal musim gugur tahun 541, Eraric dibunuh dan Totila diangkat sebagai raja.

Kebangkitan bangsa Goth dibawah pimpinan Totila, 541–551 sunting

 
Anting-anting Ostrogoth, Muzium Kesenian Metropolitan, New York .

Kejayaan awal bangsa Goth sunting

Totila disukai atas niatnya untuk mengembalikan kejayaan bangsa Goth atas tiga asas: merebaknya wabak besar yang merosakkan dan membunuh sebahagian besar penduduk Empayar Byzantine pada tahun 542, dimulainya perang baru antara Byzantine dan Parsi, dan ketidakmampuan serta kelemahan pelbagai panglima Rom di Itali, yang memberinya kejayaan perdana. Setelah banyak penegasan oleh Justinianus, panglima Konstantianus dan Alexander menggabungkan pasukanya dan bergerak menuju Verona. Dengan akal mereka, kedua-dua panglima ini berjaya merampas kembali gerbang Verona, tetapi kemudian tertunda sangat lama kerana pertengkaran mereka soal kemungkinan bangsa Goth untuk merebut kembali gerbang tersebut, sehingga memaksa pasukan Rom untuk berundur. Totila datang dari perkhemahan mereka dekat Faventia (Faenza), dan dengan kekuatan 5.000 orang, ia berjaya mengalahkan pasukan Rom. Totila kemudian begerak menuju Tuscany, di mana dia mengepung Florence. Tiga panglima Rom, Yohanes, Bessas dan Cyprian berbaris untuk membantu mengekalkan Florence, tetapi dalam sebuah pertempuran di Mucellium, pasukan mereka, meskipun unggul dalam jumlah, dikalahkan dan tercerai-berai.

Ekspedisi tentera di Itali Selatan dan kejatuhan Napoli sunting

Alih-alih tetap di Itali Tengah, tempat pasukannya dikalahkan dalam jumlah dan bahkan satu kekalahan pun dapat menjadi bencana, Totila memutuskan untuk bergerak ke selatan, di mana garrison Rom jumlahnya sangat sedikit dan lemah. Ia melewati kota Rom dan akan, wilayah-wilayah di Itali selatan dipaksa untuk mengakui pemerintahannya. Operasi tentera ini secara tersirat menggambarkan titik krusial daripada strategi Totila: pergerakan cepat untuk merebut berpandu atas luar bandar, mengasingkan pasukan Rom di benteng-benteng pertahanan, sebahagian besar di daerah pantai, yang boleh dihancurkan kemudian. Ketika sebuah benteng pertahanan jatuh, tembok pertahanannya biasanya diruntuhkan untuk benteng tersebut tak lagi bernilai secara ketenteraan. Lebih jauh, Totila melaksanakan dasar untuk melayan tawanannya dengan baik, sehingga membuat mereka lebih memilih menyerah daripada melawan sampai akhir, dan secara aktif berusaha memenangi hati masyarakat Itali. Pada masa yang sama, operasi tenteranya menyebabkan gangguan serius terhadap sistem fiskal empayar di Itali, sejak sekarang cukai mengalir ke poket Totila, dan bayaran pasukan Rom mulai terganggu.

Segera, pasukannya bergerak menuju Napoli, yang dipertahankan oleh panglima Conon bersama 1,000 tentera. Upaya mengadakan pasukan tambahan secara besar-besaran dilakukan olehmagister MilitumDemetrius yang baru saja diangkat dari Sicily dicegat dan hamper seluruhnya dihancurkan oleh kapal-kapal perang tentera Goth. Mengetahui keadaan pasukan bertahan, Totila menjanjikan pusat selamat bagi pasukan bertahan apabila mereka menyerah. Terdesak oleh kelaparan, Conon menerimanya, dan pada akhir Mac hingga awal April 543, Napoli menyerah.

Belisarius kembali ke Itali sunting

Mengambil keuntungan dari gencatan senjata selama lima tahun di Parsi, Belisarius dikirm kembali ke Itali bersama 200 kapal perang pada tahun 544, ketika ia mengetahui bahawa situasi telah banyak berubah. Ia gagal untuk mencegah jatuhnya Rom ketika dikepung oleh Totila pada tahun 546, walaupun akhirnya ia dapat merampas Rom semula pada tahun 547. Kendatipun demikian, operasi ketenteraan Italianya yang kedua terbukti gagal akibat ketiadaan bekalan logistik dan bantuan pasukan kerana kecemburuan Justinianus, apabila kita mengambil pandangan Procopius. Rom dikepung lagi oleh Totila untuk ketiga kalinya pada tahun 549, yang tawaran perdamaiannya ditolak oleh Justinianus.

Narses menakluki Itali, 551–554 sunting

 
Die Gotenschlacht am Vesuvoleh Alexander Zick, menggambarkan Pertempuran Mons Lactarius .

Operasi ketenteraan baru sedang direka oleh kemenakan Justinian, Germanus Justinus. Seiring kematian Germanus pada tahun 551, Narses mengambil alih peperangan melawan Totila, dan Totila berjaya dikalahkan dan dibunuh pada Pertempuran Taginae. Bangsa Goth yang masih bertahan di Roma akan dilucuti persenjataannya dan dalam Pertempuran Mons Lactarius pada bulan Oktober 553, Narses mengalahkan Teias dan sisa-sisa pasukan Goth di Itali.

Keputusan akhir sunting

Kemenangan tipis dalam Perang Goth menguras hampir seluruh sumber daya Empayar Byzantine yang seharusnya dapat digunakan untuk melawan ancaman yang lebih menakutkan di timur. Di Itali, peperangan tersebut merosakkan hampir keseluruhan struktur sosial masyarakat bandar yang disokong oleh penduduk luar bandar. Kota Rom dan para sekutunya kemudian ditelantarkan seiring kejatuhan Itali ke dalam sebuah tempoh kejatuhan yang panjang. Kejatuhan Itali dan terkurasnya sumber empayar, membuat Empayar Byzantine tidak dapat lagi memegang kendali atas Itali. Keputusan taklukan empayar akan lepas: hanya tiga tahun pasca kematian Justinianus, daerah Itali jatuh ke tangan suku Jerman, bangsa Lombardy, meninggalkan daerah Ravenna, dan secuil daerah yang tersebar dari Itali Tengah sehingga Laut Tirenia dan selatan Napoli , beserta bahagian-bahagian dari Itali Selatan sebagai sisa-sisa taklukan empayar. Justinianus juga mampu untuk menguasai kembali Hispania Selatan tetapi kawasan itu juga ditakluki oleh suku Jerman beberapa dekad kemudian. Setelah perang Goth, Empayar Byzantine tidak lagi melakukan ekspedisi yang hebat di barat. Roma sendiri tetap berada di tangan empayar sampai daerah Ravenna akhirnya dihancurkan oleh bangsa Lombardy pada tahun 751. Itali Selatan tetap dalam kawalan Rom Timur (dikendalikan langsung dari Constantinople) sampa akhir abad ke-11.

Sumber primer sunting

Sumber sekunder sunting

  • Edward Gibbon,History of the Decline and Fall of the Roman EmpireVol. IV, Chapters 41 & / TheDeclineandFallofTheRomanEmpire-4/chap19.html 43 Diarkibkan 2006-01-11 di Wayback Machine
  • Bury, John Bagnell. History of the Later Roman Empire Vols. I & II. Macmillan & Co., Ltd. Unknown parameter |Year= ignored (|year= suggested) (bantuan)
  • Cumberland Jacobsen, Torsten (2009). The Gothic War. Westholme.

Pautan luar sunting