Perang Soviet di Afghanistan

Suatu peperangan antara pihak Kesatuan Soviet dengan para Mujahidin Afghanistan meletus selama sembilan tahun dari Disember 1979 ke Februari 1989; di mana pihak Soviet berusha mempertahankan pemerintah Marxis disokongnya iaitu Republik Rakyat Demokratik Afghanistan manakala para mujahidin mendapat sokongan dari banyak negara, antara lainnya Amerika Syarikat dan Pakistan.

Tentera Mujahidin bersedia melancarkan serangan mortar

Pasukan Soviet pertama kali sampai di Afghanistan pada tarikh 25 Disember 1979, dan pengeluaran pasukan terkini berlaku pada tarikh 2 Februari 1989. Kesatuan Soviet lalu mengumumkan bahawa semua pasukan mereka sudah ditarik dari Afghanistan pada tarikh 15 Februari 1989. Kerana banyaknya kos dan akhirnya kesia-siaan konflik ini, Perang Soviet-Afghanistan sering disamakan sebagai padanan Kesatuan Soviet daripada Perang Vietnam Amerika Syarikat.

Sebanyak antara 562,000[1] hingga 2,000,000 orang awam yang terkorban dalam konflik ini sementara jutaan orang lain melarikan diri[2][3][4][5] ke Pakistan dan Iran. Perang ini sendirinya memberikan kesan yang sangat besar malah merupakan salah satu faktor berlakunya runtuhnya rejim Kesatuan Soviet pada tahun 1991.

Latar belakang sunting

Negara yang kini bernama Afghanistan telah secara meluas merupakan wilayah Islam sejak tahun 882 M. Negara dengan keadaan geografinya yang nyaris tidak boleh dimasuki, tercerminkan pada komposisi etnik, budaya dan bahasanya. Penduduknya pun terbahagi menjadi beberapa kumpulan etnik, Pashto adalah etnik terbesar, bersama dengan Tajik, Hazara, Aimak, Uzbek, Turkmen dan kumpulan kecil yang lain.

Penyertaan tentera Russia di Afghanistan mempunyai sejarah yang panjang, berawal pada pengembangan Tsar pada "Permainan Besar" antara Rusia dengan United Kingdom, bermula pada abad ke-19 dengan kejadian seperti insiden Panjdeh. Minat akan daerah ini berterusan apabila era Soviet di Russia, dengan adanya miliaran wang bantuan ekonomi dan ketenteraan untuk Afghanistan pda tahun 1955 hingga 1978. [3]

Pada Februari 1979, revolusi Islam Iran telah mengusir shah yang disokong oleh Amerika Syarikat di Iran. Di Kesatuan Soviet, tetangga Afghanistan yang terletak di sebelah utara Afghanistan, lebih dari 20% populasi menganut agama Islam. Banyak Muslim Soviet di Asia Tengah mempunyai hubungan yang baik terhadap Iran mahupun Afghanistan. Kesatuan Soviet juga telah terpojok oleh fakta bahawa sejak Januari, Amerika Syarikat telah menurunkan 20 kapal, termasuk 2 pesawat pengangkut dan ancaman konstan peperangan dari Amerika Syarikat dan Iran. [4] Mac 1979 juga ditandai Amerika Syarikat yang menghadkan perjanjian perdamaian antara Israel dan Mesir. Pemimpin Kesatuan Soviet melihat perjanjian damai antara Israel dan Mesir sebagai langkah peningkatan kekuatan Amerika Syarikat di daerah tersebut. Faktanya, sebuah akhbar Soviet menyatakan bahawa Mesir dan Israel sekarang adalah sekutu dari Pentagon. Kesatuan Soviet melihat perjanjian tidak hanya perjanjian bertulis di antara dua negara tetapi juga persetujuan tentera. [5] Selain itu, Kesatuan Soviet mendapati bahawa Amerika Syarikat menjual lebih daripada 5,000 peluru berpandu ke Arab Saudi dan juga membantu atas kejayaan pertahanan Yaman melawan Puak Komunis. Republik Rakyat China juga menjual RPG Jenis 69 kepada Mujahidin dalam koperasi dengan CIA. Kemudian, hubungan erat Kesatuan Soviet dengan Iraq mengasam, kerana Iraq, pada Jun 1978, bermula membeli senjata yang dibuat Perancis dan Itali, dan bukan senjata buatan Soviet. Namun, bantuan barat membantu pemberontakan melawan Soviet dilakukan. Beberapa parti memberikan bantuan mereka untuk membantu Mujahidin dalam alasan untuk menghancurkan pengaruh Kesatuan Soviet.

Revolusi Saur sunting

Mohammad Zahir Shah naik tahta dan berkuasa dari tahun 1933 sehingga 1973. Anak saudara Zahir, Mohammad Daoud Khan, menjadi Perdana Menteri Afghanistan dari tahun 1953 sehingga 1963. Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan yang merupakan parti Marxis terus berkembang di tahun itu. Tahun 1967, Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan terbahagi kepada dua puak yang saling bersaing, puak Khalq diketuai oleh Nur Muhammad Taraki dan Hafizullah Amin dan puak Parcham dipimpin oleh Babrak Karmal.

Perdana Menteri Daoud merebut kekuasaan pada kudeta hampir tak berdarah pada 17 Julai 1973, kerana rasuah dan keadaan ekonomi yang miskin. Daoud mengakhiri monarki, namun cita-citanya dalam reformasi ekonomi dan sosial tidak berhasil. Hal ini membuat Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan berang kerana tekanan yang dilakukan terhadap mereka oleh rejim Daoud, selain itu, kematian atas anggota Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan, Mir Akbar Khyber juga membuat parti itu berang.[6] Kematian misteri Khyber menyebabkan berlakunya banyak demonstrasi anti Daoud di Kabul dan mengakibatkan penangkapan atas beberapa pemimpin penting Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan.[7]

Akibat dari hal tersebut, pada tanggal 27 April 1978, Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan menggulingkan dan menjatuhkan Daoud dan kaum kerabatnya.[8] Nur Muhammad Taraki, Setiusaha Jeneral Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan menjadi Presiden Dewan Revolusi dan Perdana Menteri suatu Republik Demokratik Afghanistan yang baru ditubuhkan

Paksi di dalam Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan sunting

Setelah revolusi, Taraki menjadi presiden, Perdana Menteri, dan Setiausaha Agung Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan. Namun sejatinya, pemerintah terbahagi berdasarkan puak, dengan Presiden Taraki dan Wakil Perdana Menteri Hafizullah Amin dari puak Khalq melawan pemimpin Parcham seperti Babrak Karmal dan Mohammad Najibullah, sehingga hal ini menghasilkan konflik yang menyebabkan pengasingan, eksekusi, dan pembersihan anggota-anggota Parcham.

Selama awal 18 bulan memimpin, Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan menerapkan program reformasi bergaya Soviet. Perubahan hukum tentang perkawinan dan tanah tidak diterima secara baik oleh masyarakat setempat yang mengikuti tradisi Islam. Akibat dari itu, ribuan anggota dari elit tradisional, pemimpin-pemimpin agama, dan paranormal diadili.

Pertengahan tahun 1978, pemberontakan rakyat yang didukung oleh anggota garnisun setempat dimulai di Nuristan, daerah timur Afghanistan dan perang saudara tersebar di seluruh negara. September 1979, Wakil Perdana Menteri Afghanistan Hafizullah Amin merebut kekuasaan dan menyebabkan kematian Presiden Taraki. Lebih dari dua bulan ketidakstabilan menyebabkan pemerintahan Amin tertekan, sementara ia harus menghadapi lawannya di Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan, serta pemberontakan yang semakin menyebar.

Hubungan Afghanistan-Soviet sunting

Setelah Revolusi Rusia pada awal tahun 1919, pemerintah Kesatuan Soviet memberi bantuan terhadap Afghanistan dalam bentuk jutaan Rubel emas, senjata ringan, amunisi, dan sedikit pesawat untuk membantu orang Afghanistan melawan United Kingdom.

Pada tahun 1924, Kesatuan Soviet kembali memberikan bantuan tentera kepada Afghanistan. Mereka memberi orang Afghanistan bantuan persenjataan, pesawat tempur dan juga pelatihan di Tashkent untuk pelatihan petugas. Kerjasama tentera antara Soviet-Afghanistan dimulai pada tahun 1956, di mana kedua negara menandatangani perjanjian. Menteri Pertahanan Soviet kini bertanggung jawab untuk melatih semua opsir tentera Afghanistan.

Pada tahun 1972, lebih 100 konsultan dan spesialis tekhnik Soviet dikirim ke Afghanistan untuk melatih pasukan Afghanistan. Pada Mei 1978, pemerintah Soviet menandatangani perjanjian internasional lainnya, mengirim 400 penasehat tentera Soviet ke Afghanistan.

Pada bulan Disember tahun 1978, Moscow dan Kabul mendistribusikan pasukan untuk membantu Afghanistan atas permintaan Afghanistan. Bantuan Tentera Soviet meningkat dan rezim Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan tergantung pada peralatan tentera dan penasehat tentera Soviet.

Dengan Afghanistan dalam kondisi yang mengerikan selama negara diserang oleh berbagai pemberontakan, Kesatuan Soviet mendistribusikan pasukan dengan mengirim pasukan ke-40 atas permintaan pasukan Afghanistan. Pasukan ke-40, di mana di bawah komando Marshal Sergei Sokolov, terdiri dari 3 divisi angkatan bersenjata, satu divisi pasukan payung, satu briged penyerang. Jika dijumlahkan, pasukan Soviet meliputi sekitar 1.800 T-62, 80.000 pasukan dan 2.000 kenderaan tempur berperisai.[9]

Pemerintah Afghanistan meminta agar pemerintah Soviet memasukan pasukan Soviet di Afghanistan saat musim bunga dan musim panas tahun 1979. Mereka meminta pasukan Soviet untuk menyediakan keamanan dan meningkatkan kecekapan pertarungan melawan Mujahidin. 14 April, Pemerintah Afghanistan meminta Kesatuan Soviet mengirim 15 sampai 20 helikopter dengan awaknya ke Afghanistan, dan pada 16 Juni, pemerintah Soviet merespon dan mengirim kereta kebal, BMP, dan awak untuk menjaga pemerintah Afghanistan di Kabul dan untuk mengamankan lapangan udara Bagram dan Shindand.

Dalam merespon permintaan ini, 1 batalion pasukan payung, dikomando oleh Kolonel A. Lomakin, tiba di lapangan udara Bagram pada tanggal 7 Julai 1979. Mereka tiba tanpa alat pertempuran mereka, menyamar sebagai spesialis tekhnik. Mereka adalah penjaga pribadi Taraki. Perajurit berpayung terjun telah diarahkan ikut perintah penasihat tentera senior Soviet dan tidak ikut campur dalam politik Afghanistan.

Setelah 1 bulan, permintaan DRA tidak lagi untuk kru individual dan subunit, tapi adalah regimen dan pasukan yang lebih besar. Pada tanggal 19 Julai 1979, pemerintah Afghanistan meminta agar 2 divisi pasukan penembak dikirim ke Afghanistan. Sehari setelah itu, mereka meminta 1 divisi pasukan payung untuk penjumlahan permintaan awal. Mereka mengulangi permintaan dan berbeda dengan permintaan itu atas bulan selanjutnya Disember 1979. Walapun begitu, pemerintah Soviet tidak terburu-buru untuk menyelesaikan permintaan ini.

Permulaan dari kekacauan sunting

Pada bulan Jun tahun 1975, kelompok militan dari Parti Jamiat Islami berusaha menjatuhkan Pemerintahan Daoud. Mereka memulai pergerakan mereka di Lembah Panjshir, 100 kilometer di utara Kabul serta di beberapa provinsi lainnya. Meskipun begitu, pemerintah dapat meredakan kekacauan - sebahagian besar dari kekacauan meminta pengungsi di Pakistan saat mereka menikmati bantuan Pemerintah Zulfikar Ali Bhutto, yang diketahui oleh kebangkitan Daoud atas isu Pashtun.[10]

Pemberontakan yang sesungguhnya dimulai tahun 1978, setelah Pemerintahan Taraki memulai serangkaian reformasi ditujukan pada "penumbangan feodalisme" di komunitas Afghanistan.[11] Reformasi ini memperkenalkan beberapa perubahan, tapi mereka dipaksakan dengan cara kebrutalan. Komunitas pedesaan Afghanistan masih sangat tradisional, dan perubahan lokal telah merusak komunitas; selain itu reformasi pendidikan dan kebebasan wanita pun dianggap sebagai serangan melawan Islam. Maka dari itu, reaksi melawan reformasi tersebut adalah kekacauan, sebagian besar mengadakan pemberontakan. Revolusi dimulai bulan Oktober bersama dengan orang Nuristan dari Lembah Kunar, dan dengan cepat menyebar di antara etnis lainnya, termasuk suku Pashtun. Pasukan Afghanistan terserang wabah dengan pembelotan dan moral yang kecil dan terbukti sepenuhnya tidak mampu mengatasi kekacauan. Saat musim bunga tahun 1979, 24 dari 28 provinsi telah menderita akibat kekacauan dan pemberontakan. Pemberontakan mulai mengambil bagian di kota, bulan Mac tahun 1979 di Herat. Pasukan Afghanistan yang dipimpin oleh Ismail Khan memberontak dan dibunuh besar-besaran kira-kira 100 penasehat Soviet. Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan membalas dengan melancarkan kempen bombardmen yang membunuh 24.000 penduduk dalam satu kota.

Pada bulan Mei tahun 1978, pemberontak membangun benteng pertama mereka di Pakistan untuk melatih pasukan untuk pertempuran di Afghanistan.

Seperti pergerakan anti-komunis lainnya pada waktu itu, pemberontakan dengan cepat mendapat bantuan dari Amerika Syarikat. Seperti yang dinyatakan oleh pemimpin CIA yang sebelumnya dan Setiausaha Pertahanan sebelumnya, Robert Gates, di riwayat hidupnya "From the Shadows", Badan Intelegen Amerika Syarikat mulai membantu puak yang melawan pemerintah 6 bulan sebelum pasukan Soviet datang. Pada tanggal 3 Julai 1979, Presiden Jimmy Carter menyatakan bahawa CIA diberi kekuasaan untuk menyebar operasi propaganda melawan serangan revolusioner.

Penasehat Zbigniew Brzezinski menyatakan "Menurut sejarah, bantuan CIA kepada Mujahidin dimulai pada tahun 1980, dijaga sampai sekarang, setelah pasukan Soviet menyerbu Afghanistan, 24 Disember 1979. Tapi kenyataan dirahasiakan sampai sekarang." Brzezinski sendiri memainkan peran fundamental dalam merakit kebijakan Amerika Serkat, di mana tidak diketahui oleh Mujahidin, adalah bagian dari strategi yang lebih besar "untuk membujuk inteversi tentera Kesatuan Soviet." Tahun 1998 saat wawancara dengan Le Nouvel Observateur, Brzezinski menyatakan lagi[12]

Operasi rahasia itu adalah ide yang sangat bagus. Ide itu memiliki pengaruh atas penarikan pasukan Kesatuan Soviet menuju perangkap Afghanistan... Hari di mana Soviet menyebrang perbatasan, saya menulis kepada Presiden Carter. Kita sekarang punya kesempatan memberikan Kesatuan Soviet Perang Vietnamnya.

Distribusi Pasukan Soviet sunting

Pilihan untuk campur tangan sunting

 
Benteng pasukan ke-40 Kesatuan Soviet di Kabul, 1987. Sebelum distribusi pasukan, bangunan ini adalah Istana Tajbeg di mana Amin dibunuh.

Kesatuan Soviet memutuskan untuk memberi bantuan kepada Afghanistan untuk menjalankan revolusi. Pemimpin Soviet, berdasarkan informasi dari KGB, merasa bahawa Amin sedang cuba menstabilkan situasi di Afghanistan. KGB di Kabul telah mengingatkan orang yang hendak mengkudeta Amin dan pembunuh Taraki bahawa kepemimpinan Amin akan menuju kepada suatu "represi kasar" lalu mencetuskan suatu tindakan balas yang setara.

Pihak Soviet mendirikan suatu suruhanjaya khusus di Afghanistan, atas pemimpin KGB Yuri Andropov, Ponomaryev dari Komite Pusat dan Dmitry Ustinov, Menteri Pertahanan Kesatuan Soviet. Pada akhir Oktober mereka membuat tuduhanbahawa Amin membersihkan musuhnya, termasuk pihak yang bersimpati dengan kuasa Soviet; bahawa kesetiaannya terhadap Moscow hanyalah bohongan; serta juga kononnya rancangannya mahu menjalinkan hubungan diplomatik dengan Pakistan dan jika mungkin, Republik Rakyat China.

Argumentasi terakhir untuk mengeliminasi Amin adalah informasi yang didapat oleh KGB dari agennya di Kabul, menurut dugaan, dua dari penjaga Amin membunuh presiden sebelumnya, Nur Muhammad Taraki dengan menggunakan bantal, dan Amin diduga adalah agen CIA. Nantinya, hal ini masih dibantah kerana Amin selalu menunjukan keramahan kepada Kesatuan Soviet. Jeneral Soviet Vasily Zaplatin, yang merupakan penasehat politik saat itu, menyatakan bahawa empat menteri muda Taraki bertanggung jawab atas destabilisasi namun Zaplatin gagal untuk menekankan ini.

Serangan Afghanistan oleh Kesatuan Soviet sunting

 
Rute Serangan Soviet pada akhir Desember 1979.

Pada tanggal 22 Disember, penasehat Soviet menasehati kepada Pasukan Bersenjata Afghanistan, agar mereka untuk menjalani pemeliharaan untuk tank dan untuk peralatan perang lainnya yang penting sekali. Sementara itu, hubungan telekomunikasi keluar area Kabul diputus, mengisolasi ibukota. Dengan memburuknya situasi keamanan, sebagian besar anggota Pasukan Pasung Soviet bergabung dengan pasukan darat di Kabul dan mereka mulai mendarat di Kabul. Serempak, Amin memindahkan kantor presiden ke Istana Tajbeg, dipercaya bahawa tempat ini lebih aman dari risiko-risiko lainnya yang mungkin terjadi.[13][14] Kakaknya dan Jeneral Babadzhan bertemu dengan panglima besar pasukan ke-40 sebelum Soviet memasuki Afghanistan, untuk bekerja atas rute dan lokasi pasukan Soviet.[15]

Pada tanggal 27 Disember 1979, 700 pasukan Soviet memakai seragam Afghanistan, termasuk OSNAZ dan pasukan khusus GRU Spetsnaz dari Grup Alpha dan Grup Zenith, mengambil alih pemerintah, tentera dan bangunan-bangunan di Kabul, termasuk target utama mereka - Istana Tajbeg.

Operasi dimulai pada pukul 7 malam, ketika Grup Zenith meledakan pusat komunikasi Kabul, melumpukan komandi tentera Afghanistan. Pada pukul 7:15, Operasi Badai-333 dimulai. dengan tujuan yang jelas, untuk memberhentikan dan membunuh Presiden Hafizullah Amin. Operasi selesai seluruhnya pada pagi hari tanggal 28 Disember 1979.

Komando tentera Soviet di Termez, di Uzbekistan, mengumumkan di Radio Kabul bahawa Afghanistan telah dibebaskan dari kepemimpinan Amin. Menurut Politbiro Soviet, mereka menurut dengan Perjanjian persahabatan, Kooperasi, dan ketetanggaan yang baik dan itu adalah kejahatan yang Amin lakukan sehingga dieksekusi oleh hakim kerana kejahatannya.

Siaran Radio yang menurut orang dari Stasiun Radio Kabul, tapi diidentifikasikan bahawa sebenarnya berasal dari sebuah fasilitas di Uzbekistan, mengumumkan bahawa eksekusi Hafizullah Amin terselenggara oleh Komite Pusat Revolusi Afghanistan (Afghan Revolutionary Central Committee). Komite itu kemudian memilih mantan Perdana Menteri Babrak Karmal sebagai ketua pemerintahan, yang telah diturunkan dari kedudukan Duta Besar ke Ceko kerana pengambilalihan Khalq, dan telah diminta oleh Tentera Soviet.[16]

Pasukan darat Soviet, di bawah komando marsekal Sergei Sokolov, memasuki Afghanistan dari utara pada tanggal 27 Disember. Pada pagi hari, divisi pasukan payung Vitebsk mendarat di lapangan udara Bagram dan distribusi pasukan Soviet di Afghanistan sedang berlangsung. Dalam waktu 2 minggu, 5 divisi Soviet telah tiba di Afghanistan, iaitu Divisi Pasukan Payung ke-105 di Kabul, Brigadir ke-66 di Herat, Divisi Pasukan Tembak ke-357 di Kandahar, Divisi Pasukan Tembak ke-16 yang bermarkas di Badakshan utara dan Divisi ke-306 di Ibukota Afghanistan, Kabul. Dalam minggu kedua, pesawat tempur Soviet telah melakukan 4.000 penerbangan menuju Kabul.[17]

Operasi-operasi Soviet sunting

 
Grup Spetsnaz bersiap untuk sebuah misi di Afghanistan, tahun 1988.

Pasukan Soviet telah memasuki Afghanistan dengan membawa 3 divisi pasukan tembak (termasuk Divisi Pasukan Tembak ke-201), 1 Regimen Pasukan Penembak tersendiri, 1 Divisi Pasukan Payung, Brigadir Angkatan Udara ke-56, dan 1 Regimen Pasukan Payung tersendiri.[18]

Selama distribusi pasukan, Pasukan Kesatuan Soviet tidak dapat membuat kekuasaan di luar Kabul, kerana sebanyak 80% pedesaan masih lolos dari kontrol pemerintah. Kerana itu terdapat misi yang bertujuan untuk mempertahankan Kota dan instalasi-instalasinya, dan melakukan ekspansi untuk menghancurkan mujahidin yang anti-komunis, terutama menggunakan pasukan cadangan Kesatuan Soviet.

Tentera melaporkan kesulitan pasukan Kesatuan Soviet untuk bertempur di daerah pegunungan. Pasukan Soviet tidak terbiasa dengan pertempuran yang tidak ada pelatihan melawan pemberontakan, dan senjata, juga peralatan tentera mereka, terutama kereta kebal dan mobil-mobil perang. Artileri berat banyak dipakai dalam melawan pasukan pemberontak.

Kesatuan Soviet menggunakan helikopter (termasuk Mil Mi-24) sebagai serangan udara utama mereka, di mana dihargai sebagai helikopter terhebat di dunia, didukung oleh pesawat serang darat, pesawat pengebom, pasukan angkatan darat dan pasukan khusus.

Ketidaksanggupan Kesatuan Soviet untuk memecahkan jalan buntu dalam tentera, memperoleh beberapa pendukung Afghanistan, dengan membangun kembali Pasukan Afghanistan, membutuhkan ditingkatkannya penggunaan langsung dari pasukan itu sendiri untuk melawan pemberontak. Pasukan Soviet lebih sering menemukan diri mereka bertarung melawan rakyat sipil kerana taktik dari para pemberontak. Mereka melakukan kesalahan yang sama dengan Amerika Syarikat pada saat terjadinya Perang Vietnam dengan memenangi hampir semua pertempuran, namun gagal untuk menguasai pedesaan.

Reaksi dunia sunting

Presiden Amerika Syarikat Jimmy Carter menyatakan bahawa serbuan Kesatuan Soviet adalah "ancaman paling serius sejak Perang Dunia II." Carter nantinya mengembargo pengiriman bahan keperluan seperti butir padi dan teknologi tinggi untuk Kesatuan Soviet dari Amerika Syarikat. Meningkatnya ketegangan, seperti kegelisahan di barat tentang pasukan Kesatuan Soviet yang banyak sekali jumlahnya yang dekat dengan daerah yang kaya minyak di teluk, dan berhasil mengakhiri détente.

Sentimen yang dirasai dalam skala antarabangsa sangat hebat sehingga tempiasnya terkena meluas melampaui bidang diplomatik. Suatu pemboikotan Sukan Olimpik Musim Panas 1980 di Moskva dilakukan banyak negara yang menentang tindakan pihak Soviet Serangan, dengan kejadian yang lain, seperti revolusi di Iran dan sandera Amerika Syarikat yang mengikutinya, Perang Iran-Iraq, Israel menyerang Lebanon, meningkatnya ketegangan antara Pakistan dan India, dan berkembangnya kegiatan terorisme anti Barat di Timur Tengah, turut menyebabkan Timur Tengah menjadi rantau paling kacau dan bergolak selama tahun 1980-an.

Pemerintahan Babrak Karmal kurang mendapat dukungan internasional pada awalnya. Aksi oleh PBB sangat tidak mungkin kerana Soviet memiliki hak veto, namun Perhimpunan Agung PBB tetap melewati resolusi melawan pendudukan Kesatuan Soviet. Menteri Luar Negeri Pertubuhan Persidangan Islam menyesalkan masuknya Kesatuan Soviet ke Afghanistan dan menuntut mundurnya pasukan Soviet dari Afghanistan pada pertemuan darurat di Islamabad yang digelar pada tanggal 10 Januari14 Januari 1980. 18 dari 18 orang di Perhimpunan Agung PBB pun memilih untuk sebuah resolusi (A/ES-6/2, GA/6172) di mana meminta agar Kesatuan Soviet menarik semua pasukannya dari Afghanistan untuk membiarkan orang-orangnya memilih takdir mereka sendiri dan tanpa ikut campur negara lain."[19] Namun, resolusi ini ditolak oleh Leonid Brezhnev dan pemimpin Soviet lainnya kerana mereka melakukan pertemuan internal yang sah di Afghanistan di mana pertemuan seperti itu dipersilahkan dalam Pasal 51 Piagam PBB. Mereka mengklaim hanya pemerintah Afghanistan yang mempunyai hak untuk mengatur status Pasukan Soviet. Posisi ini dilihat sebagai posisi bermuka dua oleh orang yang tidak suka dengan serangan ini bahawa tidak mungkin Amin mengatur agar dirinya dieksekusi, dan beberapa juga mengklaim kalau Afghanistan merupakan Negara Boneka dari Kesatuan Soviet.[20] Gerakan Non-Blok dengan tajam terpecah di antara negara yang percaya bahawa pengiriman pasukan Soviet legal dan lainnya menyatakan bahawa pengiriman itu adalah serangan yang ilegal.

Pemberontakan Afghanistan sunting

 
Seorang Mujahidin Afghanistan sedang mencoba menggunakan penembak roket.

Petengahan tahun 1980, Pergerakan Perlawanan Afghanistan mau menerima bantuan dari Amerika Syarikat, United Kingdom, Republik Rakyat Cina, Arab Saudi, Pakistan, dan lain-lain. Jadi, gerilawan Afghanistan telah dilengkapi dengan senjata dan dana, kebanyakan gerilawan itu telah dilatih oleh Amerika Syarikat dan Pakistan. Amerika Syarikat melihat konflik di Afghanistan adalah bagian dari perjuangan Perang Dingin, dan CIA menyediakan bantuan untuk pasukan Anti-Soviet melalui ISI Pakistan, dalam program yang disebut Operasi Taufan.

Pergerakan yang sama terjadi di dunia Muslim, membawa kesatuan yang dipanggil Arab Afghanistan (dikatakan oleh Presiden Amerika Syarikat, Ronald Reagan sebagai "pejuang kebebasan"), pejuang luar negeri direkruit dari Dunia Muslim untuk melaksanakan jihad melawan komunis. Dicatat kalau di antara mereka, ada seorang anak muda Arab Saudi bernama Osama bin Laden, di mana grup Arab ang ikut dalam Al-Qaeda. Pemerintah Amerika Syarikat mempertahankan bantuannya kepada Mujahidin, dan parsitipasi Osama Bin Laden dalam konflik ini tidak ikut dalam program CIA. Program Amerika Syarikat membuat sistem kewangan yang mirip muncul di Dunia Muslim Arab.[21] Donasi Amerika Syarikat adalah FIM-92 Stinger, misil anti serangan udara systems, yang meningkatkan jumlah kehilangan pesawat Kesatuan Soviet. Namun, banyak komandan lapangan, termasuk Ahmad Shah Massoud, menyatakan kalau dampaknya lebih besar. Juga, saat para pemberontak dapat menembak pendaratan pesawat dan lepas landasnya pesawat dari lapangan udara, anti misil Flare, keefesiennya terbatas.

Pemimpin Mujahidin memperhatikan operasi sabotase. Banyak sekali tindakan sabotase seperti merusak jalur pipa, merusak stasiun radio, mengebom kantor pemerintah, hotel, bioskop, dan lain-lain. Dari tahun 1985 sampai 1987, lebih dari 1800 tindakan pengganasan terjadi. Di daerah sempadan dengan Pakistan, Mujahidin menembak sebanyak 800 buah roket berpandu setiap hari. Di antara April 1985 dan Januari 1987, lebih dari 23,500 serangan amunisi dilepaskan menyasarkan pihak pemerintah. Para Mujahidin menyelidiki posisi penembakan di mana mereka bertumpu berdekatan desa sampai jarak dari pos artileri Soviet. Keselamatan orang-orang perdesaan tergugat kerana pembalasan dendam terhadap pihak Soviet ini. Mujahidin menggunakan ranjau darat secara besar-besaran sambil para penduduk lokal termasuk anak-anak dilayan dengan gerun dan dipertuankan sehingga sanggup memberikan segala harta mereka.

 
Tentera mujahidin di sebuah desa yang hancur.

Mereka juga berkonsentrasi dalam menghancurkan jembatan, menutup jalan, menghancurkan konvoi, mengganggu jaringan elektrik dan industri, dan menyerang pos polisi dan instalasi tentera Soviet dan lapangan udara. Mereka membunuh pejabat negeri dan anggota Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan. Mereka menyerang pos kecil. Pada Mac 1982, sebuah bom meledak di jabatan pendidikan, menghancurkan beberapa bangunan. Di bulan yang sama, sebuah kekuatan besar gagal menggelapkan Kabul saat menara tinggi di pusat elektrik Naghlu meledak. Pada Juni 1982, sekitar 1.000 anggota parti muda dikirim untuk bekerja di lembah Panjshir di mana mereka disergap sekitar 20 mil dari Kabul, dengan besarnya jiwa yang hilang. Pada tanggal 4 September 1985, pemberontak menembak sebuah pesawat domestik Bakhtar Airlanes saat pesawat itu lepas landas dari Bandara Kandahar, membunuh 52 orang yang naik di pesawat tersebut.

Grup Mujahidin mempunyai sekitar 3 sampai 5 anggota per grup. Setelah mereka menerima misi untuk membunuh seorang anggota pemerintah, mereka mempersibuk diri mereka dengan mempelajari latar belakang kehidupannya dan memilih hal untuk menyelesaikan misi mereka. Mereka mencuba menembak mobil, menaruh ranjau di rumah-rumah atau beberapa tempat, menggunakan racun, atau menggunakan bahan peledak di sarana transportasi.

ISI Pakistan dan SSG ikut aktif dalam keikutsertaannya dalam konflik ini dalam kooperasi dengan CIA yang mendukung perlawanan mujahidin terhadap Kesatuan Soviet.

 
Daerah tempat tiap kelompok mujahidin yang berbeda beroperasi tahun 1985.

Pada bulan Mei tahun 1985, 7 pemimpin organisasi pemberontakan membentuk Persekutuan 7 Mujahidin untuk mengkoordinasi operasi tentera mereka terhadap pasukan Kesatuan Soviet. Pada tahun 1985, grup ini aktif di dan di sekitar Kabul, menembakan serangan roket dan membuat operasi melawan pemerintahan komunis.

Pada pertengahan tahun 1987, Kesatuan Soviet mengumumkan bahawa mereka akan menarik mundur pasukannya.

Sibghatullah Mojaddedi dipilih sebagai ketua pemerintahan sementara Afghanistan, dengan tujuan untuk menegaskan kembali legistimasinya melawan rezim Kabul yang ditaja Moscow. Mojaddedi, sebagai ketua pemerintah sementara Afghanistan, bertemu dengan Presiden Amerika Syarikat George H. W. Bush, memperoleh kemenangan diplomatik untuk perlawanan Afghanistan.

Ditaklukannya pemerintah Kabul adalah solusi mereka untuk perdamaian. Kepercayaan ini, ditajamkan oleh rasa tidak percaya PBB, pada hakekatnya dijamin penolakan mereka untuk menerima kompromi politik.

Keterlibatan dan bantuan negara-negara dunia sunting

Distribusi pasukan Soviet di Afghanistan menghalangi keinginan Pakistan untuk mendominasi Afghanistan. Presiden Amerika Syarikat, Jimmy Carter telah menerima bahawa agresi Soviet tidak bisa dilihat sebagai kejadian yang berasingan, tapi harus ditangani seperti peringatan di daerah Teluk Parsi.

Setelah distribusi pasukan Soviet, Jeneral diktator tentera Pakistan, Muhammad Zia-ul-Haq memulai menerima bantuan kewangan dari kekuatan barat untuk membantu Mujahidin. Amerika Syarikat, United Kingdom, dan Arab Saudi menjadi kontributor kewangan kepada pemerintahan Jeneral Zia sebagai seorang pemimpin negara yang bertetangga dengan Afghanistan, lalu membantu menyediakan latihan dan danaan secukupnya kepada para pemberontak Afghanistan.

ISI Pakistan dan SSG menjadi lebih aktif dalam penyertaan mereka bersama Kesatuan Soviet. Setelah Ronald Reagan dilantik menjadi Presiden Amerika Syarikat tahun 1981, bantuan terhadap Mujahidin melalu Jeneral Zia meningkat. Untuk pembalasan dendam, KHAD, di bawah pemimpin Afghanistan Mohammad Najibullah, mengirim (menurut Mitrokhin dan sumber lainnya) operasi yang besar melawan Pakistan, di mana juga menderita kerana pemasukan senjata dan obat dari Afghanistan. Pada tahun 1980, sebagai negara garis depan dalam perlawanan anti-Soviet, Pakistan menerima bantuan dari Amerika Syarikat dan mengambil jutaan pelarian Afghanistan (paling banyak orang Pashtun) melarikan diri daripada pendudukan Soviet. Banyak pelarian sebegini tertumpu di provinsi terbesar Pakistan, Balochistan; bilangan populasi ini dianggap sebagai pendudukan pelarian terbesar di dunia.[22]

Pemunduran askar-askar Soviet dari Afghanistan sunting

Korban jiwa, sumber ekonomi, and kehilangan rumah dirasakan warga Kesatuan Soviet dan langsung menimbulkan kritikan terhadap dasar-dasar pendudukan yang diamalkan penduduk . Leonid Brezhnev meninggal pada tahun 1982, dan setelah 2 pengganti yang hidup sebentar, Mikhail Gorbachev mengambil alih pemerintahan pada Mac 1985. Saat Gorbachev membuka sisten negara, ini menjadi jelas bahawa Kesatuan Soviet berharap untuk menemukan jalan yang aman untuk mundur dari Afghanistan.

Pemerintahan Presiden Karmal yang didirikan tahun 1980 serta dikenali sebagai suatu rejim boneka sama sekali tidak mempunyai pengaruh. Hal ini melemahkan dengan divisi di dalam Parti Demokrasi Rakyat Afghanistan dan puak Parcham dalam usaha rezim untuk memperluas dukungan untuk mereka terbukti sia-sia.

Moscow datang untuk memberitahu kepada Karmal atas kegagalan dan menyalahkan dia untuk masalahnya. 1 tahun kemudian, saat Karmal tidak memiliki kemampuan untuk mengkonsolidasi pemerintahannya telah menjadi nyata, Mikhail Gorbachev, lalu Sekjen Parti Komunis Soviet menyatakan:

Alasan utama bahawa tidak ada konsolidasi nasional kerana Karmal berharap untuk melanjutkan kekuasaannya di Kabul dengan bantuan kami.

Pada bulan November tahun 1986, Mohammad Najibullah, ketua polisi rahasia Afghanistan (KHAD), dipilih sebagai presiden dan konstitutional baru digunakan. Dia juga memperkenalkan kebijakan 1987 tentang "rekonsiliasi nasional," dirancang oleh ahli Parti Komunis Kesatuan Soviet, dan nantinya digunakan di daerah lain di dunia. Walaupun pengharapan tinggi, kebijakan baru membuat rezim Kabul lebih populer, maupun meyakinkan pemberontak untuk bernegosiasi dengan pemerintah yang berkuasa.

Negosiasi informal untuk mundurnya Soviet dari Afghanistan telah berlangsung sejak tahun 1982. Tahun 1988, pemerintah Pakistan dan Afghanistan, dengan Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet melayani sebagai penjamin, ditandatangani kesetujuan penyelesaian perbedaan yang mereka ketahui sebagai persetujuan Geneva. PBB mempersiapkan misi spesial untuk mengawasi proses. Dalam jalan ini, Najibullah telah menstabilkan posisi politiknya cukup untuk tandingan pergerakan Moscow menuju penarikan diri. Pada tanggal 20 Julai 1987, penarikan diri pasukan Soviet dari Afghanistan diumumkan. Pengunduran diri pasukan Soviet direncanakan oleh Boris Gromov, yang, pada waktu itu, adalah komandan pasukan ke-40 Kesatuan Soviet.

Di antara hal lain, Persetujuan Geneva mengidentifikasikan ketidakikutcampuran Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet dalam peristiwa di Pakistan dan Afghanistan dan daftar pengunduran pasukan Soviet. Persetujuan tentang penarikan diri disetujui, dan pada tanggal 15 Februari, 1989, pasukan Soviet yang terakhir meninggalkan Afghanistan.

Kekuatan Kesatuan Soviet sunting

Di antara 25 Disember 1979 dan 15 Februari 1989, terdapat 620.000 tentera yang merupakan tentera Afghanistan (walaupun hanya ada 80.000-104.000 pasukan pada suatu waktu di Afghanistan). 525.000 orang adalah pasukan angkatan darat, 90.000 orang adalah pasukan penjaga perbatasan dan pasukan KGB lainnya, 5.000 dalam formasi bebas atas Pasukan Internal, MVD dan polisi. 21.000 personel adalah dengan persatuan pasukan Soviet dalam periode yang sama melakukan pekerjaan manual.

Dampak sunting

Korban jiwa sunting

Jumlah askar Pasukan Soviet, pasukan sempadan serta pasukan penjaga dalaman terkorban mencapai 14,453 orang. Formasi pasukan Soviet, unit dan elemen bentang kehilangan 13.833, pasukan KGB kehilangan 572 orang anggota, formasi MVD kehilangan 28 orang anggota dan jabatan dan kementerian lainnya kehilangan 20 orang anggota. Selama tempoh ini, sebanyak 417 pakar perunding hilang dalam peperangan mahupun diberkas - 119 daripadanya mereka dilepaskan, 97 orang kembali ke Kesatuan Soviet dan 22 kembali ke Negara lainnya.

Terdapat 469.685 orang yang sakit dan terluka, 53.753 orang atau 11,44%, terluka, atau menderita gegar otak dan 415.932 orang (88,56%) sakit. Sebagian besar dari korban adalah orang yang sakit. Ini disebabkan kerana iklim lokal dan kondisi sanitasi, di mana infeksi akut menyebar dengan cepat di antara pasukan. Ada sekitar 115.308 kasus hepatitis, 31.080 kasus tipus dan 140.665 untuk penyakit lainnya. 11.654 pasukan berhenti sebagai tentera setelah terluka, terkena penyakit serius, 92%, atau 10.751 orang menjadi cacat.[23]

Kerugian material sebagai berikut:

  • 118 pesawat tempur
  • 333 helikopter
  • 147 tank
  • 1.314 IFV/APC
  • 433 artileri dan mortir
  • 1.138 radio dan mobil komando
  • 510 mobil engineering
  • 11.369 truk and tanker minyak

Kerusakan terhadap Afghanistan sunting

 
Truk Kesatuan Soviet yang masih tersisa di Kandahar, Afghanistan, 2002.

Kerusakan yang terjadi di Afghanistan sangat menghebohkan. Lebih dari 1 juta orang Afghanistan terbunuh.[24]. 5 juta orang Afghanistan mengungsi ke Pakistan dan Iran, dan itu adalah 1/3 dari populasi Afghanistan sebelum perang. 2 juta orang Afghanistan lainnya dipaksa oleh perang untuk bermigrasi dari Afghanistan. Pada tahun 1980, 1 dari 2 pengungsi di dunia adalah orang Afghanistan.[25]

Sistem irigasi, yang kritis terhadap negara gersang seperti Afghanistan telah dihancurkan oleh pengeboman dan penembakan. Pada tahun terburuk perang, 1985, menurut survey, lebih dari 1/2 dari semua petani yang masih di Afghanistan mendapati sawah mereka dibom, dan lebih dari 1/4 sistem irigas mereka dihancurkan dan peternakan mereka ditembak oleh Soviet atau pasukan komunis Afghanistan.[25]

Kota yang paling padat penduduknya kedua di Afghanistan, Kandahar, telah menurun populasinya, dari 200.000 jiwa sebelum perang menjadi 25.000 orang, hal ini disebabkan oleh kempen pemboman oleh Soviet tahun 1987.[26] Ranjau darat telah membunuh 25.000 orang Afghanistan selama perang dan 10-15 juta ranjau darat lainnya menyebar di pedesaan.[27]

Dampak ideologi sunting

Islamis yang bertempur juga dipercaya bahawa mereka bertanggung jawab untuk jatuhnya Kesatuan Soviet. Contohnya Osama bin Laden yang dihargai untuk "jatuhnya Kesatuan Soviet ... pergi pada Tuhan dan mujahidin di Afghanistan ... Amerika Syarikat tidak memilik peran yang dapat disebutkan," tetapi "jatuhnya Kesatuan Soviet menyebabkan Amerika Syarikat lebih angkuh dan sombong." [28]

Perang saudara Afghanistan (1989-1992) sunting

 
Dua kereta kebal yang ditinggalkan Kesatuan Soviet ketika mundur meninggalkan Afghanistan.

Perang saudara terus berlanjut di Afghanistan setelah Soviet mundur dari Afghanistan. Kesatuan Soviet meninggalkan Afghanistan di musim dingin dengan kepanikan di antara orang-orang di Kabul. Mujahidin Afghanistan dengan sikap tenang menyerang kota-kota provinsi dan bahkan Kabul jika perlu.

Rezim Najibullah, meski gagal memperoleh bantuan, wilayah, atau pengakuan internasional, tetap berkuasa hingga tahun 1992. Kabul telah mencapai gencatan senjata yang membuka kelemahan Mujahidin, politik dan tentera. Setelah hampir 3 tahun, Pemerintah Najibullah sukses mempertahankan dirinya dari serangan Mujahidin; puak dalam pemerintahan telah mengembangkan koneksi dengan musuhnya. Menurut wartawan Rusia Andrey Karaulov[29], alasan utama kenapa Najibullah kehilangan kekuasaan adalah penolakan Rusia untuk menjual produk minyak kepada Afghanistan kerana alasan politik. (Pemerintah Rusia yang baru tidak membantu komunis) dan berhasil menggerakan blokade.

Pengkhianatan Jeneral Abdul Rashid Dostam dan milisi Uzbek pada Mac 1992, dengan serius merusak kontrol Najibullah terhadap negara tersebut. Pada bulan April, Kabul pada akhirnya jatuh ke tangan Mujahidin kerana puak di dalam pemerintahan akhirnya berpisahan.

Najibullah kehilangan kontrol internal dengan segera dia mengumumkan kemauannya, pada tanggal 18 Mac, untuk berhenti agar membuat jalan untuk pemerintahan yang netral untuk sementara. Ironisnya, sampai mengacaukan oleh peninggalan pemimpin seniornya, pasukan Afghanistan telah mencapai level tertinggi prestasinya yang tidak pernah dicapai saat diarahkan oleh pengawasan Soviet.

Selama mundurnya pasukan Soviet dari Afghanistan, tempat penambangan gas alam Afghanistan disumbat untuk menghindari sabotase. Restorasi produksi gas telah terhambat oleh percekcokan internal dan kekacauan hubungan perdagangan tradisional.

Rujukan sunting

  1. ^ Lacina, Bethany; Gleditsch, Nils Petter (2005). "Monitoring Trends in Global Combat: A New Dataset of Battle Deaths" (PDF). European Journal of Population. 21: 154. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada Oktober 6, 2014. Dicapai pada Disember 8, 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Noor Ahmad Khalidi, "Afghanistan: Demographic Consequences of War: 1978–87," Central Asian Survey, vol. 10, no. 3, pp. 101–126, 1991.
  3. ^ Marek Sliwinski, "Afghanistan: The Decimation of a People," Orbis (Winter, 1989), p.39.
  4. ^ Klass, Rosanne (1994). The Widening Circle of Genocide. Transaction Publishers. m/s. 129. ISBN 978-1-4128-3965-5. During the intervening fourteen years of Communist rule, an estimated 1.5 to 2 million Afghan civilians were killed by Soviet forces and their proxies- the four Communist regimes in Kabul, and the East Germans, Bulgarians, Czechs, Cubans, Palestinians, Indians and others who assisted them. These were not battle casualties or the unavoidable civilian victims of warfare. Soviet and local Communist forces seldom attacked the scattered guerrilla bands of the Afghan Resistance except, in a few strategic locales like the Panjsher valley. Instead they deliberately targeted the civilian population, primarily in the rural areas.
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :4 tidak disediakan
  6. ^ Bradsher, Henry S. Afghanistan and the Soviet Union. Durham: Duke Press Policy Studies, 1983. hal. 72-73
  7. ^ Hilali, A. Z. “The Soviet Penetration into Afghanistan and the Marxist Coup.” The Journal of Slavic Military Studies 18, no. 4 (2005): 673-716, hal. 709.
  8. ^ Garthoff, Raymond L. Détente and Confrontation. Washington D.C.: The Brookings Insitute, 1994. hal. 986.
  9. ^ "Afghanistan: Soviet Union". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-05-18. Dicapai pada 27 November. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  10. ^ Pakistan's Support of Afghan Islamists, 1975-79 - Library of congress country studies, URL dicapai pada 4 Februari 2007
  11. ^ Bennett Andrew(1999); A bitter harvest: Soviet intervention in Afghanistan and its effects on Afghan political movements Diarkibkan 2007-06-14 di Wayback Machine, URL dicapai pada 4 Februari 2007
  12. ^ "Interview with Zbigniew Brzezinski, U.S. President Carter's National Security Adviser". Le Nouvel Observateur. 1998. Dicapai pada 27 November. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  13. ^ Garthoff, Raymond L. Détente and Confrontation. Washington D.C.: The Brookings Insitute, 1994. hal. 1017-1018
  14. ^ Arnold, Anthony. Afghanistan’s Two-Party Communism: Parcham and Khalq. Stanford: Hoover Institution Press, 1983. jal. 96.
  15. ^ Garthoff, Raymond L. Détente and Confrontation. Washington D.C.: The Brookings Insitute, 1994. hal. 1017.
  16. ^ "The Soviet Invasion of Afghanistan in 1979: Failure of Intelligence or of the Policy Process? - Page 7" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2009-03-25. Dicapai pada 2010-05-14.
  17. ^ Fisk, Robert. The Great War for Civilisation: the Conquest of the Middle East. London: Alfred Knopf, 2005. hal. 40-41 ISBN 1-84115-007-X
  18. ^ Carey Schofield, The Russian Elite, Greenhill/Stackpole, 1993, hal. 60-61
  19. ^ "A/ES-6/2 The situation in Afghanistan and its implications for international peace and security". PBB. 14 Januari 1980. Dicapai pada 4 Februari. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)[pautan mati kekal]
  20. ^ "Russian Political Maneuvers & Hypocrisies in Afghanistan". Jamiat-e-Islami Afghanistan. September 1981. Dicapai pada 4 Februari. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)[pautan mati kekal]
  21. ^ "Did the U.S. "Create" Osama bin Laden?([[14 Januari]] [[2005]])". US Department of State. Dicapai pada 28 Mac. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan); URL–wikilink conflict (bantuan)
  22. ^ Amnesty International file on Afghanistan URL dicapai pada 22 Mac 2006
  23. ^ Krivosheev, G. F. (1993). Combat Losses and Casualties in the Twentieth Century. London, England: Greenhill Books. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  24. ^ Death Tolls for the Major Wars ...
  25. ^ a b Kaplan, Soldiers of God (2001) (hal.11)
  26. ^ Kaplan, Soldiers of God (2001) hal.188
  27. ^ "MINES PUT AFGHANS IN PERIL ON RETURN," By ROBERT PEAR, New York Times, Aug 14, 1988. hal. 9 (1 halaman)
  28. ^ Messages to the World, 2006, hal.50. (March 1997 interview with Peter Arnett
  29. ^ Menuurut Andrey Karaulov, Najibullah kehilangan kekuasaan kerana Rusia menolak menjual minyak atas sebab politik

Pautan luar sunting