Perarakan tentera ialah satu formasi askar yang melibatkan pergerakan serentak kaki, tangan dan badan yang dikenali sebagai perbarisan atau berkawad. Perarakan tentera kini hampir seluruhnya bersifat istiadat, walaupun askar dari zaman dahulu lagi hingga akhir abad ke-19 berperang dalam formasi itu. Perarakan besar-besaran juga boleh memainkan peranan untuk tujuan propaganda, yang digunakan bagi memperlihatkan dengan jelas kekuatan ketenteraan oleh sesebuah negara.

Perbarisan pada Hari Kemenangan (Zafer Bayramı) di Istanbul
Perarakan Pelantikan Presiden Amerika Syarikat berlangsung di Washington D.C.
Kadet Saint-Cyr pada Perarakan Tentera Hari Bastille di Champs-Élysées

Sejarah sunting

Istilah ini berasal dari tradisi pertempuran pembentukan pesanan tertutup, di mana tentera telah diadakan dalam formasi yang sangat ketat untuk memaksimumkan keberkesanan pertempuran mereka. Pertempuran pembentukan telah digunakan sebagai alternatif kepada tempur mêlée, dan memerlukan disiplin yang ketat dalam pangkat dan pegawai yang kompeten. Selagi formasi mereka dapat dikekalkan, tentara biasa dapat mengekalkan kelebihan yang signifikan terhadap lawan yang kurang teratur. Perarakan tentera tidak harus dikelirukan dengan tunjuk kuasa tentera.

Walaupun senjata api breechloading dan senapang mesin yang lama dibuat formasi dekat dalam pertempuran bunuh diri, tentera moden masih menggunakan perarakan untuk tujuan upacara atau dalam persekitaran bukan tempur untuk kecekapan mereka, kemudahan organisasi dan dorongan disiplin. Secara ringkas sinonim adalah "gerudi" dan "perarakan". Perkataan Inggeris "gerudi" (drill) berasal dari Belanda Tengah, yang berasal dari gerai abad ke-16 dari tentera pangeran Belanda Maurice dari Orange, yang disalin secara meluas di seluruh Eropah pada masa itu.

Pada masa dahulu, penggerudian semakin penting apabila lelaki berhenti berperang sebagai individu dan mula berperang sebagai unit. Penggerudian sebagai komponen penting dalam mesin perang terus meningkat dengan peningkatan dalam bilangan tentera, contohnya apabila Phillip II dari Macedon mendisiplinkan tenteranya supaya mereka dapat membentuk phalanxes dengan cepat begitu kritikal terhadap kejayaannya sebagai seorang jeneral. Penggerudian tentera kemudiannya digunakan oleh Romawi Tentera untuk memaksimumkan kecekapan dan kebodohan sepanjang sejarah panjang mereka. Selepas kejatuhan kerajaan, dan Zaman Kelam yang ditetapkan di Eropah, kebanyakan tuan-tuan feudal lebih banyak bergantung pada petani dan kekayaan mereka kesatria untuk memerangi peperangan mereka, kesatria untuk sebahagian besarnya berbalik untuk berperang sebagai individu. Penggerudian tentera yang banyak digunakan kebanyakannya hanya oleh tentera dan negara terkemuka, seperti Norman.

Rasional istiadat perarakan sunting

Latihan ketenteraan menghafal tindakan tertentu melalui pengulangan sehingga tindakan itu naluri kepada askar yang dibor. Tindakan kompleks dipecahkan kepada yang lebih sederhana yang boleh dipraktikkan secara berasingan sehingga apabila keseluruhannya disusun, hasil yang diinginkan dapat dicapai. Ini adalah perlu bagi pasukan pertempuran untuk melaksanakan kecekapan maksimum dalam semua keadaan. Walau bagaimanapun, bergantung kepada tentera dan latihan yang diterapkannya, penggerudian dapat memusnahkan kelenturan dan inisiatif dalam pertukaran untuk diprediksi dan perpaduan.

Rekrut dalam kebanyakan tentera moden diajar bor untuk mengajar mereka bagaimana untuk bekerja dan bergerak sebagai satu pasukan. Di samping itu, formasi masih digunakan dalam kawalan rusuhan, di mana tempur mêlée masih menjadi kebiasaan.

Perbarisan-perbarisan dan Perarakan-perarakan tentara di zaman moden di dunia sunting

Gerudi ketentaraan kini digunakan untuk menunjukkan disiplin dan perpaduan dalam pasukan tentera moden. Perarakan tentera besar hari ini diadakan pada hari cuti utama dan peristiwa ketenteraan di seluruh dunia. Ia biasanya diadakan pada masa-masa penting negara seperti hari kemerdekaan negara, dan oleh itu dipengerusikan oleh ketua negara yang, dalam kebanyakan kes, adalah komandan ketua pasukan angkatan tentera kebangsaan di negara itu. Hari ini, perarakan-perarakan tentera merangkumi semua aspek gerudi ketenteraan, dari gerudi pameran tim kawad senyap tentara dan pancagaram tentara (sebagai tambahan kepada sesekali platun serunai dan tambur, pancaragam seruling dan tambur atau corps of drums dan drum and bugle corps), serta pameran senjata ketenteraan seperti lajur mudah alih, lajur berkuda yang dipasang sesekali (yang dipimpin oleh sebuah pancaragam berkuda yang dipasang), sebuah perarakan tentera laut, dan satu terbang jauh oleh angkatan udara negara. Semasa di perarakan, sebahagian besar tentera yang mengambil bahagian memakai pakaian seragam mereka dan membawa standard/panji-panji batalion/regimen/kor/akademi masing-masing. Di banyak negara kontingen tentera disertai oleh kontinjen dari organisasi kadet muda, kakitangan dari polis dan perkhidmatan kebakaran dan oleh penjara sempena, kastam dan perkhidmatan sempadan, polisi belia dan kadet api, veteran dan kakitangan perkhidmatan awam kebangsaan.

Rujukan sunting