Perbankan peruncitan

Perbankan peruncitan, yang juga dikenali sebagai perbankan pengguna, ialah penyediaan perkhidmatan oleh bank kepada orang awam, bukan kepada syarikat, syarikat atau bank lain, yang sering digambarkan sebagai perbankan borong. Perkhidmatan perbankan yang dianggap sebagai runcit termasuk penyediaan akaun simpanan dan urus niaga, gadai janji, pinjaman peribadi, kad debit, dan kad kredit. Perbankan runcit juga dibezakan daripada perbankan pelaburan atau perbankan komersial. Ia juga boleh merujuk kepada bahagian atau jabatan bank yang berkaitan dengan pelanggan individu.

Di AS, istilah bank komersial digunakan untuk bank biasa untuk membezakannya dari bank pelaburan. Selepas Kemelesetan Besar, Akta Glass-Steagall mengehadkan bank-bank normal untuk aktiviti perbankan, dan bank pelaburan terhad kepada aktiviti pasaran modal. Perbezaan itu dimansuhkan pada tahun 1990-an. Bank perdagangan juga boleh merujuk kepada bank atau bahagian bank yang kebanyakannya berkaitan dengan deposit dan pinjaman daripada syarikat atau perniagaan besar, berbanding dengan individu awam (perbankan runcit).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  • Tiwari, Rajnish and Buse, Stephan (2006): The German Banking Sector: Competition, Consolidation and Contentment, Hamburg University of Technology (TU Hamburg-Harburg)
  • Brunner, A., Decressin, J. / Hardy, D. / Kudela, B. (2004): Germanys Three-Pillar Banking System – Cross-Country Perspectives in Europe, Occasional Paper, International Monetary Fund, Washington DC 2004.