Perbincangan:Ammonia

Latest comment: 18 tahun lalu by Aurora in topic tindakbalas klorin dan ammonia

bagaimanakah untuk mencari maklumat dengan lebih lanjut?kerana saya nak buat folio.

Rujukan sunting

Yosri 10:21, 29 Julai 2005 (UTC)Balas

ape gunanya belajar kimia


Belajar ini bukannya boleh dipaksa. Kalau sendiri tak faham, susahlah.Yosri 10:25, 25 November 2005 (UTC)Balas

tindakbalas klorin dan ammonia sunting

apakah hasil tindak balas klorin dan ammonia? mana yang lebih reaktif? apakah bahan lain yg digunaka untuk meneutralkan ammonia? apakah sifat ammonia dan apakah sifat klorin?


Larutan ammonia akueus bercampur dengan gas klorin yang terlarut dalam air akan menghasilkan kloramina. Kloramina adalah amina yang mengandungi sekurang-kurangnya satu atom klorin, yang mempunyai ikatan terus dengan hidrogen.

Klorin apabila terlarut dalam air akan menghasilkan asid hipoklorus yang akan bertindak dengan ammonia melalui persamaan di bawah:

NH3 (aq) + HOCI -> NH2Cl + H2O

Namun terdapat beberapa jenis kloroamina yang boleh terbentuk berganting kepada pH air klorin. Tindak balas di atas menghasilkan NH2Cl iaitu monokloroamina.

Kloroamina adalah berbahaya dan karsinogenik. Maka jangan sekali-kali mencampurkan klorin terlarut (contoh larutan peluntur) dengan ammonia (contoh bahan pencuci) kerana ini akan membebaskan kloramina yang boleh mengakibatkan batuk, sesak nafas dan penyakit peparu .

--Coljames 18:48, 28 Februari 2006 (UTC)Balas

Kloroamina dalam kepekatan yang rendah digunakan sebagai penyahjangkit (disinfectant). Ia biasa ditambah di loji bekalan air sebagai ganti proses pengklorinan. ...Aurora... 08:09, 1 Mac 2006 (UTC)Balas
Kembali ke laman "Ammonia".