Perbincangan:Hock Seng Lee Berhad

Latest comment: 3 tahun lalu by 115.164.215.153 in topic Penghapusan dilawan

Penghapusan dilawan sunting

Laman ini tidak patut dihapuskan dengan segera kerana...(mempunyai bukti kepentingan) --115.164.215.153 09:14, 9 November 2020 (UTC)Balas

Hock Seng Lee Berhad
Jenis/bentuk sahSwasta
Didagangkan sebagaiMYX: 6238
IndustriPembinaan dan Kejuruteraan, Pembangunan Hartanah dan Kejuruteraan marin
PendahuluHock Seng Lee Development Co.
Hock Seng Lee Development Company Sendirian Berhad[1]
Ditubuhkan18 Januari 1979; 41 tahun yang lalu
PengasasYu Chee Lieng
Ibu pejabatNo 1, HSL Tower, Lorong La Promenade 2, Kuching-Samarahan Expressway, 94300 Samarahan, Kuching, Sarawak, Malaysia
Tokoh pentingDatuk Paul Yu Chee Hoe
Dato Hj. Idris Buang
Simon Lau Kiing Kang
Tony Yu Yuong Wee
Lau Kiing Ying
Dato Jamaludin Osman
Wong Siu Hieng
Datu Sr. Sudarsono Osman
Datu Laura Lee Ngien Hion[2]
KeluaranBahan bangunan, Konkrit, Asfalt dan Batu kuari
Hasil MYR 83,052 (2020)
Pendapatan kendalian MYR 3,894 (2020)
Bilangan kakitanganMelebihi 1,000
Anak syarikatHSL Land Sdn Bhd
Hock Seng Lee Construction Sdn Bhd
Hock Seng Lee Corporation Sdn Bhd
Poh Yong Tiles Industries Sdn Bhd
Poh Yong Concrete Sdn Bhd (Hock Seng Lee Concrete Sdn bhd)
Pludec Stones & Construction Sdn Bhd
Megapron Engineering Sdn Bhd
HSL DMIA JV Sdn Bhd
Tapak webwww.hsl.com.my
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini

Hock Seng Lee Berhad (HSL) (MYX: 6238) merupakan sebuah konglomerat di Malaysia. Beribu pejabat di Kuching, Sarawak, HSL menyediakan tiga industri yang mantap: Pembinaan dan Kejuruteraan, Pembangunan hartanah dan Kejuruteraan marin. HSL juga merupakan salah satu daripada tiga syarikat di Sarawak yang mengusahakan perkhdimatan kapal korek pasir.

HSL merupakan syarikat terkemuka di Sarawak dengan rekod dan prestasinya yang cemerlang sepanjang lebih 40 tahun perkhidmatannya.

Sejarah sunting

Asal-usul Hock Seng Lee Berhad (HSL) berasal dari awal 1970-an ketika dua beradik lelaki keluarga Yu / Yii memperoleh kapal pengorekan kayu, M.T. Hock Seng Lee dan mengadakan operasi pengorekan pasir dan pengisian tanah.

Firma Hock Seng Lee Development Co. didaftarkan pada tahun 1974 dan diperbadankan untuk menjadi Hock Seng Lee Development Company Sendirian Berhad pada tahun 1979. Dato Paul Yu Chee Hoe, adik bongsu dari dua beradik lelaki keluarga Yu / Yii menjadi Pengarah Urusan, kedudukannya masih memegang hari ini di Hock Seng Lee Berhad.

Syarikat membeli lebih banyak kapal untuk mengangkut pasir dan kargo lain dan mula memperoleh jentera berat untuk menyokong kerja mengisi tanah mereka.

Selama 30 tahun lalu, HSL telah mengambil projek penambakan tanah dengan ukuran dan kerumitan yang semakin meningkat dan memperoleh kepakaran pelengkap dalam kerja-kerja pembaikan tanah, perlindungan pantai, perparitan, bekalan air desa dan sistem pengurusan air sisa. Kini ia mampu memiliki pelbagai infrastruktur laut, teknik awam dan pembinaan yang kompleks. Ia juga telah berubah menjadi pengembangan harta tanah di bawah anak syarikat milik penuh Hock Seng Lee Construction Sendirian Berhad.

Pada 10 Jun 1996, HSL telah disenaraikan di kaunter pembinaan pasar utama Bursa Malaysia - yang pertama untuk syarikat dari Sarawak. Sejak penyenaraiannya, HSL telah menunjukkan hasil kewangan yang konsisten dan telah secara teratur berada di antara syarikat pembinaan teratas di Malaysia untuk nilai pemegang saham, kecemerlangan pengurusan dan keuntungan.

Pada bulan September 2018, Hock Seng Lee Berhad (HSLB) berjaya menyelesaikan Audit Pengawasan ISO 9001: 2015 yang dilakukan oleh pihak berkuasa perakuan bebas, Lloyd's Register, Kuala Lumpur. Ini adalah Audit Pengawasan pertama setelah pensijilan HSLB ditingkatkan kepada standard ISO 9001: 2015 pada bulan November 2017. HSLB telah menunjukkan tahap profesionalisme yang tinggi dan kemampuan untuk mematuhi standard baru.

HSL memiliki salah satu armada peralatan marin khas dan mesin membosankan terowong yang paling luas di Malaysia. Dengan pelengkap lesen dan pendaftaran termasuk CIDB G7 dan Kelas A untuk PKK dan UPK Sarawak, HSL memenuhi syarat untuk kerja-kerja awam dan infrastruktur utama di seluruh negara.

Hari ini, HSL menggaji lebih daripada 1,000 kakitangan sepenuh masa. Ibu pejabatnya terletak di Kuching, Sarawak, Malaysia Timur di mana ia juga mempunyai bengkel dan galangan kapal yang besar. Laman dan kawasan pejabat lain terdapat di seluruh Sarawak.[3]

Pembinaan sunting

Kejuruteraan awam
Sarawak berhadapan dengan dua cabaran di kawasan pedalaman terpencil yang memerlukan pembangunan, dan bandar dan bandar merasakan tekanan urbanisasi dan perindustrian. Yang batu-baru ini menimbulkan keperluan untuk pembentungan terpusat, mitigasi banjir, jalan raya dan jalan raya yang lebih baik.

Kerajaan persekutuan Malaysia telah berjanji untuk meningkatkan dan memperluas rangkaian jalan raya terhad Sarawak melalui Lebuhraya Pan Borneo, sebuah lebuh raya lebuh raya yang terdiri daripada empat lorong yang merangkumi sepanjang Sarawak, Sabah dan Kesultanan Brunei. HSL sedang membangun hamparan lebuh raya, yang merangkumi persimpangan Bintangor ke persimpangan Julau dan Lapangan Terbang Sibu ke Jambatan Sungai Kua.

Sementara itu, inisiatif Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE) semakin mempergiatkan pembangunan infrastruktur di seluruh pusat Sarawak, di mana HSL terlibat secara aktif kerana menyumbangkan kepakarannya untuk projek-projek yang sedang dijalankan di seluruh negeri.

Antara projek infrastruktur HSL termasuklah:

  • Pan Borneo Highway (Bintangor ke Sg. Kua)
  • Jalan Song Flyover
  • Third Mile Underpass[4]

Pembinaan bangunan
Langkah HSL ke dalam pembinaan bangunan mewakili penyelesaian evolusi syarikat menjadi syarikat pembinaan yang bersepadu sepenuhnya.

Kekurangan perumahan dan laju perindustrian di Sarawak telah menyebabkan pertumbuhan pesat dalam industri pembinaan, membuka jalan bagi syarikat untuk mempamerkan usahanya dalam membina bangunan moden yang ikonik yang sesuai dengan semangat budaya Sarawak.

Projek perumahan pertama HSL di Kuching diselesaikan pada tahun 1983. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, syarikat ini terus maju, menyiapkan kampus universiti dan pusat akuatik bertaraf dunia, Pusat Akuatik Pandalela Rinong. Pusat akuatik itu dinamakan selepas penerjun terkenal Sarawak dan pemenang pingat Olimpik berkenaan.

Antara projek pembinaan bangunan HSL seperti:

  • UiTM Mukah
  • Pusat Akuatik Pandalela Rinong
  • HSL Tower[5]

Kejuruteraan marin
HSL adalah peneraju pasaran kejuruteraan laut Sarawak dan pemain utama negara dalam industri ini kerana pengalamannya yang luas dalam kapal pengerukan serta armada peralatan yang komprehensif. Selama bertahun-tahun, HSL telah melabur dalam kapal pengorek penyedut khas, termasuk kapal korek penyedut hidraulik berkomputer sepenuhnya, Mark III dan kekal sebagai satu-satunya kontraktor di negeri ini yang memiliki peralatan sedemikian, memberikan kelebihan daya saing daripada pesaingnya, termasuk Sri Datai Group of Companies dan Hock Peng Organisation. Ia juga memiliki beberapa kapal tunda dan tongkang baja yang dipasang dengan kren kerang kerang untuk melakukan pengekstrakan pasir.

Projek infrastruktur berkaitan air yang menggunakan kemahiran kejuruteraan laut HSL adalah bidang di mana HSL unggul. Ini boleh terdiri dari bendungan mini dan bendungan hingga mitigasi banjir dan perlindungan tembok laut. Bekalan air luar bandar, kemudahan pengambilan dan pemprosesan air serta sistem kumbahan terpusat adalah kawasan pertumbuhan berterusan bagi Kumpulan.

PENGALAMAN TUNTUTAN TANAH DALAM PERMINTAAN

Pedalaman pegunungan Sarawak yang kasar telah membataskan pembangunan bandar ke persisiran pantai dan kawasan pedalaman sungai yang rendah. Di kawasan paya ini, penambakan tanah merupakan pendahuluan penting bagi pembinaan jalan raya, kediaman, kemudahan komersial dan perindustrian.

Operasi pelepasan tapak, pasir dan pengisian tanah berskala besar memerlukan kaedah lanjutan, logistik kompleks, kepakaran kejuruteraan geoteknik dan jentera berat tertentu. Oleh itu, penambakan tanah adalah bidang yang sangat padat modal dan khusus, namun merupakan bidang yang sangat dicari ketika dataran tanah gambut yang rawan banjir mendominasi seperti yang berlaku di pesisir Sarawak.

HSL telah menjamin pasarannya melalui pemilikan dan pembaharuan berterusan dari portfolio mesin pengerukan, marin dan berat yang luas dan penggunaan perintis pengerukan penghisap pemotong, pengangkutan pasir hidraulik dan teknik pembaikan tanah yang canggih. Dianggarkan bahawa HSL telah mengambil alih sekitar 7,000 ekar di Sarawak termasuk banyak taman perindustrian utama, bandar baru, taman perumahan mampu milik, pelabuhan laut dan lapangan terbang.

MESIN PENGOREK TANAH BERTEKNOLOGI TINGGI

HSL telah melabur dalam mesin pengorek tanah (TBM) yang besar yang dipandu laser dalam jarak diameter yang sesuai untuk pemasangan paip pembetungan. Menguasai teknologi ini dan membina loji rawatan kumbahan adalah kemahiran yang sangat diperlukan di Sarawak di mana bandar-bandar harus secara bertahap beralih kepada pengurusan air sisa terpusat.

  • Loji Rawatan Air Samalaju
  • Loji Rawatan Kumbahan Air Kuching
  • Samalaju Raw Water Intake
  • Pelabuhan Tg. Manis[6]

Pembangunan hartanah sunting

  • La Promenade

La Promenade adalah antara pembangunan campuran terbesar, paling inovatif dan menarik di Malaysia Timur.

Berkeluasan lebih dari 200 hektar, komuniti berpagar yang dirancang dengan teliti ini menawarkan pembeli yang arif dalam kehidupan moden yang mewah hanya beberapa minit dari ibu kota Kuching.

Melewati keselamatan di pintu masuk yang mengagumkan, jalan yang dipenuhi pokok pinus yang lebar akan membawa anda melintasi tasik yang tenang. Menara pejabat dan pusat komersial yang sibuk memberi laluan ke kawasan kediaman eksklusif. Di sini anda memasuki dunia untuk beberapa orang istimewa di mana rumah bergaya anda menanti di tengah-tengah taman linier yang subur.

Dengan banyak pilihan tempat rekreasi dan setiap kemudahan yang mudah dijangkau, ini adalah kehidupan bandar yang santai.

Jalani kehidupan mewah di La Promenade.

Nota: Berasal dari bahasa Perancis, 'Promenade' merujuk kepada jalan raya yang dipenuhi pokok yang menakjubkan yang menandakan jalan utama pembangunan yang sangat istimewa ini. Spesies Norfolk Pine yang ikonik membangkitkan rasa keagungan yang megah ketika seseorang tiba.[7]

  • Precinct Luxe

Precinct Luxe adalah kawasan kediaman kedua dalam destinasi eksklusif ini.

Precinct Luxe merangkumi 112 kediaman pautan super serta rumah kelab khusus untuk penduduk dengan gimnasium dan kolam renang. Di dalam kawasan, terdapat juga taman permainan kanak-kanak. Rumah pautan super ini menawarkan kemewahan dan nilai wang yang luar biasa dalam pembangunan La Promenade yang sangat dicari.

Rumah pautan super itu sendiri terkenal dengan reka bentuk mesra alam kontemporari, kemasan mewah dan dalaman yang luas.

Kawasan berdinding dan ketinggian siling sangat luas, memungkinkan cahaya dan pengudaraan semula jadi yang melimpah, sementara lantai atas mempunyai siling yang sangat tinggi.[8]

  • Precinct Grande

Precinct Grande merupakan projek terkini dalam rantaian La Promenade. Ia mengandungi 76 banglo yang besar, 76 dupleks berinovasi, sepanjang lebuh 20 ekar.

Kesemua perumahan di dalamnya didatangkan dengan 4 tempat parkir kereta, sistem keselamatan yang sebenar dan aktiviti landskap seperti resort.

Perancang utama David Ong mencipta Prcinct Grande dengan kehidupan hijau di dalam minda. Seni binanya diperlukan untuk pelbagai tempat parkir dan eco finishing, yang dibawa ke alam nyata oleh HSL. Ong juga mereka bentuk rumah dupleks.

MNSC Architects, yang dimiliki oleh Ong, telah dipertanggungjawabkan untuk mereka banglo bertropika dan pernyataan masuk bersesuaian dengan namanya.

Introdesign Lab telah mencipta taman permainan Grande yang artistik dan cantik.

Arkitek-arkitek tekrnal yang dipilih oleh HSL bukan sahaja berkembang di Sarawak tetapi juga di Malaysia secara amnya.

Precinct Grande adalah tempat tinggal mewah yang ikonik.[9]

  • Precinct Premiere

Keluaran kedua Precinct Premiere merangkumi 24 rumah butik, dari quadruplex inovatif hingga vila duplex mewah dan bungalow terpisah. Terletak di tepi tasik, kediaman baru ini merupakan kesinambungan dari komuniti Precint Premiere berpagar dan berpagar kelas atas HSL. Secara keseluruhan, kawasan di La Promenade ini hanya mempunyai 68 kediaman.[10]

  • Samariang Aman 3

Keseinambungan daripada projek Samariang Aman I & II, projek ini menyediakan lebih daripada 60 buah rumah dan sebuah taman rekreasi yang luas di mana penduduk boleh bersenam di kawasan tersebut.[11]

  • Highfelds III

Terdiri dari rumah teres dan berkembar yang bertujuan untuk nilai dan kemampuan sementara tidak berkompromi dengan kualiti, kediaman di Highfields III mempunyai banyak ruang praktikal yang terletak di kawasan kepadatan rendah dan mapan dengan banyak kemudahan berdekatan.

Rumah teres terdapat dalam dua reka bentuk - Moden atau Klasik - dalam warna gabungan putih dan kelabu premium dan akan menampilkan empat bilik tidur, tiga tandas, dapur kering dan basah. Beranda kereta 9 meter yang lebih luas dan lebar 7 meter membezakannya dari rumah teres yang lain.

Sementara itu, rumah berkembar dua tingkat bersaiz besar ini mempunyai pilihan reka bentuk kontemporari dengan pilihan bumbung dan bumbung rata.

Ladang ini berada di tanah zon bercampur dengan pajakan selama 60 tahun, dikelilingi oleh kawasan berlandskap dan ruang hijau yang diperuntukkan.

Kediaman ini adalah sebahagian daripada komuniti perumahan yang mapan, dengan E-Mart, pasar raya besar 24 jam, hanya 3 km jauhnya. Dalam jarak 10km, terdapat empat pasar raya lagi, dua pusat komersial utama dan lima sekolah.[12]

  • Vista Industrial Park (V.I.P)

VIP mempunyai hubungan yang baik antara pusat bandar Kuching, taman industri dan pelabuhan. Aksesibilitas melalui lebuh raya utama antara Pelabuhan Kuching dan Taman Teknologi Tinggi Samajaya.

Unit VIP serba guna dengan bukaan lebar dan tinggi. Tingkat tanah lebih besar dengan siling tinggi, kawasan luaran yang luas untuk serba boleh dan membolehkan kenderaan berat bergerak dengan mudah.

Dengan keluasan 200 ekar, VIP adalah kawasan perindustrian yang dibangunkan secara swasta terbesar di Sarawak. Ia dirancang oleh Jurubina Unireka yang memenangi anugerah dengan rangkaian jalan raya yang komprehensif dan ruang hijau, terbuka dan boleh digunakan.

Pembeli dari fasa awal bermaksud menggunakan unit untuk pejabat korporat, kedai kilang, gudang, peruncitan dan juga sebagai dapur pusat untuk francais restoran.

HSL VIP adalah platform perniagaan ideal anda.[13]

  • Eden Centre 3

Eden Center 3 menawarkan 30 unit unit pejabat / komersial 3 tingkat yang terletak di sepanjang Jalan Kuching-Serian 11 yang sibuk, bertentangan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Lokasinya yang strategik mudah diakses ke kawasan perumahan dan pusat komersil yang berpenduduk padat di sepanjang Lebuhraya Pan Borneo yang sibuk ini.

Selain menikmati jarak pandang tinggi di sepanjang jalan utama, Eden Center 3 juga terletak di dekat kecamatan Padawan yang berkembang pesat, yang merupakan rumah bagi Eastern Mall dan Giant Hypermarket yang baru.

Dengan jumlah penduduk di kawasan ini semakin meningkat, ini menjadikan harta tanah komersial Eden Center 3 dapat membuat pelaburan.[14]

HSL DMIA JV Sdn Bhd sunting

Pada tahun 2016, HSL menyertai sekumpulan kontraktor projek penaiktarafan Lebuhraya Pan Borneo, bersama Dhaya Maju Infrastructure (Asia) Sdn Bhd (DMIA). Melalui syarikat HSL DMIA JV Sdn Bhd, syarikat itu diletakkan dalam pakej 7 (WPC07) yang menghubungkan Simpang Bintangor dan Sg. Kua. Pakej ini adalah pakej ketujuh daripada keseluruhan 11 pakej yang dilancarkan oleh Kerajaan. Antara intipatinya termasuk pembinaan Julau Interchange di Julau dan Sibu Interchange di Bulatan Sibu, membina empat lorong dua hala dan menggandakan jambatan-jambatan baharu, termasuk Jambatan Batang Rajang. Panjang keseluruhannya ialah 75.97 km (47.21 bt).[15]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "About HSL". Dicapai pada 14 Oktober 2020.
  2. ^ "Board of Directors". Dicapai pada 14 Oktober 2020.
  3. ^ "About HSL". Dicapai pada 14 October 2020.
  4. ^ "Civil Engineering". Dicapai pada 15 Oktober 2020.
  5. ^ "Building Construction". Dicapai pada 15 Oktober 2020.
  6. ^ "Marine Engineering". Dicapai pada 15 Oktober 2020.
  7. ^ "La Promenade". Dicapai pada 15 Oktober 2020.
  8. ^ "Precinct Luxe". Dicapai pada 15 Oktober 2020.
  9. ^ "Precinct Grande". Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  10. ^ "Precinct Premiere Phase 2". Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  11. ^ "Samariang Aman 3". Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  12. ^ "Highfields Phase 3". Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  13. ^ "Vista Industrial Park". Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  14. ^ "Eden Centre 3". Dicapai pada 16 Oktober 2020.
  15. ^ "Hock Seng Lee's consortium lands RM1.7b Pan Borneo highway job". The Edge Markets. 2016-03-18. Dicapai pada 2016-03-18.

Pautan luar sunting

www.hsl.com.my (Laman web Hock Seng Lee Berhad)

Kembali ke laman "Hock Seng Lee Berhad".