Perbincangan:Nabi Sulaiman a.s.

Tambah perbincangan
There are no discussions on this page.

Nak tanya, apa jadi kat istana Nabi Sulaiman?

"Istana Nabi Sulaiman sangat indah. Dibangun dengan gotong royong manusia, binatang, dan jin. Dindingnya terbuat dari batu pualam, tiang dan pintunya dari emas dan tembaga, atapnya dari perak, hiasan dan ukirannya dari mutiara dan intan berlian, pasir di taman ditaburi mutiara, dan sebagainya."

dan kat mana tempatnya?


Assalamualaikum,

Saya berasa mushkil akan kisah tentang Nabi Sulaiman ini, lebih-lebih lagi bab perkahwinannya dengan Ratu Balqis. Apakah dalil yang dapat membuktikan kesahihan tentang kaitan Nabi Sulaiman dengan Ratu Balqis. Saya mendapati cerita Ratu Balqis itu adalah rekaan semata-mata yang di cipta oleh orang-orang yahudi.

Sekian wassalam.

Surah Al Naml ayat 44
(Setelah itu) dikatakan kepadanya: "Dipersilakan masuk ke dalam istana ini." Maka ketika ia menyangkanya halaman istana itu sebuah kolam air, serta dia pun menyingsingkan pakaian dari betisnya. Nabi Sulaiman berkata: "Sebenarnya ini adalah sebuah istana yang diperbuat licin b kaca". (Mendengar yang demikian), Balqis berdoa: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah m diri sendiri dan (sekarang aku menegaskan bahawa) aku berserah diri memeluk Islam bersama Nabi Sulaiman, kepada Allah Tuhan sekalian alam ".

Jika anda ada rujukan sahih lain sila berikan, sekiranya tidak, saya cenderung kepada kisah yang diterima oleh ulamak dahulu. Yosri (bincang) 03:58, 30 Julai 2011 (UTC)

Kembali ke laman "Nabi Sulaiman a.s.".