Perbincangan pengguna:Algazel/Arkib Jun 2012-13

Latest comment: 10 tahun lalu by Muhd Aiman65 in topic John A. Macdonald
Assalamualaikum, Salam sejahtera & Salam Wikipedia, Algazel/Arkib Jun 2012-13, Selamat datang ke Wikipedia bahasa Melayu!
Pengenalan
Pengenalan
Pengenalan
  • Jika anda masih baru di sini, sila klik Pengenalan terlebih dahulu.
  • Tidak sabar untuk memulakan penulisan, sila gunakan Kotak pasir terlebih dahulu sebagai langkah percubaan awal.
  • Tuliskan juga sedikit profil diri anda di Pengguna:Algazel/Arkib Jun 2012-13, halaman profil dan ruang peribadi anda, agar kami dapat lebih mengenali anda.
  • Baca juga Lima tonggak di Wikipedia yang menjadi asas kepada pembentukan ensiklopedia bebas yang utuh dan berkaliber.
Bantuan
Bantuan
Bantuan
  • Bantuan:Kandungan - merupakan suatu pusat rujukan pelbagai yang memberi anda pilihan untuk mencari maklumat berkaitan Wikipedia mengikut susunan seksyen.
  • Wikipedia:FAQ - menyenaraikan contoh-contoh soalan serta jawapan lazim berkaitan Wikipedia.
  • Portal:Masyarakat - Portal utama berkaitan kegiatan Wikipedia bahasa Melayu, juga sebagai portal panduan umum kepada pengguna Wikipedia.
  • Lihat Wikipedia:Pengumuman untuk mengetahui perkara terbaru yang berlaku di Wikipedia ini, anda juga berpeluang melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti WikiProjek dan rapat umum Wikipedia bahasa Melayu.
  • Jika anda perlukan bantuan tambahan, jangan lupa hubungi kami. Para pentadbir kami dari kalangan pengguna seperti anda sentiasa sedia membantu.
Tips
Tips
Tips
  • Sentiasa menyemak, memahami dan mematuhi Dasar dan garis panduan yang diamalkan sepanjang penglibatan anda di Wikipedia.
  • Sentiasa belajar cara menyunting halaman dengan baik serta menjaga dan memelihara kualiti rencana setiap masa.
  • Jadikan Wikipedia:Tutorial sebagai panduan dalam membina rencana berkaliber.
  • Selalu mengamalkan etika tandatangan dalam mengakhiri setiap mesej dalam meja diskusi di laman pengguna, laman perbincangan dan laman Kedai kopi. Langkahnya cukup mudah iaitu dengan meletakkan simbol ~~~~ pada hujung penyataan dalam mesej anda. Paparan nama pengguna, jam dan tarikh mesej dihantar akan tayangkan secara otomatik selepas anda menekan butang simpan.
  • Keraplah mencari topik dan tambahilah pengetahuan anda di Wikipedia.
  • Adakan tinjauan sekeliling dalam pelbagai topik dan kategori di Wikipedia bahasa Melayu.
  • Anda juga boleh mencari laman rawak.
  • Sentiasalah melihat perubahan demi perubahan yang berlaku dari masa ke semasa di Wikipedia ini menerusi Perubahan terkini.
Takut melakukan kesalahan dalam penyuntingan?
Takut melakukan kesalahan dalam penyuntingan?
Takut melakukan kasalahan dalam penyuntingan?
  • Jangan berasa takut untuk menyunting—sesiapa pun boleh menyunting hampir mana-mana satu halaman, dan kami menggalakkan anda berani! (tetapi tolong jangan melaku musnah, Perbuatan laku musnah membolehkan anda disekat!

Welcome! If you are not an Malay speaker, you may want to visit the Malay Wikipedia embassy or |a slight info to find users speaking your language. Enjoy!

Lihat juga tutorial Wikipedia dan Meja bantuan. Untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbualan, seperti laman ini, letakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang Tandatangan dan cap waktu pada laman penyuntingan.

Semoga anda menikmati kunjungan anda di Wikipedia Bahasa Melayu. Selamat menyumbang!

Luangkan masa dengan menonton Panduan Menyunting Wikipedia dalam bentuk video di dan
Panduan dari Howcast di Youtube (Inggeris) Panduan dari Living Colour Film Production di Commons
, سلامت داتڠ ک ويکيڤيديا بهاس ملايو Algazel/Arkib Jun 2012-13, ! السلامعليکم, سلام سجهترا دان سلام ويکيڤيديا
ڤڠنلن
ڤڠنلن
ڤڠنلن
  • جک اندا ماسيه بهارو د سيني, سيلا کليک ڤڠنلن ترلبيه دهولو.
  • تيدق صبر اونتوق ممولاکن ڤنوليسن, سيلا ڬوناکان کوتق ڤاسير ترلبيه دهولو سباݢاي لڠکه ڤرچوباءن اول.
  • باچ جوݢ ليم توڠݢق د ويکيڤيديا يڠ منجادي اساس کڤد ڤمبنتوقن اينسيکلوڤيديا بيبس يڠ اوتوه دان برکاليبر.
بنتوان
بنتوان
بنتوان
  • کاندوڠن - مروڤاکن سواتو ڤوست روجوعکن ڤلباݢاي يڠ ممبري اندا ڤيليهن اونتوق منچاري معلومت برکاءيتن ويکيڤيديا مڠيکوت سوسونن سيکشن.
  • ويکيڤيدي FAQ - مڽنارايکن چونتوه-چونتوه سوءالن سرتا جواڤن لازيم برکاءيتن ويکيڤيديا.
  • ڤورتال:مشارکت - ڤورتل اوتام برکاءيتن کݢياتن ويکيڤيديا بهاس ملايو, جوݢ سباݢاي ڤورتل ڤندوان عموم کڤد ڤڠݢونا ويکيڤيديا.
  • ليهتويکيڤيديا:ڤيڠومومان اونتوق مڠتاهوءي ڤرکارا تربهارو يڠ برلاکو د ويکيڤيديا اين. اندا جوݢ برڤلواڠ مليبتکن ديري دالم ڤلباݢاي اکتيۏيتي ويکيڤروجيق دان راڤت عموم ويکيڤيديا بهاس ملايو.
  • جک اندا ڤيرلوکان بنتوان تمبهن, جاڠن لوڤا هوبوڠي کامي. ڤارا ڤنتدبير کامي درڤد کالڠن ڤڠݢونا سڤرتي اهلي ويکيڤيديا سنتياس سديا ممبنتو اندا
Tips
Tips
تيڤس
  • سنتياس مڽمق, ممهمي دان مماتوهي ويکيڤيديا:داسار دان ݢاريس ڤندوان يڠ دعملکن سڤنجڠ ڤڠليبتن اندا د ويکيڤيديا.
  • سنتياس بلاجر چارا مڽونتيڠ هلامن دڠن باءيق سرتا منجاݢ دان ممليهارا کواليتي رنچان ستياڤ ماس.
  • جاديکن توتوريال سباݢاي ڤندوان دالم ممبينا رنچان برکاليبر.
  • سلالو مڠعملکن ايتيکا تنداتاڠن دالم مڠاخيري ستياڤ ميسيج دالم ميجا ديسکوسي د لامن ڤڠݢونا, لامن ڤربينچڠن دان لامن کداي کوڤي. لاڠکهڽ چوکوڤ موده ياءيت دڠن ملتقکن سيمبول ~~~~ ڤد هوجوڠ ڤڽاتاءن دالم ميسيج اندا. ڤاڤرن نام ڤڠݢونا, جم دان تاريخ ميسيج دهانتر اکن دتايڠکن سچارا اءوتوماتيک سلڤس اندا منکن بوتڠ سيمڤن.
  • کرڤله منچاري توڤيک دان تامباهيلاه ڤڠتاهوان اندا د ويکيڤيديا.
  • اداکن تينجاوان سکليليڠ دالم ڤلباݢاي توڤيک دان کاتݢوري د ويکيڤيديا بهاس ملايو.
  • اندا جو بوليه منچاري لامن راوق.
  • سنتياساله مليهت ڤروبهن دمي ڤروبهن يڠ برلاکو دري ماس کي سماس د ويکيڤيديا اين منروسي ڤروبهن ترکيني.
تاکوت ملاکوکن کسالهن دالم ڤڽونتيڠن؟
تاکوت ملاکوکن کسالهن دالم ڤڽونتيڠن؟
تاکوت ملاکوکن کسالهن دالم ڤڽونتيڠن؟
  • جاڠن براس تاکوت اونتوق مڽونتيڠ—سسياڤا ڤون بوليه مڽونتيڠ همڤير مان-مان لامن, دان کامي مڠݢالقکن اندا براني منچوبا! (تتاڤي تولوڠ جاڠن ملاکو موسنه کران ڤربواتن ترسبوت ممبوليهکن اندا دسکت!

Welcome! If you are not a Malay speaker, you may want to visit the Malay Wikipedia embassy or a slight info to find users speaking your language. Enjoy!

ليهت جوݢأ توتوريال ويکيڤيديا دان ميجا بنتوان. اونتوق مننداتاڠني ڤسنن اندا ڤد لامن ڤربوالن, سڤرتي لامن اين, لتککن ~~~~ (امڤت کالي تندا ݢلومبڠ) اتاو کليک بوتڠ تنداتاڠن دان چڤ وقتو ڤد لامن ڤڽونتيڠن.

سموݢأ اندا منعمتي کونجوڠن اندا د ويکيڤيديا بهاس ملايو. سلامت مڽومبڠ!

Luangkan masa dengan menonton Panduan Menyunting Wikipedia dalam bentuk video di dan
Panduan dari Howcast di Youtube (Inggeris) Panduan dari Living Colour Film Production di Commons



Yosri (bincang) 02:32, 24 Jun 2012 (UTC)Balas

Sumbangan sunting

Anda boleh melihat semua sumbangan anda di bahagian atas kanan Sumbangan Saya tanpa perlu mencatat secara insani. Yosri (bincang)

Terima kasih sunting

Terima kasih di atas sumbangan anda. Rencana anda amat menarik perhatian saya. :) Yosri (bincang) 10:00, 23 Julai 2012 (UTC)Balas

Sama-sama Yosri. Terima kasih di atas bantuan anda! Saya berharap ada yang sudi membaca rencana...ramai orang Islam terutamanya orang muda tidak menyedari kekayaan khazanah tamadun Islam silam. Ramai mengenali Galileo atau Newton tapi tidak mengenali Ibn Al-Haitham, 'enabler' mereka..... 10:19, 23 Julai 2012 (UTC)

Butterworth airport sunting

Lihat http://books.google.co.uk/books?ei=Y0Y4UM_VO8mtrAfJhIDAAw&output=html_text&id=uOVmAAAAMAAJ&dq=japan+butterworth+airport+attack&q=butterworth#search_anchor Yosri (bincang) 03:32, 25 Ogos 2012 (UTC)Balas

Terima kasih. Saya sedang mencari dan menyemak rujukan. Kebanyakan rujukan hanya menyebut Alor Setar dan Sg Petani tetapi Percival ada menyebut P.Pinang (Butterworth). Sebenarnya banyak lagi aerodrom di Taiping, Ipoh, Kuantan, Rahang, KL yang hanya disebut sepintas lalu dalam rujukan mungkin kerana RAF sudah hampir musnah dan diundurkan ke Singapura. Penyuntingan bersesuaian akan dibuat pada rencana. Algazel (bincang) 00:47, 26 Ogos 2012 (UTC)Balas

Balas:Torah/Taurat sunting

Wassalam. Terima kasih banyak2 atas pesanan anda. Kalau begitu, jika anda beranggapan saya menggangu kelancaran rencana, terutama rencana anda, saya tidak akan lagi mencelah kepada rencana anda, maafkan saya banyak2 jika ada tersalah atau tersilap, saya cuma hendak membantu. - Filiosus's Saga (bincang) 15:16, 7 September 2012 (UTC)Balas

Bakar sunting

Maklumat itu kurang tepat dan juga saya rasa agak kontrovesi. Yosri (bincang) 04:55, 8 September 2012 (UTC)Balas

Statistik sunting

Terima kasih di atas sumbangan saudara. Anda boleh melihat statistik Wikipedia bahasa Melayu berbanding bahasa lain di http://stats.wikimedia.org/EN/Sitemap.htm Yosri (bincang) 13:07, 19 September 2012 (UTC)Balas

Terima kasih di atas pautan. Boleh tahan juga Wiki BM. Kurang bahasa Indonesia, WBM memiliki bilangan rencana antara yang terbanyak di kalangan bahasa Asean di belakang.......Vietnam!. Tak pasti sama ada orang Brunei turut menyumbang atau mungkinkah WBM terlalu "Malaysia-centric"? Nanti InsyaAllah saya cuba tambah satu dua rencana tentang Brunei. Mungkin dapat masuk "gambar pilihan" dan diketengahkan pencapaian Brunei ;) . Salut Algazel (bincang) 00:18, 20 September 2012 (UTC)Balas

Sabar sunting

Sebenarnya ada dua dasar Wikipedia yang anda perlu ketahui, iaitu:-

Kita perlu memberi peluang pada mereka kerana mereka mungkin benar benar ikhlas menulis menurut pemahaman mereka. Jadi sabarlah sahaja dengan telatah mereka. Saya sendiri belum berpeluang membuat penyelidikan mengenai subjek tersebut, cuma saya tahu adanya syarikat dagang Islam jadi itu sebabnya saya tidak begitu tegas. Kerana bukan semua yang saya tidak tahu itu tidak benar. Yosri (bincang) 11:49, 27 September 2012 (UTC)Balas

Anda boleh lihat di http://www.google.co.uk/search?tbm=bks&source=mog&hl=en&gl=uk&tab=wp&q=%22Serikat%20Dagang%20Islam%22&sa=N Yosri (bincang) 00:09, 28 September 2012 (UTC)Balas

Cuti penyuntingan sunting

Dah habis

Jawi sunting

Salam. Berkenaan tulisan Jawi, saya gunakan laman eJawi dan bagi saya ia bagus jugalah. Harap kamu boleh cuba. Kadangkala saya tulis sendiri gunakan yang ada pada laman penyuntingan Wikipedia sendiri. - 26 Ramadan (Bincang) 10:56, 23 Oktober 2012 (UTC)Balas

Peratus kredibiliti Wikipedia BM sunting

Waalaikumsalam. Berdasarkan beberapa survey yang saya lakukan, tidak berapa ramai rakan saya yang berminat menulis di Wikipedia BM. Alasan utama kerana tidak berikan duit. Mereka juga lebih menggemari rujuk Wikipedia BI berbanding BM walhal kemudiannya mereka salin dan tempel maklumat di Wikipedia BI ke Google Translate pula. Pelik tetapi benar. Cuma yang pasti, saya lihat kredibiliti rencana WBM boleh meningkat jika penyumbang menyertakan sekali rujukan seperti mana Wikipedia BI banyak lakukan. Memang dikatakan rakyat Malaysia kurang membaca, tetapi yang penting kita jadikan yang rajin membaca menyumbang di WBM (semestinya saya seorang rajin membaca). Ada yang ingin menyumbang tetapi maklumat tutorial kaedah sumbangan banyak dalam bahasa Inggeris. Sekarang saya cuba memikirkan bagaimana nak buatkan tutorial ringkas agar budak umur 12 tahun pun boleh menyumbang (semestinya dengan sumber rujukan juga). -- i wong (bincang) 04:52, 29 November 2012 (UTC)Balas

Sebenarnya saya kurang mengerti maksud saudara tentang survey itu. Saya hanyalah melakukan tembakan rawak kepada beberapa orang rakan saya. Tidaklah ia satu penyelidikan saintifik. -- i wong (bincang) 08:42, 29 November 2012 (UTC)Balas
Mungkin anda berdua boleh senaraikan 100 rencana penting yang kita patut ada dan letakkan di permohonan rencana. Kemudian, kita sama-sama cipta rencana tersebut sehingga selesai. Selepas itu boleh diganti dengan 100 rencana bagus yang lain pula. Yosri (bincang) 09:19, 29 November 2012 (UTC)Balas
Ini senarai 1,000 rencana penting. ...Aurora... (b) 14:59, 29 November 2012 (UTC)Balas

Assalamualaikum Saudara Algazel, saya ingin adukan masalah saya dan pelajar-pelajar saya kepada saudara Algazel tentang beberapa tindakan Saudara Irfan Shaharuddin menyekat akaun dan juga IP Universiti Malaysia Perlis dari menyumbang dan menyunting artikel. Saya mohon saudara boleh membantu. Berikut adalah perbualan antara kami berdua, harap saudara Algazel boleh campurtangan. Selain saya adukan perkara ini kepada saudara Algazel, saya turut adukan juga kepada Saudara Yosri dan Izham Wong. Minta maaf, harap tindakan saya ini tidak dianggap sebagai spam.

wassalam,

Nashrul

Assalamualaikum Irfan dan Yosri Saya, Dr Nashrul Fazli Mohd Nasir, pensyarah Universiti Malaysia Perlis, Pusat Pengajian Kejuruteraan Mekatronik untuk kursus subjek Organ Buatan ENT 318. Saya minta agar Sdr Irfan agar tidak terlalu tegas dalam memantau wikipedia dengan memblok pelajar-pelajar saya yang ingin menyumbangkan artikel kepada wikipedia. Mereka telah cuba menulis artikel yang berkaitan dengan organ buatan, tetapi Irfan telah bertindak memblok dan menuduh mereka atas tuduhan vandalisme dan membuka laman yang "karut". Saya sebelum ini turut menyumbang beberapa artikel dan tidak menghadapi masalah ini. Saya meminta agar sdr Irfan tidak memblok pelajar-pelajar saya kerana ini adalah sebahagian tugasan mereka. Tujuan saya memberikan tugasan ini atas niat untuk memperkasakan bahasa Melayu yang kurang artikel berunsurkan sains dan teknologi. Nashrul (bincang) 10:43, 26 Mac 2013

Assalamualaikum Sdr Irfan, Tugasan yang saya berikan kepada pelajar saya bukanlah untuk main-main atau bereksperimentasi dengan wikipedia. Salah satu akaun yang saudara blok adalah BEE AO dan malang sekali, saudara bukan saja memblok akaun tersebut tetapi semua pengguna yang menggunakan IP yang sama. IP tersebut adalah IP kepada semua pengguna internet di Universiti Malaysia Perlis. Oleh itu, saya sendiri hanya boleh dan terpaksa membalas isu ini di rumah. Menurut pelajar saya, dia hanya menyuntingnya 2-3 kali saja dan terus didakwa melakukan vandalisme. Untuk pengetahuan saudara Irfan, kumpulan pelajar luar negara yakni dari Indonesia dan negara Arab, telah saya tugaskan untuk menghasilkan artikel wikipedia dalam bahasa Indonesia dan bahasa Arab dan mereka tidak menghadapi sebarang masalah seperti yang dihadapi oleh pelajar tempatan.

Saudara Irfan, anda tidak boleh mengharapkan semua orang mampu menghasilkan artikel wikipedia sekali sunting saja. Harus diingat bahawa artikel yang saya tugaskan adalah artikel yang mengkhusus melibatkan organ-organ palsu dan aplikasi kejuruteraan bioperubatan.Yang rugi dalam jangka masa pendek ini adalah pelajar saya, tetapi jangkasa masa panjang adalah negara kita dan bangsa kita sendiri. Siapa lagi yang hendak menyumbang artikel dalam Bahasa Melayu seperti ini jika bukan orang akademik yang ada kesedaram seperti saya dan juga pelajar-pelajar di peringkat pengajian tinggi? Ini adalah inisiatif saya untuk mendaulatkan Bahasa Melayu. Saya ada rancangan untuk mengajak rakan-rakan saya untuk menterjemah dan menyumbang artikel, tapi melihat perkembangan ini, saya rasa saya perlu tangguhkan dulu. wassalam, Dr Nashrul

Nashrul (bincang)

titik merah sunting

Bantuan anda dihargai. Yosri (bincang) 11:34, 7 Disember 2012 (UTC)Balas

Menyekat Pengguna Yang Melaku Musnah sunting

Saya mencadangkan pengguna yang bernama David "Section" Mason disekat akaunnya kerana banyak melaku musnah. Berikut merupakan senarai laman yang dilaku musnah olehnya: http://ms.wikipedia.org/wiki/Khas:Sumbangan/David_%22Section%22_Mason. Irfanshaharuddin (bincang) 13:50, 25 Disember 2012 (UTC)Balas

WBM 160,000 sunting

Alhamdulilah, mari sama-sama kita capai target 200,000 menjelang Mac 2013 ini. Harap semua pengguna yang aktif di WBM ini dapat membantu. TAk kisahlah rencana panjang atau pendek.--Aplikasi (bincang) 06:34, 2 Januari 2013 (UTC)Balas

RE:Paparan Jawi sunting

W'salam. Saya masih belum mempunyai laman tersebut dan hanya ingin mencuba paparan Jawi kerana ia suatu perkara yang menarik. Apapun terima kasih untuk maklumat itu. :) - 26 Ramadan (Bincang) 12:09, 7 Januari 2013 (UTC)Balas

Penyelia sunting

Salam, saya ingin mencadangkan anda untuk menjadi penyelia. Sudikah anda untuk menerima jawatan tersebut? kerana saya rasa anda sudah layak untuk bergelar seorang penyelia.--Aplikasi (bincang) 08:58, 11 Januari 2013 (UTC)Balas

  Setuju -- i wong (bincang) 11:06, 11 Januari 2013 (UTC)Balas
Baiklah, saya akan mengemukakannya.--Aplikasi (bincang) 11:52, 11 Januari 2013 (UTC)Balas
Pengundian anda sebagai penyelia telah dibuka.--Aplikasi (bincang) 12:46, 11 Januari 2013 (UTC)Balas
OK, terima kasih. Algazel (bincang) 12:57, 11 Januari 2013 (UTC)Balas
Aktifkan fungsi emel juga sebagai syarat-syaratnya yg telah ditetapkan.--Aplikasi (Bincang) 21:58, 11 Januari 2013 (UTC)Balas
Sudah dilakukan Algazel (bincang) 01:12, 12 Januari 2013 (UTC)Balas
Sama-sama, anda memang layak menerimanya kerana anda begitu aktif dan peka terhadap projek WBM ini.--Aplikasi (Bincang) 12:16, 13 Januari 2013 (UTC)Balas

Sama-sama. Wikipedia Bahasa Melayu (WBM) memang amat memerlukan lagi ramai penyumbang seperti anda. Diharapkan anda terus seronok menyumbang di WBM ini. Terima kasih. --Jufert (bincang) 07:02, 15 Januari 2013 (UTC)Balas

Balas: Jawi sunting

Sebenarnya saya kurang faham apa yang boleh saya sumbangkan. Hanya salin dan tempel sahaja atau perlu koding? -- i wong (bincang) 11:21, 11 Januari 2013 (UTC)Balas

Saya rasa tulisan jawi kena besar lagi saiz font. Kecil sangat untuk dibaca. Tiga titik cha tak dapat nak lihat jelas. -- i wong (bincang) 21:25, 11 Januari 2013 (UTC)Balas

RE:Review rencana "Haji" sunting

Salam. Terima kasih kerana meletakkannya di di laman berkenaan. :) - 26 Ramadan (Bincang) 12:19, 13 Januari 2013 (UTC)Balas

Ucapan terima kasih sunting

Terima kasih kerana mengundi saya sebagai penyelia. Mari, sama-sama kita mengembangkan bahasa Melayu melalui Wikipedia. -- i wong (bincang) 01:03, 14 Januari 2013 (UTC)Balas

RE:Pengundian sunting

Baguslah kalau macam itu. Bolehlah saya pergi dengan aman.   --Kurnia [ bual ] 10:53, 15 Januari 2013 (UTC)Balas

Pergi kerja.   --Kurnia [ bual ] 11:46, 15 Januari 2013 (UTC)Balas

Re:Undian sunting

Sama-sama, semoga anda berjaya. Salam, Naval Scene (bincang) 05:16, 21 Januari 2013 (UTC)Balas

Tak mengapa.. :) sunting

Tidak mengapa, saya juga memahami keadaan anda dan ahli Wikipedia lain yang juga sibuk dengan tugasan harian bukan sahaja di Wikipedia, tetapi pada kehidupan sebenar juga. Terima kasih juga kerana sudi membantu. Harap anda boleh memeriksa dan membaiki sebarang kesalahan ejaan atau tatabahasa yang terdapat pada artikel tersebut. — иz нίpнόp   06:55, 17 Januari 2013 (UTC)Balas

Berasa hairan sunting

Saya berasa hairan dengan kebanyakan fail imej di WBM, contohnya seperti ini. Ianya sudah lama berada di Wikipedia dan telah di tag untuk dihapuskan, namun fail ini masih wujud sehingga ke hari ini. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 14:18, 18 Januari 2013 (UTC)Balas

Oh, baguslah kalau macam tu. Saya ingat semua imej-imej tanpa lesen sah itu kekal di sini tanpa sebarang tindakan. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 14:38, 18 Januari 2013 (UTC)Balas

rollback sunting

Anda diberii kebenaran untuk rollback. Clik on beza and pilih undurkan. Bagi memblok vandal, hubungi mana mana penyelia aktif. Yosri (bincang) 23:20, 19 Januari 2013 (UTC)Balas

OK terima kasih Algazel (bincang) 03:45, 20 Januari 2013 (UTC)Balas

Saya mempunyai akaun TUSC

Sekatan sunting

Oleh kerana saya telah beri amaran, saya akan sekat sekiranya dia mengulang. Yosri (bincang) 00:13, 22 Januari 2013 (UTC)Balas

Gambar Commons sunting

Sekiranya anda menterjemah gambar Commons, saya cadangkan anda muat naik di sana sahaja. Sekurang2nya boleh guna di wiki lain, macam gambar ini. ...Aurora... (b) 07:55, 22 Januari 2013 (UTC)Balas


Penyelia baru WBM sunting

Tahniah, anda telah dilantik menjadi penyelia WBM yang baru.----Aplikasi (Bincang) 17:22, 25 Januari 2013 (UTC)Balas

Terima kasih sunting

Terima kasih atas sokongan dan kerjasama. Harap dapat terus menyumbang bersama untuk Wikipedia Bahasa Melayu dan Wikipedia secara am :) NurulNadiahMohdAzib (bincang) 08:17, 26 Januari 2013 (UTC)Balas

Penyelia sunting

Tampaknya saudara sudah menjadi penyelia di sini. Tahniah! SpartacksCompatriot (bincang) 12:50, 26 Januari 2013 (UTC)Balas

Statistik sunting

Sebagai penyelia baru, anda mungkin ingin membiasakan diri dengan [statistik] WBM. Yosri (bincang) 15:52, 27 Januari 2013 (UTC)Balas

Sebagai penyelia, anda sememangnya diperlukan menjalankan tanggungjawab anda. Cuma berlembutlah dengan mereka yang tidak mengetahui. Isi statistik saya rasa tidak perlu disalin kerana laman tersebut adalah dinamik dan terkini. Pautkan sahaja terus kelaman tersebut bagi mengetahui maklumat terkini. Cuma penyelia perlu lebih peka terhadap prestasi WBM berbanding bahasa-bahasa lain. Jangan sampai jauh ketinggalan. Yosri (bincang) 00:57, 28 Januari 2013 (UTC)Balas

Komun di Romania sunting

Baiklah, saya akan melakukan. Terima kasih atas bantuan itu. Salut!----Aplikasi (Bincang) 05:26, 30 Januari 2013 (UTC)Balas

Pertanyaan.. sunting

Di sini ada tak rencana berkenaan Kempen Borneo 1945? Alternate Ranking 3 (bincang) 12:51, 3 Februari 2013 (UTC)Balas

Maksud anda? Saya 'search' tak jumpa pun. Alternate Ranking 3 (bincang) 12:56, 3 Februari 2013 (UTC)Balas
Oh, terima kasih. Baiklah saya akan berusaha sedaya upaya bagi menghilangkan pautan merah tersebut. :) Alternate Ranking 3 (bincang) 13:04, 3 Februari 2013 (UTC)Balas
Baiklah, terima kasih kerana membantu. :) Alternate Ranking 3 (bincang) 13:32, 3 Februari 2013 (UTC)Balas
Ok. :) Alternate Ranking 3 (bincang) 04:25, 4 Februari 2013 (UTC)Balas
Terima kasih juga kerana membuat rencana Kota Kinabalu Wetlands. Oh ya, baru saya perasan, di WBM mengapa tidak terdapat laman rencana bagus seperti yang terdapat di WBI ? Alternate Ranking 3 (bincang) 05:47, 4 Februari 2013 (UTC)Balas
Oh, patutlah. saya dah balas di laman perbincangan Kota Kinabalu. Alternate Ranking 3 (bincang) 06:03, 4 Februari 2013 (UTC)Balas

Kanada British sunting

Algazel, awak boleh tak tolong saya bersama-sama mengembangkan laman Kanada British? – komentar Wikipedia:Tandatangan oleh Muhd Aiman65 (bs).

Ok, saya buat sekarang - Muhd Aiman65 02:33, 24 Julai 2013 (UTC)Balas

RE:Wikibooks sunting

Maaf, saya bukan penyelia di Wikibooks. Sila hubungi Aurora kerana dia seorang sahaja penyelia disana.----Aplikasi (Bincang) 02:23, 5 Februari 2013 (UTC)Balas

Sama-sama----Aplikasi (Bincang) 02:34, 5 Februari 2013 (UTC)Balas
Selamat. Anda sudah diangkat menjadi penyelia di ms.wikibooks. Bennylin (bincang) 15:54, 5 Februari 2013 (UTC)Balas

Akaun utama.. sunting

Pada akaun utama saya Ranking Update. :) Alternate Ranking 4 (bincang) 04:42, 6 Februari 2013 (UTC)Balas

Re:Bajau sunting

Kalau mengenai Bajau Kudat, ianya memang sahih kerana mereka merupakan salah satu suku kaum yang tinggal di Sabah. Saya rasa suntingannya yang dibuat oleh IP itu memang benar kerana kebanyakan orang Tausug sampai di Sabah ketika berlakunya pemberontakan di selatan Filipina. Alternate Ranking 3 (bincang) 09:17, 6 Februari 2013 (UTC)Balas

Saya rasa rencana tersebut perlu dikemaskini mengikut rencana di WBI. Di sini terdapat senarai kelompok suku kaum Bajau. Alternate Ranking 3 (bincang) 09:25, 6 Februari 2013 (UTC)Balas
Sama-sama. :) Alternate Ranking 3 (bincang) 09:33, 6 Februari 2013 (UTC)Balas

TE:Infobox City sunting

Boleh anda tolong baiki templat ni? Cuba anda tengok pada templat ini pada rencana Kota Kinabalu di bahagian Kawasan dan Kepadatan. Ia masih menunjukkan City, bukannya Bandar. Alternate Ranking 3 (bincang) 11:36, 6 Februari 2013 (UTC)Balas

Terima kasih. :) Alternate Ranking 3 (bincang) 12:01, 6 Februari 2013 (UTC)Balas
Terima kasih banyak-banyak Algazel! :D Alternate Ranking 3 (bincang) 13:58, 6 Februari 2013 (UTC)Balas
Saya lihat bilangan pautan merah hanya tinggal separuh lagi, saya rasa tak lama lagi semuanya akan menjadi biru. :) Alternate Ranking 3 (bincang) 14:13, 6 Februari 2013 (UTC)Balas
Saya juga turut gembira kerana anda semua turut membantu saya mengembangkan rencana Kota Kinabalu. InsyaAllah, selagi saya mempunyai masa terluang saya pun akan turut membantunya. :) Alternate Ranking 3 (bincang) 14:55, 6 Februari 2013 (UTC)Balas

John A. Macdonald sunting

Assalamualaikum Algazel, boleh tidak kamu semak saya punya laman yang baru saya cipta iaitu John A. Macdonald. :) Muhd Aiman 65 (bincang) 17:52, 1 Ogos 2013 (UTC)Balas

Hi Algazel, boleh tidak kamu tolong semak semua laman saya iaitu John A. Macdonald dan Alexander Mackenzie iaitu seorang Perdana Menteri Kanada. :D Muhd Aiman 65 (bincang) 18:45, 2 Ogos 2013 (UTC)Balas
Kenapa saya punya laman tidak mempunyai bahasa-bahasa lain? (y) Muhd Aiman 65 (bincang) 8:49, 3 Ogos 2013 (UTC)
Ok, terima kasih Algazel. :D Muhd Aiman 65 (bincang) 9:48, 3 Ogos 2013 (UTC)

Pendapat anda? :) sunting

Hehe, apa pendapat saudara terhadap rencana ni sejak pengembangannya? :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 14:35, 7 Februari 2013 (UTC)Balas

Tidak mengapa, sekarang ni hanya tinggal 4 pautan merah saja lagi. Saya harap ada yang sudi membantu membirukannya. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 19:25, 7 Februari 2013 (UTC)Balas

Bintang Penghargaan untuk anda! sunting

  Bintang Penghargaan Kerjasama
Sebagai penghargaan kerana membantu membirukan beberapa pautan yang terdapat pada rencana Kota Kinabalu. Terima kasih atas bantuan anda selama ini. :) Juga, tahniah kerana menjadi seorang penyelia baru. :D — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 12:15, 8 Februari 2013 (UTC)Balas
 
Hai, Algazel. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Ranking Update.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

Kemaskini.. sunting

Boleh anda tolong kemaskini Templat:Selamat datang dengan memasukkan kandungan ni? :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:38, 9 Februari 2013 (UTC)Balas

Trimas ! :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 09:15, 9 Februari 2013 (UTC)Balas
Dan ini juga, maaf saya terlupa. :P — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 09:23, 9 Februari 2013 (UTC)Balas
Tidak mengapa, saya pun kadang-kadang lambat balas mesej sebab tengok tv. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 09:53, 9 Februari 2013 (UTC)Balas

Templat.. sunting

Sepertinya.. ada masalah dengan templat, tiada butang sorok. Mungkin ada pengguna IP yang telah mengubahnya. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 13:52, 9 Februari 2013 (UTC)Balas

Contohnya templat macam ni..

Selalunya ada butang sorok di bahagian sebelah kanan. Btw, bukan hanya templat ni saja, templat lain pun sama. Hari-hari yang lepas saya tengok masih ada lagi butang sorok tu, sekarang ni entah ke mana. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:44, 10 Februari 2013 (UTC)Balas

Oh, patutlah. Terima kasih. Btw, templat tu saya tengok bercampur-campur bahasanya. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:31, 10 Februari 2013 (UTC)Balas
Nanti kalau ada masa, boleh juga bantu terjemah sikit-sikit. "Bak kata orang: Sikit-sikit lama-lama jadi bukit" :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 07:38, 10 Februari 2013 (UTC)Balas
Yup, yang penting ia berfungsi dengan baik, tentang terjemahan tu sesiapa pun boleh menerjemahkannya jika mempunyai masa terluang. :) Mengenai rencana KK, saya rasa tidak kerana hanya tinggal dua pautan merah lagi yang tinggal. Rencana ini sudah hampir siap, cuma tinggal menunggu proses pencalonan semula rencana pilihan nanti. Rencana Ular sememangnya harus dipilih sebagai rencana pilihan bulan ini. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 09:18, 10 Februari 2013 (UTC)Balas
Pautan merah pada rencana KK semuanya telah dibirukan. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 22:45, 10 Februari 2013 (UTC)Balas
Saya memang dah jangka ada hantu raya dalam mesin tersebut, hehe. mm, Baiklah, saya akan calonkannya semula, harap mendapat sokongan tinggi dari pengguna lain. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 23:53, 10 Februari 2013 (UTC)Balas

Padam.. sunting

Tolong padam laman ini, saya tersilap menjadikannya wiki projek, sepatutnya wp: sahaja. :(

— пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:24, 12 Februari 2013 (UTC)Balas

Tak mengapalah, mengenai kod tersebut, berkemungkinan juga kerana saya pun belum pernah mencubanya. Saya hanya mengaktifkan gajet ini melalui laman "Keutamaan". Jika anda hendak mengubahnya, dialu-alukan. Kerana saya pun risau juga kalau kod tu tak berfungsi dengan baik pada pengguna lain. Nanti salah pula tutorial ni, hehe. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:13, 12 Februari 2013 (UTC)Balas
OK!   — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 11:07, 12 Februari 2013 (UTC)Balas

BOT sunting

Bagaimana untuk meletakkan tugas pada BOT? Anda tahu tak? Saya teringin juga nak mempunyai BOT bagi memudahkan kerja-kerja di WBM ni. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 13:20, 12 Februari 2013 (UTC)Balas

Tidak mengapalah kalau anda berdua tidak dapat membantu. Btw, boleh anda cuba hantar ni {{subst:Gong Xi Fa Cai}} pada laman perbincangan saya? Saya nak uji butang kat bawahnya tu sama ada berkesan atau tidak. Saya perlu pengguna lain untuk mencubanya. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 15:15, 12 Februari 2013 (UTC)Balas
Terima kasih, tutorial tu saya berguna bagi saya. Walau bagaimanapun, saya tidak jadi untuk membangunkan BOT. Arr, akhirnya berfungsi juga templat Gong Xi saya.. Tak sia-sia saya meluangkan masa yang lama untuk mencari penyelesaian templat itu.   — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:59, 12 Februari 2013 (UTC)Balas

Sekat sunting

Tolong sekat pengguna ni, nama yang digunakannya boleh mengakibatkan permusuhan. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 03:53, 13 Februari 2013 (UTC)Balas

Terima kasih kerana mengundi! sunting

RE:Barnstar sunting

Tidak, saya tidak memberikan sebarang barnstar kepadanya pun. Cuba lihat sejarah suntingannya, memang dia sendiri yang meletakkannya.----Aplikasi (Bincang) 13:17, 16 Februari 2013 (UTC)Balas

Terima kasih atas anugerah pingat tersebut.----Aplikasi (Bincang) 06:14, 17 Februari 2013 (UTC)Balas

Terima kasih! sunting

 
Hai, Algazel. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Ranking Update.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

Sunting kopi? sunting

Sunting kopi tu apa maksudnya? — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:59, 21 Februari 2013 (UTC)Balas

Oh, ahahaha.   — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:31, 21 Februari 2013 (UTC)Balas
Haha, tak pernah tahu istilah ini ada dalam PRPM. ...Aurora... (b) 08:40, 21 Februari 2013 (UTC)Balas

Bls: T Infobox perisian sunting

Saya pun lihat suntingannya ok, tapi saya rasa ada ([1] [2]) dua suntingannya yang salah. Mulanya saya memang nak revert dua sahaja, tapi t'revert semua. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 12:18, 23 Februari 2013 (UTC)Balas

Hehe, ok. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 12:30, 23 Februari 2013 (UTC)Balas

ProjekJawi sunting

Salam. Saya fikir sudah boleh buat satu laman khas untuk projek ini dengan nama Wikipedia:ProjekWiki Jawi. — i Wong (bincang) 00:35, 24 Februari 2013 (UTC)Balas

 
Hai, Algazel. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Izhamwong.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

RE:Sintaks sunting

Saya sudah mencubanya semalam, tetapi kodnya ralat.----Aplikasi (Bincang) 23:07, 24 Februari 2013 (UTC)Balas

Templat sd sunting

Cantik tempat sd1 dan sd2 yang awak ciptakan itu.----Aplikasi (Bincang) 01:04, 27 Februari 2013 (UTC)Balas

Bagus juga cadangan awak tu. Baiklah saya sedia melakukannya.----Aplikasi (Bincang) 01:23, 27 Februari 2013 (UTC)Balas

Re:Selamat datang sunting

Terima kasih Algazel, harap selalu tengok-tengok ke min-wiki. :)  ‹›  ™     04:45, 1 Mac 2013 (UTC)Balas

Kota Kinabalu sunting

Boleh anda tolong senaraikan 20 pautan yang mati tu. Masalahnya saya tak dapat nak buka laman W3C Link Checker di komputer saya. Nanti jika mempunyai masa saya nak gantikan pautan mati tersebut dengan pautan baru. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:35, 1 Mac 2013 (UTC)Balas

Terima kasih, saya dah perbaharuinya. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 17:33, 1 Mac 2013 (UTC)Balas

RE:Sumbangan Wikipedia sunting

Maafkan saya Algazel, saya tak tahu mengapa sejak akhir-akhir ni begitu stress dibuatnya. Mungkin kurang cukup tidur ataupun bimbang dengan kejadian yang berlaku di Sabah. Allahualam. Saya harap konflik di Pantai Timur Sabah akan dapat menemui jalan penyelesaian. Kadangkala saya rasa rencana sebelum ini berkaitan komun itu saya mensia-siakannya sehingga menyebabkan kedalaman wikipedia ini jatuh mendadak.----Aplikasi (Bincang) 17:43, 2 Mac 2013 (UTC)Balas

RE:Emel sunting

 
Hai, Algazel. Sila periksa emel anda – anda mendapat emel!
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Anda mendapat emel}} atau {{AME}}.
 
Hai, Algazel. Sila periksa emel anda – anda mendapat emel!
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Anda mendapat emel}} atau {{AME}}.
 
Hai, Algazel. Sila periksa emel anda – anda mendapat emel!
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Anda mendapat emel}} atau {{AME}}.

----Aplikasi (Bincang) 23:42, 5 Mac 2013 (UTC)Balas

Ping.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 14:18, 22 Mac 2013 (UTC)Balas

Ping.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 14:24, 22 Mac 2013 (UTC)Balas
Emel.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 14:36, 22 Mac 2013 (UTC)Balas

RE:Wikibooks sunting

Insyaallah saya akan kesana. Tetapi semangat saya di Wikipedia ini semakin bertambah. Terima kasih kepada anda, Yosri, Izhamwong dan Ranking Update kerana telah menasihati saya bahawa Wikipedia ini begitu penting kepada masyarakat kita.----Aplikasi (Bincang) 00:37, 5 Mac 2013 (UTC)Balas

 Aplikasi sukakan ini----Aplikasi (Bincang) 01:32, 5 Mac 2013 (UTC)Balas

Laman Pengguna:Kucingbiru13 sunting

Mengapa anda menyorokkan laman peribadi beliau?, sebab saya ada juga lihat di wikipedia versi lain bahawa terdapat juga pengguna daripada wikipedia bahasa lain meletakkan maklumat peribadi mereka.----Aplikasi (Bincang) 02:55, 6 Mac 2013 (UTC)Balas

RE:Tahniah sunting

Terima kasih di atas ucapan terima kasih saudara. Irfanshaharuddin (bincang) 05:30, 6 Mac 2013 (UTC)Balas

RE:Timestamp sunting

Maafkan saya. Saya terlupa meletakkan tandatangan melalui gelombang ~~~~. Saya hanya salin dan tampal (copy and paste) daripada laman lain tanpa meletakkan tandatangan tersebut dan hanya mengubah nama. Saya akan lebih berhati-hati selepas ini. Irfanshaharuddin (bincang) 11:28, 6 Mac 2013 (UTC)Balas

Baiklah. Irfanshaharuddin (bincang) 14:38, 6 Mac 2013 (UTC)Balas

RE:Syabas sunting

Terima kasih di atas sokongan dan dorongan daripada anda. :) Irfanshaharuddin (bincang) 05:40, 7 Mac 2013 (UTC)Balas

Wikipedia perbincangan:Wikidata sunting

Ini ruang nama apa? Susah orang nak cari. ...Aurora... (b) 04:08, 8 Mac 2013 (UTC)Balas

Oops, sorry, terbalik. nanti saya betulkan. Algazel (bincang) 04:17, 8 Mac 2013 (UTC)Balas

Bintang penghargaan sunting

  Bintang Penghargaan Penyelia
Anda layak menerimanya kerana anda seorang penyelia yang banyak membantu Wikipedia dalam membawa kemajuan --Aplikasi (Bincang) 14:11, 8 Mac 2013 (UTC)Balas
Hehe, terima kasih atas anugerah tersebut. Bertepatan dengan peribahasa orang memberi kita merasa orang berbudi kita berbahasa.----Aplikasi (Bincang) 00:51, 9 Mac 2013 (UTC)Balas

Wikidata weekly summary #48 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.


RE:Tandatangan sunting

Maaf, saya telah mengubahnya semula.--Aplikasi (Bincang) 01:18, 11 Mac 2013 (UTC)Balas

The Signpost: 11 March 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Re: Lencongan William Ramsay sunting

Oh, sebab laman itu belum wujud lagi (setakat 17:20). Saya baru siap tulis rencana beliau. Ia ambil lebih banyak masa daripada yang saya sangka. Syahir√2 (bs) 10:20, 15 Mac 2013 (UTC)Balas

Sama-sama. Dan terima kasih for your concern. Ya, kalau saya ada masalah, saya akan meminta bantuan saudara.   Syahir√2 (bs) 10:51, 15 Mac 2013 (UTC)Balas

Wikidata weekly summary #49 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
    • Development
    • Design improvements to the SetClaim API module
    • More work on implementing the simple inclusion syntax that will be 1 way to access Wikidata data on Wikipedia
    • More work on Lua (the second way to access Wikidata data on Wikipedia)
    • Added parser page property to hold entity id in client. This fixes:
      • bugzilla:45037 - don’t show edit link if noexternallanglinks has suppressed all Wikidata links
      • bugzilla:44536 - have the edit link go directly to the Q### pages, instead of Special:ItemByTitle which shall make the link be more reliable and work for all namespaces
    • Selenium tests for deleted-property-handling
    • Selenium tests for multiline references
    • Selenium tests for add-sitelinks-from-client
    • Selenium tests for Entity-Selector-as-Searchbox
    • Selenium tests for language-table
    • Implemented in-process caching for entities
    • Lua support to access the repo data and implement getEntity (so you can use stuff like entity = mw.wikibase.getEntity("Q1459") in Lua modules)
    • rebuildTermSearchKey is now ready for production (this still needs to be run but once done it will make search case-insensitive)
    • Improved error reports from the API
    • Ground work for better edit summaries from the API
    • Added a table of content to item pages
    • Added debug functionality to be able to investigate why it takes longer than it should for Wikidata changes to show up on recent changes and watchlists on Wikipedia
    • Finished implementation of References-UI
    • Implemented GUID generator in JavaScript
    • Worked on fixing a bug related to deleted properties where the UI would display wrong information
    • Minor fixes/additions to the JS datamodel implementation
    • Minor bugfixes in Statements-UI
    • More work on RDF export
  • Discussions/Press
  • Events
  • Other Noteworthy Stuff
  • Did you know?
    • If you add a Babel box to your user page Wikidata will show you items and descriptions in other languages you speak as well without you having to switch the language
    • Want to know which items use a certain property? Try the “what links here” link on a property page
  • Open Tasks for You

IP:113.210.225.175‎ sunting

Saya telah nyahsekat dan baiki suntingannya.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 04:18, 19 Mac 2013 (UTC)Balas

Help me sunting

Terima kasih atas sarannya, ya. ButtuHutagalung (bincang) 03:54, 20 Mac 2013 (UTC)Balas

Talkback sunting

 
Hai, Algazel. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Arctic Kangaroo.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.
 
Hai, Algazel. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Arctic Kangaroo.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

Arctic Kangaroo 12:14, 21 Mac 2013 (UTC)Balas

The Signpost: 18 March 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #50 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
  • Development
    • Rolled out new code on wikidata.org. The new stuff you probably care about is:
      • Improved references. They can now have multiple lines. This should make references much more useful. You can now have one reference with for example values for each of the properties "book", "author", "page" to describe one source.
      • Fixed the prev/next links in diff view (bugzilla:45821)
      • d:Special:EntitiesWithoutLabel now lets you filter by language and entity type
    • Widget to add language links on the Wikipedias directly: added setting to enable/disable it per wiki and made it available for logged-in users only
    • Widget to add language links on the Wikipedias directly: improved layout / size
    • Made it so that the “edit links” link on Wikipedia is also shown when the corresponding item only has a link to this one language and no other languages
    • Submitted improved Apache config patch to make wikidata.org always redirect to www.wikidata.org, which is awaiting code review and deployment.
    • Improved the script that is responsible for taking Wikidata changes to the Wikipedias
    • Added a few ways to better debug the script responsible for taking Wikidata changes to the Wikipedias. This should help with investigating why some changes take way to long to show up on the Wikipedias.
    • Started work on automatically adding edited items to the user’s watchlist (according to preferences)
    • Finished script for rebuilding search keys, so we can finally get case insensitive matches in a lot of places
    • Support for multi-line references in diff view
    • Selenium tests for inclusion syntax
    • Improved parser function (that will be used to access Wikidata data on the Wikipedias) to accept property ID or label
    • Increased isolation of data model component to increase clarity and visibility of bad dependencies
    • Worked on schema access in the SQLStore (of the query component)
  • Discussions/Press
  • Events
    • 3rd Media Web Symposium 2013
    • Wikidata trifft Archäologie
    • SMWCon Spring NYC
  • Other Noteworthy Stuff
  • Did you know?
    • When you edit a statement there is a little wheel in front of the text field. This lets you choose between “custom value”, “unknown value” and “no value”. “No value” means that we know that the given property has no value, e.g. Elizabeth I of England had no spouse. “Unknown value” means that the property has a value, but it is unknown which one -- e.g. Pope Linus most certainly had a year of birth, but it is unknown to us.
  • Open Tasks for You

Emel sunting

--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 02:17, 23 Mac 2013 (UTC)Balas

Ada lagi.

Nasihat buat penyunting muda sunting

Wikipedia:Nasihat buat penyunting muda adalah sekadar garis panduan. Ia bukanlah wajib dipatuhi. Ia adalah bagi melindungi pengguna bawah usia. Sekadar mengulas. Yosri (bincang) 16:39, 27 Mac 2013 (UTC)Balas

Permohonan maaf sunting

Saya ingin memohon maaf di atas segala kesilapan yang telah saya lakukan selama ini termasuklah perkara yang melibatkan tugas kepenyeliaan, penyuntingan, pemadaman dan sekatan pengguna. Saya akan cuba untuk memperbaiki diri demi kebaikan Wikipedia Bahasa Melayu. Irfanshaharuddin (bincang) 04:09, 28 Mac 2013 (UTC)Balas

The Signpost: 25 March 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #51 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
  • Development
    • The first 11 Wikipedias can now include data from Wikidata in their articles (If you want to see it in action see the infobox at it:Torino)
    • Worked on automatic summaries for statements
    • Worked on making properties accessible from the client using their label so you can use {{#property:executive director}} instead of {{#property:p169}} for example
    • Made qualifiers ready for the next deployment (Please test. See details further down.)
    • Selenium tests for qualifiers
    • Fixed some issues related to QUnit testing
    • Worked on improved handling and code design of multiple snak lists in the UI (qualifiers, references)
  • Discussions/Press
  • Events
    • Newline 2013
  • Other Noteworthy Stuff
    • We’re currently carefully monitoring performance after the deployment of phase 2 on the first 11 Wikipedias. There seem to be a few small issues. As soon as they are resolved we'll deploy on English Wikipedia. All other Wikipedias are planned to follow very soon after that.
    • Bye and a big thank you to Anja, Silke, Jens and John who are leaving the development team at the end of the month and will work on other cool things. You’ll be missed!
    • Ever had any doubt about the possibilities of Wikidata? Talk to Wiri!
    • We worked on reducing the time it takes for Wikidata edits to show up in the Wikipedias and made some progress. Daniel posted an analysis
    • We started running a script on the database in order to make search on Wikidata case-insensitive. This should be finished in a few days and then search should be more useful.
    • In addition to the above we have rolled out a new search box that suggests items. This should also make finding things on Wikidata a lot easier for you.
    • We’re making some progress with Internet Explorer 8 support but there are a lot of issues with it (some outside our control). It’s unclear at the moment how much we can improve it still without spending an unjustified amount of time on it. You can follow the progress at bugzilla:44228
    • Edits are now auto-confirmed for users with more than 50 edits and account age 4 days: bugzilla:46461
    • Do you need old-style interwiki links for a sister project for example? This is for you
    • The Wikimedia Foundation applied as a mentoring organisation for Google Summer of Code again. We have proposed some Wikidata projects for students to take up if the Foundation is accepted again. At least 2 other organisations that applied also propose Wikidata ideas. More details on that once we know which organisations are accepted.
    • Denny hacked together a tree of life based on data from Wikidata
    • Wikidata was added to wikipulse
    • A template to retrieve data from Wikidata if no local value is set
  • Did you know?
  • Open Tasks for You
    • See note at the end of this weekly summary
    • Help test qualifiers (m:Wikidata/Notes/Data model primer#Qualifiers - see also example statements there) on the test wiki so we can roll it out with the next release
    • Did you file a bug report for Wikidata or did someone else do it for you? Please take a minute to check if it is still valid. (Thanks for filing it btw!)
    • Add some missing descriptions to those items with the same label?
    • Hack on one of these

Could I have 2 mins of your time? As I’ll be working on some other projects for Wikimedia Germany as well from now on the time I can spend on Wikidata will be reduced. This means I’ll have to figure out what is useful to spend time on. If you’re reading this could you let me know for example on this discussion page? Also if you have ideas how to improve the weekly summaries please post them. --Lydia Pintscher (WMDE) (talk)

Re: Nama pengguna sunting

Hi Algazel, I don't really get what you mean. The word "Hacker" already causes the username to be disruptive, since it most likely suggests that the account wasn't created for a good cause. Your opinions? Arctic Kangaroo 00:58, 31 Mac 2013 (UTC)Balas

Baiki tandatangan sunting

Sila baiki tandatangan anda ketika memberi ucapan selamat datang kepada pengguna baru dan juga memberi amaran kepada pengguna yang melaku musnah. Lihat perbezaan antara [[5]] dan ini sebagai rujukan.--法尔汉 Aplikasi 03:44, 31 Mac 2013 (UTC)Balas

Tidak mengapa, cuma selepas leta templat itu kena rapatkannya sekali dengan tandatangan. Jika menjarakkan tandatangan ia akan berlakunya masalah.--法尔汉 Aplikasi 04:11, 31 Mac 2013 (UTC)Balas
Yup, memang masalah kecil cuma ianya perlu untu kelihatan lebih kemas. --法尔汉 Aplikasi 04:16, 31 Mac 2013 (UTC)Balas

The Signpost: 01 April 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Balas:Pengguna:Time killer sunting

Kalau anda rasa namanya baik seharusnya anda membantu untuk menarik balik sekatan ke atasnya. Tak payah nak hantar sebarang pesanan kepada saya untuk meminta menarik balik sekatan ke atasnya. Anda juga seorang penyelia yang mempunyai kuasa menarik balik sekatan keatas seseorang.파한 Aplikasi 02:26, 6 April 2013 (UTC)Balas

Wikidata weekly summary #52 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
  • Development
    • The first year is over. Thank you everyone for being amazing and helping to build Wikidata and making it more than we could possibly have hoped for already. <3
    • Put a lot of work into improved support for Internet Explorer 8
    • Worked on improving recent changes code in client
    • Finished valueview refactoring. Created new extension “ValueView”
    • Implemented string formatter
  • Discussions/Press
  • Events
    • upcoming: GLAM-Wiki 2013
  • Other Noteworthy Stuff
    • Deployment of phase 2 on English Wikipedia is currently planned for April 8. The remaining Wikipedias are scheduled for April 10. As usual this might change if we run into problems along the way.
    • There is now a page showing the current lag for changes propagating to the Wikipedias so they can show up in watchlists and recent changes for example. This should ideally be in the range of a few minutes. Right now it is higher because of some abnormally high bot activity but decreasing. Should be down to a few minutes soon.
    • There’s now a badge you can add to Wikipedia articles to indicate there is data about it on Wikidata
    • We hit Q10000000
    • A Wikidata item in the wild ;-)
  • Did you know?
  • Open Tasks for You

Based on feedback for last week’s call for comments we will continue this newsletter. However more community help will be needed. From now on they’ll be drafted at d:Wikidata:Status updates/Next and your help is very welcome.

The Signpost: 08 April 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Saya melanggar peraturan? sunting

Adakah ia menjadi satu kesalahan bagi saya untuk mencipta kategori kosong? Kalau ya, minta maaf banyak2 :( --JerichoNation (bincang) 05:06, 11 April 2013 (UTC)Balas

Wikidata weekly summary #53 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
  • Development
    • Got some external professional review of our code and architecture and started working on their feedback
    • Worked on reducing the dispatch lag (the time it takes for changes on Wikidata to be sent to the Wikipedias for display in watchlist, recent changes and to purge affected pages)
    • Worked on using Redis for job queue to improve the lag situation even further
    • Created new Wikibase Query extension for phase 3 functionality
    • Autocomments & Autosummaries for SetClaim module
    • Worked on the GeoCoordinate parser
  • Events/Press
    • right now: GLAM-WIKI 2013
  • Discussions
  • Other Noteworthy Stuff
    • Deployment of phase 2 on the remaining Wikipedias was delayed because of a high lag of changes being propagated to the Wikipedias. The lag has been reduced considerably now and is going down even more. The new date for deployment will not be next week because there are other large changes on Wikimedia infrastructure scheduled that we do not want to interfere with. It will hopefully happen very soon after that though.
    • Next code update on wikidata.org is planned for Wednesday. This should include qualifiers and bugfixes.
    • There will probably be a short outage/read-only for wikidata.org on Tuesday (database is being switched to MariaDB)
    • If you're a student and interested in coding on Wikidata consider applying for Google Summer of Code.
    • There is a new user right: property creators
    • There is now a page to request deletion of a property
    • We now have Bureaucrats
    • Reasonator was improved and extended (1 2)
  • Open Tasks for You

Based on feedback for last week’s call for comments we will continue this newsletter. However more community help will be needed. From now on they’ll be drafted at d:Wikidata:Status updates/Next and your help is very welcome.

Read the full report · Unsubscribe · Global message delivery 23:35, 12 April 2013 (UTC)

The Signpost: 15 April 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #54 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
  • Development
    • Dispatch lag is now down to 0 so changes should show up very quickly on the Wikipedias in watchlists and recent changes
    • wikidata.org now always redirects to www.wikidata.org. This should among other things solve the issue where people were not able to edit when on wikidata.org (bugzilla:45005)
    • Fixed weird blocked-user/protected-page handling in UI (bugzilla:45140)
    • Final meetings for the external professional review of our code and architecture. They were quite happy with the quality of the codebase and gave useful tips for improvements
    • Worked on automatic summaries for editing claims
    • Investigation of different JavaScript frameworks dealing with date and time
    • Worked on using Redis and the job queue for change notifications to clients
    • Work on the storage code for answering queries
  • Events/Press
    • GLAM-WIKI 2013
    • upcoming: office hour on IRC about sources
    • upcoming: Opensource Treffen
    • upcoming: intro to Wikidata at the British Library
  • Discussions
  • Other Noteworthy Stuff
  • Open Tasks for You
Read the full report · Unsubscribe · Global message delivery 23:00, 19 April 2013 (UTC)

The Signpost: 22 April 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #55 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
Read the full report · Unsubscribe · Global message delivery 22:01, 26 April 2013 (UTC)

The Signpost: 29 April 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #56 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.

This Month in GLAM: April 2013 sunting

 




Headlines
Read this edition in fullSingle-page

To assist with preparing the newsletter, please visit the newsroom. Past editions may be viewed here.

Unsubscribe · Global message delivery 22:00, 8 Mei 2013 (UTC)

Wikidata weekly summary #57 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.

The Signpost: 06 May 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

The Signpost: 13 May 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #58 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.

The Signpost: 20 May 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #59 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
  • Events/Press
    • Linked Data in Business
    • currently: Hackathon in Amsterdam
  • Other Noteworthy Stuff
  • Did you know?
    • Newest properties: catalog code (P528), runway (P529), diplomatic relation (P530), diplomatic mission sent (P531), diplomatic mission sent (P531), port of registry (P532), target (P533), streak color (P534), Find a Grave (P535), ATP id (P536), twinning (P537), fracturing (P538), Museofile (P539)
    • Newest task forces: Ship task force
    • d:Template:Constraint:Item allows to check if items using a given property also have other properties. To find items to fix, it links to one of Magnus' tools and to a daily report. Sample: items with property mother should also have main type (GND) with value person.
  • Development
    • A lot of discussions and hacking at the MediaWiki hackathon on Amsterdam
    • Worked on content negotiation for the RDF export
    • Bugfixing for editing of time datatype
    • Added validation in the api for claim guids. This also resolves bug 48473, an exception being thrown in production, whenever a bot or api user requested a claim with an invalid claim guid
    • Improved error message popup bubbles to show HTML and parse the links correctly
    • Fixed bug 48679, to hide the view source tab for item and property pages
    • Testing on Diff extension and SQLstore
  • Open Tasks for You

The Signpost: 27 May 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #60 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.

The Signpost: 05 June 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #61 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.

Hi Algazel sunting

Welcome back.   Arctic Kangaroo () 11:09, 12 Jun 2013 (UTC)Balas

?! sunting

Hi Algazel, why do some admins here don't warn vandals and just block them directly? Also, some vandals also have not gotten their final warning and they are already blocked. Any explanation? Arctic Kangaroo () 12:49, 12 Jun 2013 (UTC)Balas

You gave me quite a scare with this when I refreshed RC. I saw your edit summary and until I saw the message on my talk page, I thought you blocked me. Arctic Kangaroo () 13:09, 12 Jun 2013 (UTC)Balas

The Signpost: 12 June 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Rollback sunting

Hello sir. I would like to aks if it was possebole to get rollback? - My Twinkle dont work all th time, and I think you guys will be seeing more to me ;) --Simeondahl (bincang) 10:58, 14 Jun 2013 (UTC)Balas

Talkback sunting

 
Hai, Algazel. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Arctic Kangaroo.
Mesej diletak 12:58, 14 Jun 2013 (UTC). Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.Balas

Arctic Kangaroo () 12:58, 14 Jun 2013 (UTC)Balas

Wikidata weekly summary #62 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.

The Signpost: 19 June 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Nama Presiden sunting

Sebenarnya saya sedang cuba memasukkan variable dalam jadual supaya tidak perlu mengemas kini semua rencana apabila berlaku perubahan Presiden. Yosri (bincang) 01:09, 21 Jun 2013 (UTC)Balas

Lihat Indonesia. Yosri (bincang) 01:56, 21 Jun 2013 (UTC)Balas
Arrrrrrrrrgggggggg. :) OK. Tak ada penyelesaian lebih mudah ke. Kalau tidak saya tidak boleh salin template ini pada bandar/desa lain jika tidak boleh pakai variable. Siku keluang itu digunakan dalam jadual di Indonesia, sebab itu saya salin. Yosri (bincang) 02:15, 21 Jun 2013 (UTC)Balas
Heeee... Saya guna "Infobox settlement" bagi semua penempatan sebab malas hendak buat yang berbeza-beza bagi setiap negara, seperti yang dibuat oleh sesetengah Wiki. "autolink nama ketua" tu tak banyak advantage untuk tahun ini, tetapi tunggu empat atau lima tahun lagi, apabila Indonesia tukar presiden dan ada 74K rencana desa di Indonesia yang anda perlu tukar nama pemimpinnya satu-demi-satu-demi-satu-demi-satu X 74K.  :) Yosri (bincang) 03:16, 21 Jun 2013 (UTC)Balas

Wikidata weekly summary #63 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
  • Discussions
  • Events/Press
  • Did you know?
    • Newest properties: E number (P628), edition of (P629), Paris city digital code (P630), structural engineer (P631), cultural properties of Belarus reference number (P632), Répertoire du patrimoine culturel du Québec identifier (P633), captain (P634), ISTAT ID (P635), route of administration (P636), Protein ID (P637), PDB ID (P638), RNA ID (P639), Léonore ID (P640), sport (P641), of (P642), Genloc Chr (P643), Genloc Start (P644), Genloc End (P645), Freebase identifier (P646), drafted by (P647), Open Library identifier (P648), NRHP (P649), RKDartists (P650), BPN (P651), UNII (P652), PubMed Health (P653), direction relative to location (P654)
  • Development
    • Worked on site-link group editing to make it possible to link to sisterprojects
    • Further work on input validation
    • Further work on handling invalid data gracefully
    • Use Serializers for generating API results
    • Finished selenium tests for TimeUI and CoordinateUI
    • Changed globe coordinate value input to use backend coordinate parser
    • Fixed issues with data type definitions not being available in the frontend
    • Wrote a little hack so that on statements with a long list of values you will always be able to see the name of the property of the current section you are in (since the label moves when scrolling the page)
  • Open Tasks for You

The Signpost: 26 June 2013 sunting

News, reports and features from the English Wikipedia's weekly journal about Wikipedia and Wikimedia

Wikidata weekly summary #64 sunting

 
Here's your quick overview of what has been happening around Wikidata over the last week.
Kembali ke laman pengguna "Algazel/Arkib Jun 2012-13".