Perempuan Berkalung Sorban

filem Indonesia

Perempuan Berkalung Sorban ialah sebuah filem drama agama Indonesia 2009, ditulis oleh Ginatri S. Noer dan Hanung Bramantyo dan diarahkan oleh Hanung Bramantyo, dan dibintangi Revalina S. Temat, Reza Rahadian, Oka Antara dan Widyawati. Filem ini dikeluarkan pada 15 Januari 2009. Filem ini diterbitkan oleh Starvision Plus. Berdasarkan novel oleh Abidah El Khalieqy, mengisahkan tentang Anissa, seorang wanita Islam, sentiasa memahami sesuatu keadaan dalam hidupnya, manusia sentiasa di atas. Tetapi, tidak bagi wanita. Anissa menjadi lelaki dan wanita keseimbangan dalam jantina. Anissa berfikir dalam Islam, lelaki itu adalah pilihan daripada wanita itu. Dan pengakhiran, Anissa tahu satu perkara yang kesalahan yang rapat dan mempunyai 'kerusi' khas dalam Islam.

Perempuan Berkalung Sorban
PengarahHanung Bramantyo
Lakon layarGinatri S. Noer
Hanung Bramantyo
BerdasarkanPerempuan Berkalung Sorban
oleh Abidah El Khaliqy
Dihasilkan olehChand Parwez Servia
Dibintangi
SinematografiFaozan Rizal
Disunting olehWawan I. Wibowo
Muzik olehTya Subiakto Satrio
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehStarvision Plus
Tarikh tayangan
  • 15 Januari 2009 (2009-01-15)
Masa tayangan
131 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia
Bajet-

Plot sunting

Anissa (Revalina S. Temat) berasal dari masyarakat patriarki berkisarkan kyai (pemimpin agama) dan sekolah berasrama penuh agama. Dari zaman kanak-kanak, Anissa sentiasa dilayan secara tidak adil kerana jantinanya. Satu-satunya orang yang melayannya adalah bapa saudaranya, Khudori yang menggalakkan beliau dan menunjukkan beliau bahawa ada dunia yang berbeza di luar di mana lelaki tidak dilihat sebagai lebih tinggi dan wanita dianggap lebih sama rata. cinta Anissa untuk Khudori (Oka Antara), bapa saudaranya, tidak dijawab kerana Khudori masih berkait rapat dengan keluarganya walaupun tidak menjadi darah relatif Khudori menindas perasaan dan pergi ke Kaherah untuk meneruskan pendidikannya.

Khudori sentiasa menggalakkan Anissa untuk meneruskan pengajian beliau, bagaimanapun, bapa Anissa enggan, sebaliknya berkahwin dengan Samsudin (Reza Rahadian). Kerana dunianya terbelah dua, Anissa mendapati bahawa Khudori telah kembali dari Kaherah. Khudori tidak boleh melakukan lebih daripada memeluk dan menghiburnya, seperti mana-mana bapa saudara kepada anak saudara. Malangnya, Samsudin mendapati mereka bersama-sama, fitnah yang mengubah segala-galanya. Kejadian itu menyebabkan kematian bapa Anissa.

Selepas meneruskan pendidikan beliau, dia mendapati bahawa kehidupan di luar sekolah berasrama agama telah membantu meluaskan pengalaman beliau. Akhirnya, jalannya melintasi lagi dengan Khudori. Kali ini, mereka membuat keputusan untuk berkahwin, walaupun perkahwinan mereka membawa mereka lebih jauh dari keluarga mereka. Akhirnya, Anissa menyedari bahawa meminta ampun bukan tanda bahawa dia telah melakukan sesuatu yang salah. Dalam meminta ampun, Anissa berjanji bahawa dia akan sentiasa berusaha untuk menjadi seorang wanita Muslim yang baik, sama seperti apa yang ayah dan ibunya mahukan.

Pelakon sunting

Festival sunting

  • Filem yang dipilih di Seksywn "Sinema Dunia" edisi ke-40 Festival Filem Antarabangsa India (Iffi) yang akan diadakan di Goa 23 November- 3 Disember 2009
  • Rujukan Filem (2009) di Universiti Gajah Mada (Strategi Pemasaran) & Universiti Islam Negri (Soalan dan Jawapan meliputi filem)
  • Pemeriksaan ke Penonton Perancis di Lyon Perancis untuk Panorama Sinema Asia Tenggara di Festival Filem Asia 2011 - tarikh 19-23 oktober 2011

Anugerah sunting

2009 Indonesian Movie Awards

  • Pelakon Pembantu Wanita Terbaik: Nasya Abigail
  • Pelakon Utama Wanita Terbaik: Revalina S. Temat

Festival Film Bandung 2009

Rujukan sunting

Pautan luar sunting