Perempuan Dalam Pasungan

Perempuan Dalam Pasungan adalah merupakan drama terbitan Darkwave Pictures yang diarahkan oleh Dato' Rafiena Ezanee. Drama ini disiarkan di Astro Prima (105) dan di Astro Maya HD (135) bermula pada 14 Mac 2014. Dibintangi oleh barisan pelakon hebat seperti Dato' Eizlan Yusof, Dato' Rafiena Ezanee, Lia Natalia, Farahdhiya, Rahim Jailani, Rosnah Mat Aris, Zul Huzaimy, Safura Ya'cob serta penampilan khas penyanyi Indonesia, Shae.

Perempuan Dalam Pasungan
GenreCinta
Keluarga
Konflik
PenciptaDato' Rafiena Ezanee
Ditulis olehHaida Mazni
PengarahZul Huzaimy
Dibintangi oleh
Dato' Eizlan Yusof
Dato' Rafiena Ezanee
Lia Natalia
Rahim Jailani
Rosnah Mat Aris
Zul Huzaimy
Safura Ya'cob
Farahdhiya
Shae
Lagu pembukaan"Kisah Hati " nyanyian Alyah
Lagu penutup"Hanya Ingin Kau Cinta" nyanyian Hafiz Suip
Negara asalMalaysia Malaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod28
Penerbitan
Penerbit eksekutifDato' Rafiena Ezanee
PenerbitZul Huzaimy
Pemasangan kamera
Tetapan multi-kamera
Tempoh siaran30 minit (per episod)
Syarikat penerbitan
Darkwave Pictures Sdn Bhd
Penyiaran
Saluran asalAstro Prima
Astro Maya HD
Format gambar480i (SDTV)
1080i (HDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal14 Mac 2014 – 1 Mei 2014
StatusTamat

Sinopsis sunting

Mengisahkan tentang perjalanan hidup Fariena yang dipasung oleh ‘takdir’ hidupnya sendiri. Percintaan yang terjalin sejak dari bangku sekolah dengan Kamarulzaman ditentang keras oleh kedua orang tuanya kerana mereka berbeza darjat. Papa Fariena memperkenalkan Farid yang akhirnya berjaya membuat Fariena jatuh cinta pada Farid.

Farah yang merupakan kawan baik kepada Fariena pula masih menaruh perasaan terhadap Alex. Manakala Alex pula menaruh hati pada Fariena, tetapi Fariena menolak cinta Alex. Farid pula dipaksa berkahwin dengan anak orang gaji oleh ayahnya. Mama Farid menentang keras namun dia tidak mampu berbuat apa-apa. Dia terlalu inginkan Fariena menjadi menantunya. Farid terima Alisya sebagai isterinya kerana terpaksa.

Cinta yang dipasung oleh takdir menjadi semakin rumit bila Fariena nekad balik ke Kuala Lumpur dari Amsterdam dan menuntut kembali janji Farid. Farid dalam masa yang sama sudah mula sayangkan Alissya dan anak mereka Adelia. Farah yang rasa bersalah dengan apa yang berlaku cuba menyatukan kembali cinta Farid dan Fariena.

Apakah kesudahan perjalanan hidup Fariena? Adakah dia berjaya mendapat cinta sejati yang dicari selama ini, atau kembali pada Farid, cinta yang terlalu diagung-agungkan selama ini. Apakah yang tejadi pada Kamarulzaman, bekas kekasih Fariena yang masih manaruh harapan yang tinggi pada Fariena?

Pelakon sunting

Lagu-lagu sunting

  • "Kisah Hati" (Alyah)
  • "Hanya Ingin Kau Cinta" (Hafiz Suip)

Rujukan sunting