Perilla merupakan herba daripada keluarga pudina, Lamiaceae. Walaupun diketahui oleh beberapa budaya dengan nama yang berbeza, jenis yang berbeza kini diklasifikasikan di bawah spesies tunggal Perilla frutescens. Pokok itu keseluruhan menyerupai spesies tumbuhan Urtica dioica, walaupun daunnya agak bulat.

daun shiso hijau
Daun Shiso (Perilla frutescens var. crispa) kadang-kadang dipanggil daun perilla, juga mempunyai rupa yang serupa tetapi rasa "daun bijan" yang berbeza (lihat di bawah)

Gambaran masakan sunting

Masakan Korea menggunakan daun hijau (Perilla frutescens) dengan kepelbagaian benih minyak, yang mempunyai rasa yang berbeza dari shiso (Perilla frutescens var. crispa). Ia juga menggunakan benih perilla, dikenali sebagai "bijan liar", sumber minyak perilla kaya dengan asid lemak omega-3 ALA.

Bunga, buah-buahan, dan biji shiso digunakan sebagai perasa atau rempah di Jepun.

Penanaman sunting

Dalam iklim sederhana, pohon itu disemai sendiri, tetapi benihnya tidak kuat selepas penyimpanan panjang, dan kadar percambahannya yang rendah selepas setahun.

Perilla frutescens telah banyak dibiasakan di bahagian-bahagian Amerika Syarikat dan Kanada, dari Texas dan Florida menuju utara ke Connecticut dan ke Ontario, dan barat hingga ke Nebraska. Ia boleh menjadi rumpai atau invasif di beberapa rantau ini.[1]

Nilai pemakanan sunting

Daun perilla kaya dengan serat, mineral pemakanan, seperti kalsium, besi dan kalium, dan vitamin A, C dan riboflavin.[2] Komponen daun perilla berada di bawah penyelidikan awal untuk ciri potensi anti-radang,[3] dan boleh digunakan untuk mengawet makanan.[perlu rujukan]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ PLANTS Profile for Perilla frutescens (L.) Britton beefsteakplant | USDA Plants
  2. ^ Duke 1978, p.77
  3. ^ Chang HH, Chen CS, Lin JY; Chen; Lin (2008). "Dietary perilla oil inhibits proinflammatory cytokine production in the bronchoalveolar lavage fluid of ovalbumin-challenged mice". Lipids. 43 (6): 499–506. doi:10.1007/s11745-008-3171-8. PMID 18386091.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Bacaan lanjut sunting