Perindustrian berat

Industri berat tidak mempunyai maksud yang tetap berbanding industri ringan. Ia boleh bermaksud pengeluaran produk yang sama ada berat dalam berat atau dalam proses yang membawa kepada pengeluaran mereka. Secara umum, ia adalah satu istilah yang popular digunakan dalam nama kebanyakan firma Jepun dan Korea, yang bermaksud 'pembinaan' bagi projek-projek besar. Contoh projek termasuk pembinaan bangunan-bangunan besar, loji kimia, roket H-IIA dan juga termasuk pengeluaran peralatan pembinaan seperti kren dan jentolak. Selain itu, projek-projek industri berat dapat diumumkan sebagai lebih modal intensif atau yang memerlukan lebih besar atau lebih maju sumber, kemudahan atau pengurusan.

Banyak syarikat Asia Timur bergantung kepada industri berat sebagai sebahagian daripada keseluruhan ekonomi mereka. Antara syarikat-syarikat Jepun dan Korea dengan "industri berat" dalam namanya, banyak juga pengeluar angkasa produk dan peralatan senjata pertahanan, bersama-sama dengan menjadi kontraktor pertahanan kepada kerajaan negara masing-masing seperti yang Jepun Fuji Heavy Industries dan ini Korea Hyundai Rotem, sebuah projek bersama Hyundai Heavy Industries dan Daewoo Heavy Industries.

Industri berat juga kadangkala penamaan khas tempatan zon undang-undang.

Rujukan sunting

  • Morris Teubal, Heavy and Light Industry in Economic Development The American Economic Review, Vol. 63, No. 4. (Sep., 1973), pp. 588–596.
  • Some Definitions in the Vocabulary of Geography, IV, British Association Glossary Committee, The Geographical Journal, Vol. 118, No. 3. (Sep., 1952), pp. 345–346.

Pautan luar sunting