Perisytiharan mengenai Hak Orang Asal

Templat:Hak orang asal Perisytiharan mengenai Hak Orang Asal (UNDRIP atau DOTROIP[1])[Note 1][2] ialah ketetapan tidak terikat dari segi undang-undang yang diluluskan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 2007. Ia menggariskan dan mentakrifkan hak orang asal secara individu atau kelompok, termasuk hak pemilikan mereka kepada ungkapan budaya dan adat, identiti, bahasa, pengambilan kerja, kesihatan, pendidikan dan isu-isu yang lain. Ia "menekankan hak orang asal untuk mengekalkan dan menguatkan institusi, budaya dan tradisi mereka sendiri, dan meneruskan pembangunan mereka dalam menjaga keperluan dan aspirasi mereka sendiri ".[3] Ia "melarang diskriminasi terhadap orang asal", dan ia "menggalakkan penyertaan penuh dan berkesan dalam semua hal yang melibatkan mereka dan hak mereka untuk kekal berbeza dan meneruskan visi ekonomi dan pembangunan masyarakat mereka sendiri".[3][4]

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Azerbaijan, Bangladesh, Bhutan, Burundi, Colombia, Georgia, Kenya, Nigeria, Persekutuan Rusia, Samoa dan Ukraine

Rujukan sunting

  1. ^ "DOTROIP-24-2-PDF" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada September 3, 2018. Dicapai pada September 3, 2018.
  2. ^ "United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples". United Nations Permanent Forum on Indigenous Issues. Diarkibkan daripada yang asal pada November 1, 2015. Dicapai pada Disember 11, 2015.
  3. ^ a b Frequently Asked Questions: Declaration on the Rights of Indigenous Peoples Diarkibkan April 13, 2013, di Wayback Machine Forum Kekal Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Isu Orang Asal.
  4. ^ United Nations adopts Declaration on Rights of Indigenous Peoples Diarkibkan Mac 13, 2017, di Wayback Machine United Nations News Centre, 13 September 2007.

Rujukan tambahan sunting

Pautan luar sunting

Templat:International human rights legal instruments Templat:Native American rights